Sevice på R1:a -00

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Tjena!
Vilka service intervaller är det på R1 -00

M V H

en stor jäkel är det vid 4200 iaf, då ska ventiler justeras o kamkedjesträckare justeras bla.
olje o filterbyte kan man nog kosta på per 500 mil iaf.
Fast de exakta miltalen vet jag inte, var 600-1200-1800 mil i början, men min är ett år äldre, men enl. serviceboken ska det vara nåt sånt.

Silwer skrev:
en stor jäkel är det vid 4200 iaf, då ska ventiler justeras o kamkedjesträckare justeras bla.
olje o filterbyte kan man nog kosta på per 500 mil iaf.
Fast de exakta miltalen vet jag inte, var 600-1200-1800 mil i början, men min är ett år äldre, men enl. serviceboken ska det vara nåt sånt.

Jag har gått efter de intervallena men både mc-varuhuset och i en bike tidning säger de att på Rettan är det 100,1000,2000 osv stora vid 5000!! helt sjukt!
då de flesta har 600, 1200 osv och stora vid 2400.

det sissta stämmer för mig iaf, och det är ju allmänt känt tat de har den där jättestora vid ojämna 4200 mil iaf.
Visst de kan ändra efteråt, och förlänga intervallerna, men inte fasen skulle jag våga åka 1000 mil med hojen mellan servicearna:-/

jag skall serva min vid 100, 1000, 2000, 3000, och stora vid 4000mil. Så har dom sagt till mig på YamahaCenter i gbg, och så står det i instruktionsboken också

Yamaha ändrade från 600 mils intervall till 1000 mil från o me -00 o nyare.. men tycker oxå de e för mkt.. byter oljan o filter själv var ca 500 mil o sen lämna in för 1000 mila service bara för o få en dum stämpel.. o den stora servicen på rettan o även rsexan e vid 4000 mil..

ok, jo om man följer handboken när man kör är det nog fint. 1:n 20 knyck, 2:an 30 osv och lägg i 6an vid 60.
Jag ska berätta en hemlis, jag körde 75 på 5an en gång:-)))

Helt ärligt så tror jag att Yamaha har mer pejl på vad som är för långt eller för kort eller alldeles lagom mellan servicearna på sina hojar än vad du har... Om man följer kraven Yamaha eller någon annan tillverkare ställt så kommer skrotet hålla..

Men dock kan man se att yamahaverkstäderna har höjt priset på servicearna sedan skiftet kom. Min sucka kostar 950 kronor för en liten service och 2500 för en stor medans en polares R1a kostade 2300 för en liten service :kocko

//jaG

Silwer skrev:
inte i min bok, och 1000 mil är för långa intervaller.

I min instruktionsbok så står det att man ska växla innan 13750 varv efter inkörning... och en R1a ska väl knappast köras annorlunda?

//jaG

Silwer skrev:
ok, jo om man följer handboken när man kör är det nog fint. 1:n 20 knyck, 2:an 30 osv och lägg i 6an vid 60.
Jag ska berätta en hemlis, jag körde 75 på 5an en gång:-)))

Det är upp till dig, jag tycker 500 mil är lagom mellan olje/oljefilterbyte, kör du 1000mil på samma blask om du tror det funkar.
Det är mycket enkelt, samma på bilsidan där jag är mer hemma, genom att förlänga serviceintervallerna får vi ett billigare ägande på papperet. BMW har tex inte oljebyte nånsin i växellådan, sånt är bara löjligt.
Mn gör givetvis som man vill, men det handlar knappast om koll hit eller dit, hur kör du? hårt? lungt? sätt intervallerna efter det.

Zeb_Macahan skrev:
I min instruktionsbok så står det att man ska växla innan 13750 varv efter inkörning... och en R1a ska väl knappast köras annorlunda?

//jaG

nej den lista jag räknade upp finns med i boken, och till 13750 varv kommer du inte med en R1, ännu

Under inkörning ja misstänker jag att det gäller.

Yamaha har förutsättningslöst(lyssna på mig, jag försvarar yamaha :D) testat motor, växellåda med den olja som används vid servicear och kommit fram till att oljetillverkarna har kommit så långt att den klarar påfrestningen som motorn i fråga utsätter den för när den används som den skall (hårt eller mjukt, den ska hålla för båda, annars hade det funnits olika intervaller för hårt körande och mjukt körande).

Skäll inte på mig, jag har 600milsintervaller på min harv :fakta

Att man tjänar pengar på saken är ju en myt om något eftersom dom har höjt servicepriserna ordentligt på samma gång som dom höjde intervallen.

//jaG

Silwer skrev:
nej den lista jag räknade upp finns med i boken, och till 13750 varv kommer du inte med en R1, ännu

Jo men ändå blir totalkostanaden lägre om man ser det på antal år osv (det där kan de räkna ut kan jag säga), Jag har jobbat på den sidan i ett antal år.
Sen tycks folk tycka att det är bekvämt med långa intervaller.
Det går dock inte att uppskatta hur vi all kör våra hojar.
Du har rätt i att det är så att det anses fungera i 1000 mil på hojarna eller kanske 2000 mil på en bil, och det gör det säkert med, men har man lödit nåt förbannat i några hundra mil är det ett annat slitage och påfrestning på sakerna. Jag gör servicen själv och byter olaj o filter var 500 mil då, sanningen o säga har min hoj ju 600 intervaller den med och det skulle väl gå lika bra det. R1 00- är sama motor med små förändringar bara.
Sen skäller jag inte på dig heller, jag bara menar att man kanske ska se hur man använder grejorna. jag menar växelådan på R1 ska ju hålla enl. teknikerna, men endå kan man räkna med ras om man kör hårt.

600 mils intervaller på min 6'a iaf..... efter 600.........
100, 600, 1200 osv..........
Hmmmm.... så står det i manualen iaf...

På servicepapperet står det 100, 1000, 2000 osv......

Vad ska man följa för att garantin ska gälla??

Last edited:
service manualer...

:mattias Här hittar du div. service manualer så du kan plocka ner R1an i molikyler om du så önskar och sedan kunna sätta ihop den igen...

http://r1-magic.ws/manuals/

serva efter sunt förnuft... kör du som en galning - serva lite oftare, lungt och fint - ta det enligt manualen (se ovan länk)
:squid

jag har lämnat in min på service vid 100, 1000 och snart på 2000, där i mellan har jag bytt olja och filter vid 500 och 1500. Dom har själva påmint mig om att lämna in den vid dom intervallen på YamahaCenter.

smiler skrev:
600 mils intervaller på min 6'a iaf..... efter 600.........
100, 600, 1200 osv..........
Hmmmm.... så står det i manualen iaf...

På servicepapperet står det 100, 1000, 2000 osv......

Vad ska man följa för att garantin ska gälla??

Alla yamaha iaf efter 00 har 1000mila intervaller, ringde 2 olika yamahacenter för att absolut vara säker på att det är ändrat. Inte helt säker på att det är just från 00 men min är en 00a och den hade de ändrat till 1000mil på. Sen att man byter olja själv var 500 mil för att det känns bra är ju en annan sak...

Suomalainen skrev:
Alla yamaha iaf efter 00 har 1000mila intervaller, ringde 2 olika yamahacenter för att absolut vara säker på att det är ändrat. Inte helt säker på att det är just från 00 men min är en 00a och den hade de ändrat till 1000mil på. Sen att man byter olja själv var 500 mil för att det känns bra är ju en annan sak...

Bytte olja innan vinterförvaringen nu.. 600mil rätt jämt och oljan såg ut som skit :huvet .. Jag tänkter nu byta med ca 300 mils mellanrum. :banana

Billigt sätt att hålla motorn fräch. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...