Sesong för sälja hoj

Bobby600

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Triumph TT600 -00
Tänkte eventuellt sälja hojen nu snart undrar hur det är att sälja hoj aug/sep är det svårt eller är det kanske värt att vänta till nästa sesong? vad är era erfarenheter?

Sitter du inte i sjön så hade jag väntat tills mars nånting eller april då det börjar klia i högerhanden hos folk :)

Det går att sälja under augusti/september. Men det är mer svårsålt, du får förmodligen sänka priset lite och skriva en slagkraftig annons. För det finns säkert ett helt gäng likadana hojar till salu, varför skulle de just välja din? Du måste "sticka ut" annars ringer ingen.

Du får mer pengar om du väntar till våren. Men tänk så här, om du behåller den över vintern, vad kostar det dig? Försäkring? Lån? Garagehyra? Hojen blir en årsmodell äldre (liten värdeminskning) Nåt annat...? Räkna ut vad det blir på ett halvår, så kanske du tjänar på att sälja den ett antal tusen billigare redan nu...

Hösten är den absoluta bästa tiden att sälja hoj, köparna flockas och överpriserna skjuter i höjden. Framåt våren blir det svårare och närmare sommaren är det i princip omöjligt. Bättre då att vänta på nästa höst igen, gärna efter en kall o regnig sommar.

Detta gäller även båtar, cabrioleter och shorts.

Men det är ju självklart eller hur.

Hösten är den absoluta bästa tiden att sälja hoj, köparna flockas och överpriserna skjuter i höjden. Framåt våren blir det svårare och närmare sommaren är det i princip omöjligt. Bättre då att vänta på nästa höst igen, gärna efter en kall o regnig sommar.

Detta gäller även båtar, cabrioleter och shorts.

Men det är ju självklart eller hur.

hatar ironi... och ännu mer i detta sammanhang...

tycker det verkar extra jobbigt nu efter skattehöjningen... det är ju direkt motverkande för sporthojsförsäljning...

Last edited:

tycker det verkar extra jobbigt nu efter skattehöjningen... det är ju direkt motverkande för sporthojsförsäljning...

Vet att det här är lite fel tråd...

Men, blev det verkligen sååååå mycket dyrare för alla efter skattehöjningen. Jag tror jag betalar en tusenlapp extra om året för min superduke. Har man inte råd med det så hur fan ska man ha råd att byta däck, drivpaket, bromsar m.m?

hösten (sep till nov) är bästa tiden att köpa och sälja anser jag.

Men, blev det verkligen sååååå mycket dyrare för alla efter skattehöjningen. Jag tror jag betalar en tusenlapp extra om året för min superduke. Har man inte råd med det så hur fan ska man ha råd att byta däck, drivpaket, bromsar m.m?

Jag fick höjning med 1500kr / år det tycker jag är ganska mycket när man redan betalar 10000kr för en halvförsäkring.

Jag tror det gör det svårare att sälja.

Våren är ju alltid priserna högst.

..

Jag älskar ironi, det är för att jag är så osäker på mig själv som jag tar till det mest hela tiden.

En undersökning har visat att de med låg intelligens har svårast att ta till sig ironi, och därför reagerar med avsky. Folk tenderar att välja att "hata" olika saker & förteelser när de inget förstår. ( obs, ingen ironi )

Jag älskar ironi, det är för att jag är så osäker på mig själv som jag tar till det mest hela tiden.

En undersökning har visat att de med låg intelligens har svårast att ta till sig ironi, och därför reagerar med avsky. Folk tenderar att välja att "hata" olika saker & förteelser när de inget förstår. ( obs, ingen ironi )
Ha ha ha,klockrent:tummenupp :tummenupp

Det är kul att jämföra priser på hösten och våren efter.
Kollade på hojar ett år och samma hoj kunde kosta 15-20 tusen mer på våren än hösten innan.

Det är billigare på hösten för att det är svårare att sälja då, men ska man ändå köpa så kan man sälja lite billigare och samtidigt köpa på hösten. Förlusterna tar ju liksom ut varandra.

blev extremt mycket dyrare för unga främst o låginkomsttagare....

pseudovetenskap av allra högsta grad, säg till om du vill att jag ska förklara det begreppet.

tycker det är ganska nonchalant svar till trådstartaren ditt förra inlägg dvs.

sen ett tips som inte är psuedovetenskap om du nu älskar ironi, och det är att inte använda det på barn, om du nu har några sådana. eftersom det är skadligt enligt många psykologiska undersökningar finns att läsa, i tex E smith psychology dvs om du klarar av engelska på universitetsnivå.

mvh

Last edited:
blev extremt mycket dyrare för unga främst o låginkomsttagare....

psuedovetenskap av allra högsta grad, säg till om du vill att jag ska förklara det begreppet.

tycker det är ganska nonchalant svar till trådstartaren ditt förra inlägg dvs.

