sevärdheter i Jönköping????

Blip skrev:
2262265 Passa på att besöka visingsö och åka remmalag när du ändå är åt det hållet. Det lär ungarna uppskatta!

Vad är det??
Aldrig hört talas om

Emmi skrev:
2262138 Vid A6 finns Tropikhuset där man kan titta på roliga djur, vet att man tyckte det var kul där när man var liten.

Var ligger det?
A6, är det en väg eller nåt köpcentrum?

Visst är det ironiskt...

1. Dr. Skora's vaxkabinett NERLAGT ok säg 15 år sedan då...
2. Sextemplet NERLAGT
3. Blue Pearl NERLAGT
4. Tropikhuset, ska stänga efter denna säsongen.....

Catman skrev:
2262356 Vad är det??
Aldrig hört talas om

Var ligger det?
A6, är det en väg eller nåt köpcentrum?
Spenk: Japp, men än är det inte stängt!'

www.a6center.se Köpcentrum - vägbeskrivning på hemsidan, ligger utmed E4an mitt i stan.
Ska ni äta så är Piren mitt i stan ganska nice, finns massa bra restauranger där.

Visingsö är ön mitt i Vättern vilket jag antar att du förstod. Remmalag är långa vagnar som de drar efter arbetshästar, barnen brukar gilla det. Är det fint väder är Visingsö väldigt grannt, fika vid ruinen, köpa polkagrisar och åka remmalag!

När det är soligt och fint är det bara att lägga sig på vätterstranden och titta på "utsikten"

Men som sagt, Gränna är ju väldigt poppis att köpa polkagrisar i och bada i lagunen. Visingsö med remmalag. Kan ju alltid gå ett varv i stan och längs med vätterstranden, det är fint om vädret är med. Köp en glass och provsitt det långa bänken på hamnpiren. Stadsparken är väldigt barnvänligt, en del djur att titta på och stor lekplats. Rosenlundsbadet kan kanske vara värt ett besök om det är dåligt väder.

jag tackar för alla tips.....mycket snällt.

Vi kommer kommer förbi Jönköping den 19/7 på väg ner till High Chapparal

/Tom

spenk skrev:
2262633 Visst är det ironiskt...

1. Dr. Skora's vaxkabinett NERLAGT ok säg 15 år sedan då...
2. Sextemplet NERLAGT
3. Blue Pearl NERLAGT
4. Tropikhuset, ska stänga efter denna säsongen.....

Inte så konstigt egentligen om man har varit i Jönköping :D Det är ungefär lika upphetsande som Arboga (då har vi endast 14 000 invånare) och så speciellt fint är det inte heller. Nästan så Nässjö är mer upphetsande än Jönköping, för det är väl en liten stad/by som heter så några mil upp i bergen?

Nässjö, ja det stämmer bra!

Nä Jönköping är ju inte vackert :rolleyes: med Vättern så nära intill.....

ti hi smaken är som :arsele jag tycker det är bättre än Nässjö iaf. Arboga kan jag tyvärr inte uttala mig om.....

spenk skrev:
2265268 Nässjö, ja det stämmer bra!

Nä Jönköping är ju inte vackert :rolleyes: med Vättern så nära intill.....

ti hi smaken är som :arsele jag tycker det är bättre än Nässjö iaf. Arboga kan jag tyvärr inte uttala mig om.....

Ok, jag skulle ha preciserat mig bättre. Givetvis är naturen runt Jönköping fin, dels tack vare Vättern men även tack vare bergen. Men själva staden i sig har jag aldrig gillat tyvärr. Nu är inte Arboga något vidare det heller, vi har en del fina byggnader men sen är resten totalt skit (fult är bara förnamnet om man är i "centrum".
Nässjö var faktiskt lite mysigt, nu var jag inte runt i hela staden (är det värt att kalla en stad? Jag vet inte hur många som bor där ens) men det lilla jag såg av centrum var rätt så fint, även naturen där omkring.

Rikkard skrev:
2266325 30 000 på en höft så där.

Ok, jag trodde det var betydligt mindre men det är ju helt ok. Ungefär lika många som världens sunkigaste stad Köping då, grannbyn 2 mil bort...

Jag har funderat flera minuter nu på vad som kan finnas av allmänintresse i Jönköping. Men kommer inte fram till någonting alls.

Ta en glass på den där förbannade långa bänken på piren, typ? :hihi

Åk ut till Habo, här har vi en finfin bokskog :tomten

Finns brandförsvarsmuseét på A6 kvar? Eller var det militära prylar de visade? Kommer fan inte ihåg vad det var för något de visade. Men jag kommer iaf ihåg så mycket som att jag tyckte det var roligt att kolla på när jag var yngre.

hellla skrev:
2269760 Finns brandförsvarsmuseét på A6 kvar? Eller var det militära prylar de visade? Kommer fan inte ihåg vad det var för något de visade. Men jag kommer iaf ihåg så mycket som att jag tyckte det var roligt att kolla på när jag var yngre.

Det är både militär o brand prylar. Det finns nog kvar än, men det är på väg att försvinna tror jag.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka