Servicekostnad Kawasaki?

eksemet

halkat tillbaka...
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1 1999
jag har en kawasaki zxr 750 från 1993 som börjar kännas lite trött nu efter nästan 5000 mil... då det är en importhoj så har ja ingen historik på vad som gjorts på den så jag har ingen som helst aning om vad jag ska be om vid servicen. Ventiljustering och byte av drivlina ( kedja och drev) känns som en självklarhet då kedja är lite sliten och den inte vill starta som den ska...
Men kan någon som vet nåt om det ge mig en hint om vad mer som kan behövas göras och framför allt vad kan det kosta på ett ungefär?
 
Om du inte har någon aning om vad som är gjort, vad som behöver göras eller varför den är svår att starta, hur ska vi då kunna svara på vad det kostar?
 
Storservice med oljor och filter inkluderat ventiljustering och byte av bromsvätska blir väl runt 5-7K ett drivpaket på det är runt 2K,min gissning..men som vanligt brukar all bli dyrare än man tänkt...
 
tack som fan.. RRmike

det var liksom det ja ville veta.. jag köpte den i somras och det är min första båge... letat efter ett någorlunda svar någonstans men ej hittat.. ett mellan tummen och pekfingretsvar... underbart.. nu vet ja vad som ska göras... och hur mycket det kostar! skratt...
 
Köp dig en verkstadsbok och gör det själv, kul lärorikt och bra mycket billigare.
Bjud över en kunnig bekant som annars kollar över den kanske även hjälper till...
 
Storservice ligger på 5-7 tkr som det skrivs. Men drev o kedja byter du ju själv. Spar även in genom att byta olja och filter själv. Det kan du göra utan verkstadsbok.
Bromsvätska är oxå lätt att byta själv..

Jag personligen skulle lämna in hojen för ventiljustering...

Det finns massor av trådar här på forumet om hur du gör om du är osäker!

Lycka till med din egna första service på DIN hoj!!!
 
skruva även bort kåporna , så sjunker det en del i verkstadskostnad
sen kan en förgassynk va på sin plats

en gammal 93 har jag haft en gång i tiden ,,, riktig trevlig sak :)
 
1. Skaffa en servicebok över din hoj antingen i bokformat eller som pdf fil via nätet.

2.Har du kunskaper om hur man skruvar så gör det mesta själv.STORA pengar att spara här naturligtvis.

3.Har du (ingen) kunskap om att skruva lämna in den när det många gånger blir dyrare att rätta till fel som blivit ännu värre pga felhantering där dessa fel i värsta fall kan leda till personskador när hojen börjar rulla igen.

4.Beroende på underhåll / reparation, studera vad som kanske behöver göras och om du har en tro på att du klarar av det du ger dig på innan du påbörjar detta arbete.T ex, att lämna in hojen för oljebyte är många gånger ren och skär dumhet.Att ge sig på att ställa ventilerna fel så man kanske bränner dom istället pga för dålig mekvana är också ren dumhet.

5.Allt bygger på en del vilja med lite vana där detta sedan omsätts i rent kapital i hur mycket eller lite du kan skruva själv.Detta kommer att påverka ditt mc ägande enormt mycket rent ekonomiskt.

6.Vi är alla olika som sagt var.En del kan knappt tanka själv utan hjälp där andra kan riva ner en motor på morgonen och sedan ha satt ihop den igen för att köra på em.

7.Lycka till och hoppas det går bra oavsett vilka beslut du tar som mc ägare.
 
1. Skaffa en servicebok över din hoj antingen i bokformat eller som pdf fil via nätet.

2. Har du kunskaper om hur man skruvar så gör det mesta själv.STORA pengar att spara här naturligtvis.

3. Har du (ingen) kunskap om att skruva lämna in den när det många gånger blir dyrare att rätta till fel som blivit ännu värre pga felhantering där dessa fel i värsta fall kan leda till personskador när hojen börjar rulla igen.

4. Beroende på underhåll / reparation, studera vad som kanske behöver göras och om du har en tro på att du klarar av det du ger dig på innan du påbörjar detta arbete.T ex, att lämna in hojen för oljebyte är många gånger ren och skär dumhet.Att ge sig på att ställa ventilerna fel så man kanske bränner dom istället pga för dålig mekvana är också ren dumhet.

5. Allt bygger på en del vilja med lite vana där detta sedan omsätts i rent kapital i hur mycket eller lite du kan skruva själv.Detta kommer att påverka ditt mc ägande enormt mycket rent ekonomiskt.

6. Vi är alla olika som sagt var.En del kan knappt tanka själv utan hjälp där andra kan riva ner en motor på morgonen och sedan ha satt ihop den igen för att köra på em.

7. Lycka till och hoppas det går bra oavsett vilka beslut du tar som mc ägare. :)
 
Last edited:
Håller i stora drag med ankan, med vissa ändringar

1. Skaffa en servicebok över din hoj antingen i bokformat eller som pdf fil via nätet.

2. Har du kunskaper om hur man skruvar så gör det mesta själv.STORA pengar att spara här naturligtvis.

3. Har du ingen kunskap om att skruva, försök ändå. Se de 2 ovanstående punkterna, och som någon en gång sa till mig. Kan du inte få ihop det efteråt så finns det folk som tjänar sitt leverbröd på att göra det åt dig. har du redan gjort halva jobbet åt dem, se mening 2 punkt 2.

4. Beroende på underhåll / reparation, studera vad som kanske behöver göras och om du har en tro på att du klarar av det du ger dig på innan du påbörjar detta arbete.T ex, att lämna in hojen för oljebyte är många gånger ren och skär dumhet.Att ge sig på att ställa ventilerna fel så man kanske bränner dom istället pga för dålig mekvana är också ren dumhet. Se punkt 1, 2 och 3, och fundera var dina begränsningar går.

5 till 7, yepp
 
Vill du inte skruva.

Köp delarna.
Ge en polare med hoj och skruvvana 1000 kr.

Fika på stan och kolla lite film.

Klart

Edit: Stavfel o särskrivning.

Priser.
Biltema Olja 289 kr
Oljefilter 49 kr
Luftfilter 3-900 kr Original Vs KN
Drivpaket ca 1800 kr
Tändstift Sverige, ca 70 kr stycket. Ebay 99 kr för 4:a NGK.

Ventilshimsen ligger på ca 35 kr stycket, brukar inte behövas mer än 2-5 stycken
 
Last edited:
Olja o drivpaket, byta stift, jo kanske för en tusing.

Men slänga in o ställa ventiler, plocka av o på kåpor, synka fuggar, o klura ut varför den e svårstartad, vilket kan involvera en rengöring av förgasare, tank, och mäta upp elsystem ?

Det känns som om det verkligen ska vara en bra polare i s f. Speciellt om du planerar o gå fika under tiden han gör det.

En tusing för att få hjälp av någon o göra det, ja kanske, En tusing för att någon ska göra det, mja....
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top