Hur menar du när du skriver låginkomst tagare?Försäkringspremien har mej vetligen aldrig vart inkomst beprövad:va

Hur menar du när du skriver låginkomst tagare?Försäkringspremien har mej vetligen aldrig vart inkomst beprövad:va

ja men höginkomst tagarna har ju fått mer pengar i plånkan kvar i månaden... det har väll inte drabbat dem lika mycket på det sättet, det är vad vissa har skrivit på forumet som tjänar bra iaf. rätta mig om jag har fel.

Jag fick höjning med 1500kr / år det tycker jag är ganska mycket när man redan betalar 10000kr för en halvförsäkring.

Jag tror det gör det svårare att sälja.

Våren är ju alltid priserna högst.

ja fick en höjning på 3500kr per år... klart har man 6 mån gammalt kort o e ung så blir det ju inte så billigt.

Last edited:
Om jag planerade att sälja min hoj så skulle jag sänka priset några laxar för att sälja så fort som möjligt.

Nästa vår kanske det är näst intill omöjligt om nu steg2 i försäkringsref. går igenom.

Skulle förslaget accepteras så kan vi troligen få se en störtdykning vad gäller värdeminskningen av sporthojar.

Om det hoj idag enligt listpriset ligger på 70' så är det ingen omöjlighet att en sådan hoj nästa år dyker till kanske 40' eller 50'.

Med en försäkring som kostar tusentalskronor varje månad så skulle alltså efterfrågan nästan försvinna helt.

För min GSXR ger jag ca 1000kr mån/halv, skulle priset öka till 2000kr mån/halv ELLER MER så skulle jag inte ha råd utan sälja utan att tveka.

Trist men sant :-/

Last edited:

sen ett tips som inte är psuedovetenskap om du nu älskar ironi, och det är att inte använda det på barn, om du nu har några sådana. eftersom det är skadligt enligt många psykologiska undersökningar finns att läsa, i tex E smith psychology dvs om du klarar av engelska på universitetsnivå.
mvh

Åh, så lustigt. Jag älskar nämligen att använda ironi mot små barn. Och jag är inte ensam, Olle Palmlöf lär ha sagt att han vill att sina ungar ska vara de yngsta någonsin som förstår sig på det.
Så när hans treåring har kladdat ner sig helt med sylt i hela fejjan så får han höra "Men så fin du är i ansiktet" osv.
Efter det så måste man ju bara gilla Olle oavsett vad han har gjort/gör. Det är skitbra humor om man är vuxen.

Om jag planerade att sälja min hoj så skulle jag sänka priset några laxar för att sälja så fort som möjligt.

Nästa vår kanske det är näst intill omöjligt om nu steg2 i försäkringsref. går igenom.

Skulle förslaget accepteras så kan vi troligen få se en störtdykning vad gäller värdeminskningen av sporthojar.

Om det hoj idag enligt listpriset ligger på 70' så är det ingen omöjlighet att en sådan hoj nästa år dyker till kanske 40' eller 50'.

Med en försäkring som kostar tusentalskronor varje månad så skulle alltså efterfrågan nästan försvinna helt.

För min GSXR ger jag ca 1000kr mån/halv, skulle priset öka till 2000kr mån/halv ELLER MER så skulle jag inte ha råd utan sälja utan att tveka.

Trist men sant :-/

får de igenom steg två finns det inte mycket stake i folket, och då kan de få igenom vad som helst...

Åh, så lustigt. Jag älskar nämligen att använda ironi mot små barn. Och jag är inte ensam, Olle Palmlöf lär ha sagt att han vill att sina ungar ska vara de yngsta någonsin som förstår sig på det.
Så när hans treåring har kladdat ner sig helt med sylt i hela fejjan så får han höra "Men så fin du är i ansiktet" osv.
Efter det så måste man ju bara gilla Olle oavsett vad han har gjort/gör. Det är skitbra humor om man är vuxen.

hmmm... olle palmlöf är säkert mycket mer påläst och kunnig än e smith.
bevis på detta:
"Den 22 juni 2005 dömdes han för rattfylleri efter att ha stoppats i en rutinkontroll vid Norra Bantorget i Stockholm, där han visade sig ha 0,97 promille alkohol i utandningsluften. Efter det avsade han sig tills vidare sina engagemang i tv-rutan och ersattes i radio av Elin Ek (Elin Ek i P3) och Josephine Uppman (Uppman i P3). "

hoppas du gör det på dina egna barn o inte andras, för det framgår inte av ditt inlägg.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard