Sevice HJÄLP nu med en gång!

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Hej! det är så va att dom ringde från verkstaden dära jag lämnat min hoj igår .. å sa att jag behövde byta lager bak , ska man lita på dom å låta dom byta eller e d sånt man "kan" byta själv?! ... samt vad händer om man nu väljer att byta dom senare? Behöver svar nu!

mvh Marcus

Hör vad dom tar, kan ju vara så att det knappt lönar dig att byta själv, det e dock inte svårt och byta. Men kolla vad dom ska ha först. Lagrena kostar dig ca 50kr/st på momentum lr Laitis typ.Sen tar det väl en timme och byta dom själv.

Orginallager kostar oftast skjortan. Fråga om priset. Att göra det själv går fort som fan.

1200kr för jobb och delar? .. e d dyrt då?
Dock har jag ingen större koll på hur jag skulle gå tillväga för att byta dom!
mvh mar

Palo skrev:
Hör vad dom tar, kan ju vara så att det knappt lönar dig att byta själv, det e dock inte svårt och byta. Men kolla vad dom ska ha först. Lagrena kostar dig ca 50kr/st på momentum lr Laitis typ.Sen tar det väl en timme och byta dom själv.

1200 spänn?!?!?!

Jävla rån.
Kolla vilket SKF nummer lagret har, köp så många du behöver själv och sedan är det bara knacka ur/knacka i. Om du ALDRIG gjort det själv förut så bör det inte ta mer än 1 1/2 timme.

JA det är dyrt. Lagren kostar max 150 spänn och har du en del verktyg+möjlighet att demontera hjulet och inte har tummen mitt i handen så klarar du det.

Det räcker med en hammare och en don för att slå ut gamla lager. Sedan är knepet att använda det gamla lager som skydd när du knackar i det nya. Om du vill vara RIKTIGT säker på att inte skada det nya lagret så kan du värma banan innan. Då expanderar den lite och du kan antagligen bara lägga in det utan att knacka det. Enkelt Penkelt.

Dvs jag skall dissa deras bud å köpa lager från dom ist ... fast lagren verkade inte vara så billiga heller? (beror dock på om det var orginal"hondaspecial" eller om det är vanliga SKF lager? )

Freppa skrev:
Isbjörnen är dock som en ambulerande verkstad. Han ställer alltid upp.

Mar skrev:
Dvs jag skall dissa deras bud å köpa lager från dom ist ... fast lagren verkade inte vara så billiga heller? (beror dock på om det var orginal"hondaspecial" eller om det är vanliga SKF lager? )

Nej, åk till nån kullageraffär/fabrik och köp där. Mina lager kostade 40kr styck. Sen går det fort att byta.

utan erfarenhet eller nån kompis som har det kanske det är ok med 1200 spänn.....
Det är inte svårt men som vanligt bör man veta vad man gör

Okey Jag tar detta till mig och gör ett tappert försök att byta. Hur vet jag till nästa gång att lagren är så dåliga då jag inte ens hade lagt märke till detta innan den hamnade på verkstad? ...

mvh Mar

Nej,det är inte dyrt,kanske lite styvt men det tar tid att göra plus material och precis som i min verkstad skall dem leva på det. :tummenupp

Jag e inte rädd för att nån förlorar jobbet eller så nu alltså bara för jag gör detta hemma eller iaf försöker :)

mvh Mar

#57 Thundrace skrev:
Nej,det är inte dyrt,kanske lite styvt men det tar tid att göra plus material och precis som i min verkstad skall dem leva på det. :tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D