servicekostnad zx9r?

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
Hur mycket kostar en 2400 mil-service för en zx9r?
Johans Mc i Göteborg tar 5-6000:- jag hörde även att det någonstans i Östergötland bara kostade 3500:-
Vad fick ni betala för denna service?
 
lord skrev:
Hur mycket kostar en 2400 mil-service för en zx9r?
Johans Mc i Göteborg tar 5-6000:- jag hörde även att det någonstans i Östergötland bara kostade 3500:-
Vad fick ni betala för denna service?

Vissa årsmodeller av Kaworna är dyra att göra "stora servicen" på. Samma på min ZX-6R '01:a. Fick ge ca 5-6kkr på Bike THN när det begav sig. Saker och ting sitter tydligen så till att de måste skruva isär halva cykeln för att kunna göra servicen ordentligt.



(...likväl kan jag ge mig f*n på att det fuskas med det här...)
 
På 98 och frammåt ska svinglänkaget demonteras och smörjas upp varje 1200mil. Det är inget man kan kolla lätt och de att det är gjort. Så visst fuskas det nog.
 
Nu pratar jag om fel hoj, men min zx-6r -99 var inne på 1200-mila i slutet av sommaren och det gick lös på 4996:- tror jag det stod på kvittot, kanske några slantar till på 9:an då. :huvet :brinnerup
 
Lyfter upp den här gamla tråden för att fråga vad som egentligen vad som ingår i en 1200 mila service på en zx9r?
5-6 papp är ju rätt mycket då jag har en hoj jag funderar på att köpa som har gått 1000 mil.


/Rikard
 
På nyare ZX-6/9:or är det inte det att de gör så dj*vla mycket, utan helt enkelt det att det är svårt att komma åt och de måste skruva ner hojen i molekyler för att komma åt, om jag förstått saken rätt. Jag vet inte om det är ventiljusteringen som är det svåra i just 1200-mila-servicen. Att det är p g a den som de måste lägga så mycket arbetstid, vill minnas att det är så även om jag inte tänker ta gift på det.

Jag orkar inte rota fram kvittot nu, men jag tror 1200-mila betingar ca 4-6 arbetstimmar, vilket gör att det drar iväg.
 
lord skrev:
Hur mycket kostar en 2400 mil-service för en zx9r?
Johans Mc i Göteborg tar 5-6000:- jag hörde även att det någonstans i Östergötland bara kostade 3500:-
Vad fick ni betala för denna service?
Jag betalade 2800kr för 1200mila servicen på min zx6r-01, är väl samma som 2400mila servicen, dock så bor jag i en mindre stad, drar visst iväg om man bor i en storstad.
 
jag är sugen på att köpa en zx9r och jag undrar om det är svårt att kolla ventilspelet på den. klarar man det som amatörmekare?
det känns rätt onödigt att lägga ut 6000kr på en service ifall att ca 5000kr av det är arbetskostnad. då kan man ju verkligen tjäna en slant på att göra det själv.
 
Last edited:
Köp mekböcker och gör service själv...
Lärorikt, och kostar det 5000 kan man fan ta ledigt från jobbet i mer än en vecka och lägga dessa åtta timmar om dagen på att göra servicen, då har man ändå tjänat på det!!!!!
 
För min kawa -97 2400 mila service, betalade jag 4700 kr här i Gävle. Servicen tog 6 timmar, bytte även bromsklossar bak.


Oljefilter 88 kr
Tändstift 544 kr
Bromsklossar bak 220 kr
Bromsvätska 48 kr
Ventil Shims 144 kr
Motorolja 312 kr
Arbete 6 timmar * 400 = 2400 kr

Summa inkl. moms 4695 kr
 
Advance4Stroke skrev:
Köp mekböcker och gör service själv...
Lärorikt, och kostar det 5000 kan man fan ta ledigt från jobbet i mer än en vecka och lägga dessa åtta timmar om dagen på att göra servicen, då har man ändå tjänat på det!!!!!

håller med, efter att garantitiden gått ut finns det ingen anledning att pröjsa 4-5k för nåt man kan göra själv. Schimsade själv om min 9:a, visst det är lite bök men tar man det lungt o metodiskt o mätar noga innan demontering så är det inget problem.
 
Rickie Key skrev:
Lyfter upp den här gamla tråden för att fråga vad som egentligen vad som ingår i en 1200 mila service på en zx9r?
5-6 papp är ju rätt mycket då jag har en hoj jag funderar på att köpa som har gått 1000 mil.


/Rikard



Skiter du i stämpeln så finns det ju en hel del killar som gillar gnosjödollar i denna regionen så det går säkert få det billigare?
 
En klick vit färg (eller Tip-Ex) på skarven mellan gängan och muttern avslöjar om den har varit demonterad eller inte. Funkar även på ventilkåpan och andra prylar. Det gör iaf att DU kan se om de ens har försökt att serva din hoj.

Nämn för böveln inte för mekanikern att din hoj är "riggad", dvs försåtsminerad. Då får dom spunk och allt kan hända.

/anders

soppatorsken skrev:
På 98 och frammåt ska svinglänkaget demonteras och smörjas upp varje 1200mil. Det är inget man kan kolla lätt och de att det är gjort. Så visst fuskas det nog.
 
Jag köpte en Haynes handbok till ZX-9R -99 på http://www.adlibris.se/shop/

Där i står det hur i stort sett allt ska göras. Den täcker 94-02 om jag inte minns fel (även ZXR750).

Den kostade 229kr vilket känns som en rätt billig o bra investering.

ISBN: 1859607217
Titel: COOMBS, MARK:HAYN- KAWASAKI ZX750P & ZX9



:hej
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top