sextimmars motardtävling (lag)

jag är utesluten ur denna tävling, det har jag förstått
men vad är 115% regel?

Det är den långsammaste tiden (jämfört med snabbaste förare) som man tillåts ha för att få komma till start. Ett bra sätt att minska spridningen mellan snabbaste och långsammaste föraren och på så vis sortera ut de som är så långsamma att de anses olämpliga i det aktuella startfältet.
 
2947897 Det är den långsammaste tiden (jämfört med snabbaste förare) som man tillåts ha för att få komma till start. Ett bra sätt att minska spridningen mellan snabbaste och långsammaste föraren och på så vis sortera ut de som är så långsamma att de anses olämpliga i det aktuella startfältet.
alltså finns det hopp för mig/oss lite oerfarna? :)
 
alltså finns det hopp för mig/oss lite oerfarna? :)

Hur tänker du nu?
Är inte den snabbaste mer än 15% snabbare än dig är du med, annars inte. That's the rule.
I praktiken handlar det väl om att prestera runt 57 tider som tidigare nämnts eller ca max 7+ långsamare än snabbaste man. Kommer bli svårt för ganska många är min gissning.
 
Hur tänker du nu?
Är inte den snabbaste mer än 15% snabbare än dig är du med, annars inte. That's the rule.
I praktiken handlar det väl om att prestera runt 57 tider som tidigare nämnts eller ca max 7+ långsamare än snabbaste man. Kommer bli svårt för ganska många är min gissning.

Njaa tiderna har vi ju ingen aning om än efterson banan är under ombyggnad. Men jag förstår att det kan bli svårt att kvala, men det blir roligare race å andra sidan. Ska se vad jag lyckas pressa mig till med det nya bakdäcket, låg på knappa 1 minut på gamla banan mycket på grund av dåliga däck.
 
Njaa tiderna har vi ju ingen aning om än efterson banan är under ombyggnad. Men jag förstår att det kan bli svårt att kvala, men det blir roligare race å andra sidan. Ska se vad jag lyckas pressa mig till med det nya bakdäcket, låg på knappa 1 minut på gamla banan mycket på grund av dåliga däck.

dom snabbaste kommer köra på ca 50sek (gamla banan mätt)
 
Tror alla här att det kommer att bli invasion av förare som vill köra eller??? Banan är godkänd för 22 st förare på samma gång. Tre i varje lag. =66 st.

22 lag med andra ord. Blir det så många?

Låt nytt folk som vill vara med, få vara med. Hur ska man kunna tillämpa 115%regeln om lagen redan är klara och anmälda? Ska en få stå utanför då och dom två andra få köra???? Kanske rent av två stycken blir utkvalade och den tredje får köra sex timma ensam. :mad:
Tänk om nu, släpp in nya förare i sporten. Det är väl ingen exklusiv förening vi tillhör där man måste bli granskad, prestera 86,9 procent eller bättre av snabbaste förarens varvtider för att få vara med i gemenskapen. Eller är det så att en del helt enkelt inte vill ha långsammare förare på banan?

Jag tror inte jag klarar 115% om SM eliten är med. Är jag ivägen då på banan eller? "Fine, just let me know." Det räcker ju med en snabb elit förare, så kanske halva startfältet direkt innan tävlingen börjat är borta.

Det kommer inte att vara säkert ändå att dom som har snabbaste tiden kommer att vinna. Kondis är viktig del i detta sammanhang. Inte många Elit förare som har tex Lisas kondition.

Trodde detta var en plojtävling, mer än ett VM upplägg. Låt detta bli en gemenskapstävling istället för en prestigetävling. Prestigen kan vi slåss om på SM tävlingarna, där får man ändå troligtvis känna på hur det känns att bli utkvalad.

Om det blir uppemot 60 anmälda i denna tävling (som är ett lysande initiativ), så kan man ju kanske börja fundera på klassindela. Men jag måste ha missat något väsentligt. För jag ser ingen anledning till att rata vissa förare på grund av att dom kör långsammare.

Vad är det jag missat?
 
Tävlingen är ju på 6 timmar och det spelar väl ingen fart man har på sitt bästa varv under 15min. Utan tempot kommer att gå ner drastiskt ju längre in i tävlingen man är och det som kommer att synas förutom körkunskapen så är det definitivt orken.

Övertygad om att tempot INTE kommer sjunka under de 6 timmarna... Blir ju bara ca 2 timmar per förare fördelat på ca 2-3 pass så tiderna kommer nog hållas... Sen kanske man ligger halvsekunden långsammare mot tidskvalet per varv för att hålla jämt tempo...
 
Tror alla här att det kommer att bli invasion av förare som vill köra eller??? Banan är godkänd för 22 st förare på samma gång. Tre i varje lag. =66 st.

22 lag med andra ord. Blir det så många?

Låt nytt folk som vill vara med, få vara med. Hur ska man kunna tillämpa 115%regeln om lagen redan är klara och anmälda? Ska en få stå utanför då och dom två andra få köra???? Kanske rent av två stycken blir utkvalade och den tredje får köra sex timma ensam. :mad:
Tänk om nu, släpp in nya förare i sporten. Det är väl ingen exklusiv förening vi tillhör där man måste bli granskad, prestera 86,9 procent eller bättre av snabbaste förarens varvtider för att få vara med i gemenskapen. Eller är det så att en del helt enkelt inte vill ha långsammare förare på banan?

Jag tror inte jag klarar 115% om SM eliten är med. Är jag ivägen då på banan eller? "Fine, just let me know." Det räcker ju med en snabb elit förare, så kanske halva startfältet direkt innan tävlingen börjat är borta.

Det kommer inte att vara säkert ändå att dom som har snabbaste tiden kommer att vinna. Kondis är viktig del i detta sammanhang. Inte många Elit förare som har tex Lisas kondition.

Trodde detta var en plojtävling, mer än ett VM upplägg. Låt detta bli en gemenskapstävling istället för en prestigetävling. Prestigen kan vi slåss om på SM tävlingarna, där får man ändå troligtvis känna på hur det känns att bli utkvalad.

Om det blir uppemot 60 anmälda i denna tävling (som är ett lysande initiativ), så kan man ju kanske börja fundera på klassindela. Men jag måste ha missat något väsentligt. För jag ser ingen anledning till att rata vissa förare på grund av att dom kör långsammare.

Vad är det jag missat?


Tror bara dom tänker säkerhetsmässigt inte prestige mässigt...Inte varit med i diskussionerna men kan tänka mig att börjar det skilja 12-13 sec per varv kommer det hända olyckor om inte långsammare har full koll bakåt, vilket blir ett Måste i denna tävling. Då blir det att det varvas samma förare var 4 varv. Blåflagg blir väldigt rörigt hålla koll på under ett sånt här lopp för tävlingsledningen så kräver ju 110% diciplin av alla förare. Men tycker oxå alla ska få vara med..... Men krävs som sagt var en ruggig koll av alla även om dom blir trötta annars kommer det smälla. Både av anledningen att det inte hålls spår och snabbare inte släpps om direkt och blir stressade och gör tuff omkörning.
Hur som kommer det bli skitkul tävling....
 
Övertygad om att tempot INTE kommer sjunka under de 6 timmarna... Blir ju bara ca 2 timmar per förare fördelat på ca 2-3 pass så tiderna kommer nog hållas... Sen kanske man ligger halvsekunden långsammare mot tidskvalet per varv för att hålla jämt tempo...
Du har övertygat mig.:pannkyss
 
Övertygad om att tempot INTE kommer sjunka under de 6 timmarna... Blir ju bara ca 2 timmar per förare fördelat på ca 2-3 pass så tiderna kommer nog hållas... Sen kanske man ligger halvsekunden långsammare mot tidskvalet per varv för att hålla jämt tempo...


Tror du talar för egen del nu. Att du kommer att mala på i samma tempo, det betvivlar jag inte en sekund. Det visade du om inte annat på Åland.

Men, tempot kommer att gå ner. Om alla får vara med. Men det kanske bara blir fem-sex lag. Med tränade elitåkare. Då kanske tempot inte går ner lika mycket. Kan dock sätta en peng på att det inte kommer att bli samma tider mot slutet som i början.

Tröttheten och misstagen kommer dock att dyka upp, oavsett fysisk status på förarna.

Alla måste hålla grym koll bakåt, även den snabbaste. Den blir ikappkörd oxå, tex i slutet på sitt pass av den näst snabbaste som är utvilad.
 
Av den erfarenhet jag har av långlopp (erf-bil) så är det inte kampen om platsen på banan som ger resultat!

Klart alla märker om de har en förare som kommer ikapp eller ligger väldight tight bakom, då är det ju bara att släppa om utan att ens tänka på stänga eller något sånt fjantigt. Du vet ju inte vart du ligger och om det är 1:an som kommer eller något annat team som har en snabb förare.

Inget problem om alla ger plats! Se på lemans eller liknade, snabba team ligger i ständig trafik och kör om långsamma bilar!

Låt oss ha kul och alla ska vara med som vill, annars skiter jag i denna tävling.
 
Tror du talar för egen del nu. Att du kommer att mala på i samma tempo, det betvivlar jag inte en sekund. Det visade du om inte annat på Åland.
.

Ja jag talade väl för en handfull förara där men problemet e ju lite just det att de snabbaste oftast är mer tränade å sänker sig mindre i tid vilkat gör att det blir ännu större skillnader... Snackade med Carlbark och ha sa från det han nu kör....Hum...VM i långlopps roadracing vad det nu heter Att man kör om precis hela tiden... Är ju en del av tävlandet. Så gäller ju bara att folk verkligen släpper om direkt så har vi nog inga problem. Krävs diciplin bara...
 
