Sevärdheter Gotland

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tänkte åka över till Gotland och testa banan där på ön. Totalt två dagar på ön. Eftersom jag aldrig varit på Gotland tidigare står det och väger om jag ska köra bana sista dagen eller ta en utflykt och kolla in ön lite inför eventuella framtida besök. Kommer att bo i Visby.

Mycket möjligt att jag kör den där extra dagen. Men jag är öppen för möjligheter att det blir lite sevärdheter istället. Någon som har lite tips vad man kan hinna med och se vid den här tiden på året utan att stressa om man ska hinna med 16.40 färjan en söndag? Mycket har väl inte öppnat inför sommarsäsongen misstänker jag. Det behöver inte vara något märkvärdigt. Något trevligt fik eller lunchställe i eller i närheten av Visby så långt man nu hinner utan att stressa. Ingen uppfattning hur långt det är från ena änden av ön till den andra med bil.

Jag brukar äta på Backfickan vid Stora Torget.

Östergarnslandet har fin natur om man vill se sånt. Bläse är lite speciellt.

Fårö, + södra delen, Sudret, knata runt i Visby är trevligt, kolla ringmuren, gamla ruiner & kyrkor.
Fårös norra sida är vackert.

Låter kanske tråkigt men är väldigt sevärt: Gotlands Fornsal i Visby. Förvånantsvärt sort och välfyllt museum. Hela Gotlands historia. Klart värt ett besök! :yoparty

Lummelunda grottorna är ganska häftiga oxå, men försök hinna med Fornsalen! :)

Gotland är mycket fint, så det gör du helt rätt i. :)

Lummelundagrottorna är som sagt tufft att ha sett! Annars naturen allmänt runt ön är grymt fin!

Tack för svaren så här långt. Ska titta lite närmare på dem. Det är inte allt för mycket tid. Men man kan ju få ett smakprov som ger mersmak. Har varit nyfiken på Gotland länge, men det har aldrig blivit av.

När ändå Gotland är på tråden hur är medeltidsveckan?

När ändå Gotland är på tråden hur är medeltidsveckan?

Som jag minns den från mina år på ön så är det mest fulla människor på besök. Så kan man ju titta på Visbys borgare när de klätt ut sig till ngn slags medeltidsversion av sig själva.

:zpy

Rätt fina vägar att gasa på också.
Sen bor Ture Sventon på Gotland, men jag vet inte om det är officiellt.

Vem är Ture Sventon? Någon man bör känna till? Jag är rätt värdelös på namn. I synnerhet de så kallade talanglösa kändisarna som tagit sig fram via dokusåpor och "talang" tävlingar.

Som jag minns den från mina år på ön så är det mest fulla människor på besök. Så kan man ju titta på Visbys borgare när de klätt ut sig till ngn slags medeltidsversion av sig själva.

:zpy

Låter som att medeltidsveckan är fel vecka för mig att åka till Gotland. Drägg och fylla slipper jag gärna. Flyr fältet när det är festivaler här i stan. Mest bönder utifrån som inte vet hur man för sig och låg kvalitet på mat och dryck.

Med så lite tid så skulle jag hålla mig innanför murarna då det finns mycket att se där om man bara ger det tid. Rätt skönt att spatsera omkring i Visby en dag då det inte är alltför mycket turister där.
Har man mer tid så ska man verkligen utforska Fårö, det har mycket att ge.
Lummelunda är ju ett måste om man har tid. Själv funderar jag på grottäventyr nästa gång jag besöker Gotland, det är snart 10 år sedan jag var där men innan det var jag där i stort sett varje sommar och hälsade på en del av släkten som var tvättäkta Fåröingar.

Om du bara ska vara på Gotland i en dag så häng i Visby. Det är det bästa av Gotland förutom banan.

Medeltidsveckan är ingen höjdare om du inte är "del av det", dvs går runt i hobbitkläder och svärd.

Lämna rapport om vem Ture är. Men ät helst en temla medans du letar efter mannen som förövrigt kör en Ducati matta! :fakta

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ture_Sventon

Det ringer en klocka någonstans i bakhuvudet från när man var barn..

Med så lite tid så skulle jag hålla mig innanför murarna då det finns mycket att se där om man bara ger det tid. Rätt skönt att spatsera omkring i Visby en dag då det inte är alltför mycket turister där.
Har man mer tid så ska man verkligen utforska Fårö, det har mycket att ge.
Lummelunda är ju ett måste om man har tid. Själv funderar jag på grottäventyr nästa gång jag besöker Gotland, det är snart 10 år sedan jag var där men innan det var jag där i stort sett varje sommar och hälsade på en del av släkten som var tvättäkta Fåröingar.

Om du bara ska vara på Gotland i en dag så häng i Visby. Det är det bästa av Gotland förutom banan.

Medeltidsveckan är ingen höjdare om du inte är "del av det", dvs går runt i hobbitkläder och svärd.

Ni har nog rätt båda två. Realistiskt sett är det kanske bäst att hålla sig till Visby på söndagen och titta runt lite där och utforska resten av ön en annan gång. Man lär ju se lite av ön när man kör till och från banan om inte annat från Visby. Skulle ju kunna ta en omväg tillbaka till Visby efter bandagen om man nu är lite sugen på att se sig om lite. Vilken väg erbjuder den trevligaste upplevelsen?

Då har man varit på Gotland också. Otroligt vackert ö det lilla jag hann se av landsbygden till och från Gotland Ring. Visby var väldigt gemytligt och fint med sin gamla bebyggelse och stensatta gator och gränder. Trevliga små fikaställen och restauranger lite överallt. Av nattlivet hann jag uppleva Hamnplan 5 och Munkkällaren - gillade vinylbaren på det senare stället. På söndagen besökte jag Gotlands Museum. Väldigt intressant att se alla fornlämningar och lära sig lite om Gotlands historia.

Gotland Ring var en rolig bana med lite speciell inramning med kalkbrottet och alla vindkraftverk. Det var rätt mycket vind där så det är nog rekommenderat att ta med sig en vindjacka. Det går förhållandevis fort att lära sig hur banan går. Ett ställe var särskilt lurigt - vänstern efter depåinfarten som är dold. Satt en kona mitt på som kändes felplacerad.

Som slutbetyg får man nog säga att det inte var sista gången man besöker Gotland eller Gotland Ring. Hade gärna haft några fler dagar att utforska ön och Visby. Folket på ön var otroligt trevliga och hjälpsamma. Ö-folket verkar bestå av genuina människor. Jag förstår att många av de som växt upp på ön återvänder.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park