Servicekostnader

  • Thread starter Thread starter Yxa
  • Start date Start date

Yxa

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Exil
Hoj
2007, Suzuki SV 1000 s
Sitter och läser superbike testet i nya Motorrad och kommer fram till delen med info för varje cykel och fastnar vid serviceintervaller. Honda, Kawa, Mv agusta och Suzuki vill ha service vid 6000 km medans Yamaha nöjer sig med 10000 km.Speed triplen jag har är service intervallerna vid 10000 km.
Många av oss med sporthojjar jagar kostnader för att kunna utöva denna livshobby, så min fråga är: står Yamaha och Triumph för en "högre kvalite" eller är det någon som vill skinna oss:mad: , en stilla undran. Vilken suverän hojdag idag:yoparty
 
Men glöm inte bort att triumph har storservice var 2000de mil i alla fall på 675an
 
Det förklarar Honda, hur är det med Suzuki, Kawa , Mv A och Yamaha?
 
Någon mer som är intresserad av kostnad runt service och varför det är så stor skillnad mellan mil/service. Skulle vara intressant och veta vad totalkostnaden blir på service på respektive märke till och med 30000 km?
Vill ha en debatt och diskussion om era erfarenheter.
 
Vill man behålla garantierna så kostar det, vill man inte behålla garantierna så är det billigt.
 
Så är det, men det besvrar inte min frågeställning varför det är så många mils skillnad på servicetillfällena på olika märken av samma kategori av cykel.
 
Det är en intressant fråga att ställa till tillverkare/generalagent.
"Varför skiljer kvaliten så mycket på era hojar jämfört med Yamaha/Triumph??" :o)
 
I servicehäftena står det väl att man ska serva en hoj inom vissa mil eller minst en gång per år. En genomsnittshoj rullar ca 500 mil per år, så generellt, för dom flesta spelar det väl då ingen roll vilka mil en service har?

Oljebytet(speciellt om det är helsyntet) är en av dom större kostnaderna i servicen. Dom som har service var tusen mil har också oljebyte varje gång. Dom flesta(nyare hojar) som har service var 600 mil har oljebytet var 1200 mil.
Alltså, beroende på vad man kör per år, så får man väl räkna bakvägen vilket alternativ blir billigast i längden?

Ventilkoll är väl den stora kostnaden i det hela. Gillar dock Yamahas intervaller vad gäller ventilkoll.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top