Tror alla här att det kommer att bli invasion av förare som vill köra eller??? Banan är godkänd för 22 st förare på samma gång. Tre i varje lag. =66 st.

22 lag med andra ord. Blir det så många?

Låt nytt folk som vill vara med, få vara med. Hur ska man kunna tillämpa 115%regeln om lagen redan är klara och anmälda? Ska en få stå utanför då och dom två andra få köra???? Kanske rent av två stycken blir utkvalade och den tredje får köra sex timma ensam. :mad:
Tänk om nu, släpp in nya förare i sporten. Det är väl ingen exklusiv förening vi tillhör där man måste bli granskad, prestera 86,9 procent eller bättre av snabbaste förarens varvtider för att få vara med i gemenskapen. Eller är det så att en del helt enkelt inte vill ha långsammare förare på banan?

Jag tror inte jag klarar 115% om SM eliten är med. Är jag ivägen då på banan eller? "Fine, just let me know." Det räcker ju med en snabb elit förare, så kanske halva startfältet direkt innan tävlingen börjat är borta.

Det kommer inte att vara säkert ändå att dom som har snabbaste tiden kommer att vinna. Kondis är viktig del i detta sammanhang. Inte många Elit förare som har tex Lisas kondition.

Trodde detta var en plojtävling, mer än ett VM upplägg. Låt detta bli en gemenskapstävling istället för en prestigetävling. Prestigen kan vi slåss om på SM tävlingarna, där får man ändå troligtvis känna på hur det känns att bli utkvalad.

Om det blir uppemot 60 anmälda i denna tävling (som är ett lysande initiativ), så kan man ju kanske börja fundera på klassindela. Men jag måste ha missat något väsentligt. För jag ser ingen anledning till att rata vissa förare på grund av att dom kör långsammare.

Vad är det jag missat?

lasse du förstår säkert oxå hur vi mear igentligen. naturligtvis är det inte vm eller liknande och 115% var bara ett förslag,

och jag tycker innerst inne oxå att alla ska få åka och kan det genomföras på ett säkert sätt så ska det oxå få bli så :)

men jag har som person ALDRIG fixat en tävling tidigare och skulle behöva all hjälp jag kan få med detta om det ska bli av. jag skrev tidigare att det behövs dels tidtagning, tävlingsledare och funkisar. lasse, lennartsson mm har ni koll på var hur och när man fixar dom två förstnämnda? har frågat en insatt person men där får jag bara svaret= läs på svemos hemsida.

och jag tror att alla tycker det är kul om detta blir av så nu ska vi vara glada :)

har kollat upp två st datum skulle kunna passa bra och det är två st lördagr i aug. men som sagt.. tidtagning och tävlingsledare:confused: :gnissla :)
 
mycket bra initiativ med en långloppstävling , men för att krångla till det ytterligare : dela upp tiden så att det blir två 3-timmarstävlingar
: en tre-timmarstävling med 22 lag bestående av bara Rookiesar
: en tre-timmarstävling med 22 lag , med minst en Rookie i laget

detta för att våra Rookiesar skall vara många och få så mycket körning som möjligt .

det ser tunt ut med tävlingar i år där våra Rookiesar skall få köra mycket

och blir det för lite anmälningar till tävlingen så kan det finnas en alternativ plan för att i alla fall få till en enklare tävling , långlopp , för de som har anmält sig

hoppas att du orkar jobba vidare med detta Blom , trots att vi är många som har synpunkter , dock i all välmening , du kan ta det som att vi Teknis- och Örebro-förare som har synpunkter också kommer att hjälpa dig med organisation och genomförande
 
dom orden tackar jag för ola :)

vi får diskutera vidare ute på träningen på tisdag. och grattis i efterskott ola:)
 
RaceMe har faktiskt en poäng på det han säger. Först var det ju tänkt att varje lag ska bestå av tre förare därav en rookie. Om vi väljer att köra 115% regeln då försvinner grund idén med lagtävlingen. Minst hälften av lagen kommer att tappa en eller två förare efter kvalet på grund av 115% regeln. De flesta rookiesar. Lagen som har alla sina förare kvar efter kvalet kommer med en stor sannolikhet att vinna. Det gör tävlingen tråkigt och orättvist i mitt tycke.

115% regel och lagtävling går absolut inte ihop enligt min uppfattning. Angående om säkerheten så borde det finnas andra sätt att lösa. Här kommer några idéer..

1: Minska förareantal från 22 till 15(?) på bana
2: Dela upp i två grupper. Varje grupp kör i ett 3 timmars race och de fem(?) snabbaste lagen från respektive grupp kör därefter i ett nytt race (final) i 3 timmar.

/Macke
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top