Sevärt i Köpenhamn?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
På onsdag drar jag och tjejen ner till Helsingborg och tar färjan till Helsingör. Tänkte stanna någon natt i Köpenhamn, vad skall man se/uppleva i Köpenhamn? Sen åker vi nog runt på Själland. Några mer tips på aktiviteteri närheten av Köpenhamn?

:Bugar

Kungens Nytorv eller vad tusan det heter. Tivoli - jippie(?), Erotiska vaxmuséet, Madamé Tusseu(eller hur det stavas) vaxmuseum. Sedan finns det massvis med nattklubbar och rejvfester om man nu tycker sådant är skoj. Men det är väl ingen som gör det??? :rolleyes: :banana

Var bra länge sedan jag var på akvariet men det var läckert som sjutton då! Imponerande anläggning.

Cristiania och den röe gata, eller vad den nu heter :hihi

annars har jag för mig att de har nått kul museum ala guinnes rekord bok, Carlsberg är också kul, kolla elefanterna :)

Fint hotel som min halvbror och helsyster jobbar på http://www.hotelguldsmeden.dk/.
Romantiskt och uppskattas av det kvinnliga könet. Fattar ni inte vad dom säger så fråga efter jens, han kan göra sig förstådd på svenska.

En sväng därifrån till nyhavn via rådhusplatsen, ströget är väl trevligt. Avsluta med öl.

Christiania är inte fel heller, bohemiskt i en storstad. Går ju turistturer dit så det är inte bara junkiees som drar dit.

Om det är bra väder kan man kika in på islandsbrygge, sitta i solen, ta en öl och spana på folk. http://2300bryggen.dk/

Empa skrev:
Fint hotel som min halvbror och helsyster jobbar på http://www.hotelguldsmeden.dk/.
Romantiskt och uppskattas av det kvinnliga könet. Fattar ni inte vad dom säger så fråga efter jens, han kan göra sig förstådd på svenska.

En sväng därifrån till nyhavn via rådhusplatsen, ströget är väl trevligt. Avsluta med öl.

Christiania är inte fel heller, bohemiskt i en storstad. Går ju turistturer dit så det är inte bara junkiees som drar dit.

Om det är bra väder kan man kika in på islandsbrygge, sitta i solen, ta en öl och spana på folk. http://2300bryggen.dk/

1000 Dkk per natt är nog mer än vad min ekonomi tillåter. :gnissla

Last edited:
kristiania måste man väl besöka om man är i köpenhamn? Inte för att köpa knark men för att kolla in stället. Har aldrig varit där sälv men folk säger att det är ganska intressant att vara dit iallafall.

Från norr till söder...
* Den Lille Havfrue
* Amalienborg och vaktavlösningen om man har det intresset.
* Nyhavn, självklart, några öl och danska smörrebröd!
* Shopping.... Starta från Kongens Nytorv straxs söder om Nyhavn gå in inom Magazin du Nord, ta sen Metron ut till Fields. Sen är hon trött på den biten. Åk tillbaka till Kongens Nytorv.
* Ta Ströget söderut, våga gå lite på sidan av, besök t.ex. Kultorvet (Kultorget)
* Erotikmuseum är också rätt kul och mer än lite annorlunda.
* Tivoli, självklart!
* Istergade... norr om centralen... faktiskt... om man nu vill ta reda på om Köpenhamn är så syndigt som det sägs. Blåa papegojan finns inte längre den heter Kakadu nu. (Långis, du får tydligen åka på konferens oftare :hihi )

Övrigt:
* Christiania... tja... dom vill ju lägga ner stället (röd tröja med tre gula prickar betyder - Ge fan i att lägga ner!) så det kan ju vara intressant.

* Frihedsmuseet om man är intresserad av 2:a världskriget och den danska motståndsrörelsen (Danmark blev invaderat utan att Tyskarna behövde avlossa ett enda skott, på morgonen vaknade Köpenhamnarna och då låg det tyska krigsfartyg i hamnen och DK var okuperat :hihi Samma begåvning på den danska armén som när man skickade en ubåt och snöskyfflar till Gulfkriget)

* Danmarks akvarium är okej men ligger lite off.

Fast... att bara gå omkring o njuta av folkmyllret och sätta sig ner på nån uteservering och ta en kall öl är ändå det bästa. Prova Tuborg Classic.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back