sexigaste/osexigaste dialekten??

• Thread starter Thread starter Mcbrud
  • Start date Start date
KalleNorton skrev:
(Rikssvenska =stockholmska)

Rikssvenska är när man använder det svenska språket som det är tänkt att användas från början. Både i tal och skrift.
Att påstå att rikssvenska=stockholmska är fel eftersom många i Tokholm säger 'e' istället för 'ä'. Vi har en föreläsare som uttalar z med e istället för ä.
Men Tokholmarna är smartare än alla bönder, så jag kanske ska va tyst :rolleyes: :tungan

Sexigast: Min egen dialekt, blandad kompott!

Osexigast: Garanterat gotländskan...

Redigt bred värmländska låter så där härligt ointelligent så att man blir alldeles till sig. bli ru mä mä häm å knöller å äter pöppkörn? :D
Annars kittlar det skönt när man hör norska oxå,klart porrigaste språket.

Mattehuggorm skrev:
Rikssvenska är när man använder det svenska språket som det är tänkt att användas från början. Både i tal och skrift.
Att påstå att rikssvenska=stockholmska är fel eftersom många i Tokholm säger 'e' istället för 'ä'. Vi har en föreläsare som uttalar z med e istället för ä.
Men Tokholmarna är smartare än alla bönder, så jag kanske ska va tyst :rolleyes: :tungan

Men folk som uttalar chef som "chäf" och beige som " bäsch" kan ju gå och gömma sig. Det är helt fel och har inte med rikssvenska att göra.

Mekus skrev:
Det finns ca: 1,3 miljoner invånare i detta land som är helt övertygade om att dom pratar rikssvenska. Det som är skrämmande är att dom bor på samma ställe...

Ja, det är ett märkligt fenomen. Övriga 7,7 miljoner svenskar inser att rikssvenska inte är en geografisk dialekt.

Vad gäller dialekter så är jag inte särskilt impad av min egen (skånska). Men hellre en skånsk bonnig brud än en kraxande biatch från Fjollträsk :D Däremot kan jag tycka norska är sexigt, men det är ingen dialekt iofs....

Last edited:
Dee_cati skrev:
Men folk som uttalar chef som "chäf" och beige som " bäsch" kan ju gå och gömma sig. Det är helt fel och har inte med rikssvenska att göra.

Just ordet beige har jag kollat upp. I gamla ordlistor så står det att det ska uttalas bäsch och i nya ordlistor står det både bäsch och besch.
Det uttal som rekommenderas i äldre ordböcker lär vara det korrekta från början.
Det har väl väldigt mycket med rikssvenska att göra.
Pratar man rikssvenska så ska man uttala alla ord som de bör uttalas.
Så jag tycker nog inte att vi som säger bäsch behöver gå och gömma oss.

Ok... stämmer denna sammanfattningen då?

sexigast: norrländskan
osexigast: småländska

själv tycker jag att hojåkande göteborgare är det sexigaste som finns... :D
osexigast? gotländskan... tror jag

Santo skrev:
Östgötska e den bonnigaste dialekten :3freak

Skånska tycker jag mycket om :tummenupp
hur fan kan man säga det när man bor i linköping? om man nu går med på att det stämmer talas det ingen östgötska i den här staden iaf..

Jag kan inte annat än att ta ton :

När en flicka talar Skånska, ett språk som jag förstår
Då känns det lite extra, hur mitt hjärta slår
Stockholmskan e vacker, Göteborgskan har sin charm
Men när en flicka talar Skånska, är det nåt som gör mig så varm

Dangerous Dave skrev:
Jag kan inte annat än att ta ton :

När en flicka talar Skånska, ett språk som jag förstår
Då känns det lite extra, hur mitt hjärta slår
Stockholmskan e vacker, Göteborgskan har sin charm
Men när en flicka talar Skånska, är det nåt som gör mig så varm

Har du provat alvedon?

Mattehuggorm skrev:
Just ordet beige har jag kollat upp. I gamla ordlistor så står det att det ska uttalas bäsch och i nya ordlistor står det både bäsch och besch.
Det uttal som rekommenderas i äldre ordböcker lär vara det korrekta från början.
Det har väl väldigt mycket med rikssvenska att göra.
Pratar man rikssvenska så ska man uttala alla ord som de bör uttalas.
Så jag tycker nog inte att vi som säger bäsch behöver gå och gömma oss.

Ok, så du menar att vi ska gå runt att prata som de gjorde förr i tiden? Du vet om att kommer låta ännu dummare än stockholmska? Och jo, folk som uttalar beige som "bäsch" kan gå och gömma sig, eller åtminstone vara tysta. Kalla det "mellangul" istället eller nåt :hihi

För övrigt så tycker jag att det är som sexigast med en tjej när hon gör annat än pratar...

zhapod skrev:
hur fan kan man säga det när man bor i linköping? om man nu går med på att det stämmer talas det ingen östgötska i den här staden iaf..

Som tur är har jag blivit skonad från min dialekt (visst, ibland slinker något uttryck in tyvär)

Nej nej här talas det ingen östgötska alls :rolleyes:

Mcbrud skrev:
Ok... stämmer denna sammanfattningen då?

sexigast: norrländskan
osexigast: småländska

själv tycker jag att hojåkande göteborgare är det sexigaste som finns... :D
osexigast? gotländskan... tror jag

"He e helt rätt!"

har för mig att det dom pratar i Haparanda är den som är mest riktigt, alltså närmast rikssvenksan

Jag gillar skånska som fan. Men man har väl blivit miljöskadad av älsklingen som är från Landskrona. :P Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för om värmländska eller gotländska är värst. Ehm. Jag stänger av radion när Susanne Almengren sjunger på gotländska, men å andra sidan låter det supersött när Roomservice-Johnnie snackar..... :P

Svårt det där.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...