Servicepris MT-10 2022

AndreasMT

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2023
Hoj
2022, Yamaha MT-10
Hej.
Blev nyfiken på vad andra betalar för service hos verkstäder.
Vill inte ha åsikter om "gör det själv".
Det är dags för 2000-mil service på min MT-10 2022 års modell, kostnadsförslag från Yamaha finns bifogad.
Men med tanke på vad som ingår låter 10.000:- väl tilltaget, eller har jag fel?

Vad betalar ni andra för liknande service?

UPPDATERING:
Pratade med Yamahacenter och kunde få lite schysst rabatt, slutnotan inkl byte av bakdäck blev ca 9500:-, kommer nog fortsätta serva där sålänge den utökade garantin finns kvar.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230828_130048_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20230828_130048_Adobe Acrobat.jpg
    461.9 KB · Visningar: 153
Last edited:
Nu har jag ingen MT-10, men det är jobbigare att byta tändstift på en modern hoj än gamla japsare från 80-talet. Men 5 timmars arbete låter mycket.

Att de tar timpenning som en advokat får man nog räkna med nu för tiden på alla fordonsverkstäder utom Mekonomen.

Shoppa runt så kan du nog få ner priset nån tusenlapp eller två.
 
Jag vet inte exakt hur lång tid det tar, men att riva och sedan få tillbaka luftburk och trattar med tillhörande motor och länkage är inte så ”bara”. Därav betydligt högre kostnad för ett tändstiftsbyte jämfört med åttio- och nittiotalshojar.
 
Hej.
Blev nyfiken på vad andra betalar för service hos verkstäder.
Vill inte ha åsikter om "gör det själv".
Det är dags för 2000-mil service på min MT-10 2022 års modell, kostnadsförslag från Yamaha finns bifogad.
Men med tanke på vad som ingår låter 10.000:- väl tilltaget, eller har jag fel?

Vad betalar ni andra för liknande service?
1250 kr / tim senaste BMW servicen i våras.
1000 kr / tim senaste Kawasaki service i våras.
Båda på auktoriserad verkstad för respektive märke.
 
Last edited:
Bike Trollhättan tar 1750 kr/timme.
?Seriöst 1750 o timmen ?ja då känns inte tandläkare och sånt dyrt i jämförelse - hoppas dom har personal som kan jobbet för det brukar variera också ?
Känner att sprillans nytt lockar mindre och mindre med den utvecklingen
 
?Seriöst 1750 o timmen ?ja då känns inte tandläkare och sånt dyrt i jämförelse - hoppas dom har personal som kan jobbet för det brukar variera också ?
Ja, hutlöst dyrt. Jag har gjort 100 och 1500 mila där. Fick förtroende för kunnandet och noggrannheten. Köpte ju min Ducati Multistrada V4 Rally där och är nöjd med kundbemötande och service. Men dyrt är bara förnamnet...
 
Ja, hutlöst dyrt. Jag har gjort 100 och 1500 mila där. Fick förtroende för kunnandet och noggrannheten. Köpte ju min Ducati Multistrada V4 Rally där och är nöjd med kundbemötande och service. Men dyrt är bara förnamnet...
Precis, att en service kostar olika på olika ställen är en sak, har väl att göra med att både lokalkostnader och löner kan skilja ganska betydligt men det viktiga är ju att man känner förtroendet att de gör vad de ska.

Kollade Yamahas servicelista, gjorde det allt som står där skulle det bli riktigt dyrt...
Inte gjorde de dessa saker de 5år jag verkstadsservade R1an I alla fall...

Smörja svinglagringar, 5kmil
Smörja styrlager, 2kmil
Smörja sidostöd, 1kmil
Byta bromsslangar, vart 4e år

Sen att luftfilter ska bytas var 4kmil är skumt, det beror ju helt på var man kört...
Hoppas ju att de åtminstone kollar filtret..

De kör fortfarande med oljefilterbyte var 2kmil, fast det följde inte yamahaverkstan jag lämnade in min på...

StitchIt_20232808054934_597.png
 
Det är nog som "Alatalo" skriver, inte helt enkelt att byta stiften på den när man kikar på konstruktionen, så timmarna tickar iväg.
Sist jag servade (100-mila) så betalade jag 1250kr för en timmes jobb.
Jag tror att dom tog betalt för en timme, men det är inte specat, men det var vad vi hade resonerat om.
Det var bara ett oljebyte.
Men jag fick historiskt schysst rabatt på packningen! :banana

Service_T7.jpg
 
Fråga dig själv hur långt du är beredd att köra för att få servicen utförd med stämpel i elektroniska serviceboken och ring runt till verkstäder inom cirkeln för att få bästa priset.
 
Som redan sagts. Kolla runt bland andra Yamaha verkstäder så får du något att jämföra med. Kan vara värt att köra en liten "semester" resa och få hojen servad samtidigt.
Tex Mascot motor har hållit på med Yamaha i massa år och har gott rykte.

Hörde någon gång om en märkes bilverkstad som låg i närheten av någon utav fjällen dom hade jätte mycket kunder från Stockholm som passade på att få bilen servad till mycket lägre pris.
 
Nog lär det väl finnas mer än en Yamaha-verkstad i landet?
Absolut, men man ska ta sig dit, och vänta hela dagen.
Och helt ärligt tror jag att antalet timmar för arbetet är likartat, men timpengen kan skilja lite.
Men det kanske är tätare med Yamahaverkstäder i söder, jag får i alla fall avsätta en dag om jag ska lösa det på annan ort, och då jobbar jag hellre på mitt ordinarie jobb och täcker upp det.
Men, som sagt, du kan ha en poäng där.
 
Ny dyr Motorcykel och dyr service brukar följas åt.
Mina Motorcyklar är gamla.
Servicen gör jag själv då de saknar elektronisk Servicebok.
 
Om jag minns rätt från R1’an så ska den kostnad som tråden handlar om tas ut både vid 1000- och 2000-mila service…

Det är nämligen ”check and re-gap” på tändstiften, kontroll av AIS-ventilen och dessutom synkning vid 1000 mil. Inget av detta görs med luftburk, trattar och trattlänkage kvar i hojen…Således minst lika mycket arbete som vid byte av tändstift vid 2000 mil…
 
Om jag minns rätt från R1’an så ska den kostnad som tråden handlar om tas ut både vid 1000- och 2000-mila service…

Det är nämligen ”check and re-gap” på tändstiften, kontroll av AIS-ventilen och dessutom synkning vid 1000 mil. Inget av detta görs med luftburk, trattar och trattlänkage kvar i hojen…Således minst lika mycket arbete som vid byte av tändstift vid 2000 mil…
Scheisse. Blir det ett återfall på gata vet jag åtminstone vilka två modeller som går fetbort. Tack.
 
Alla hojmodeller som har automatiskt varierbar längd på insugstrattar har också luftburkar (och trattar) med hyfsat komplicerade konstruktioner. De är inte alls omöjliga att ta bort eller att montera tillbaka, men det tar lite tid första gången. Jag antar att verkstäderna tar höjd för detta.

Sedan är det väl ingen vettig människa som kör ”clean and re-gap” på tändstiften…Är man ändå där och rotar så kan man ju lika gärna byta dem…Men om verkstaden inte tar snudd på lika mycket betalt för 1000-mila service som för 2000-mila service…så struntar de nog i ett antal servicepunkter…
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top