Serviceintervaller kawa zx10r

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Undrar om det är nån som vet vilka serviceintervaller det är på zx10r-05? Vilka mil är det storservice?:va

Enligt manualen ser det ut att vara var 1200:e mil.

Hej Där !
Jag blev lite fundersam nu när jag gick igenom min "fullständiga" historik över biken som jag bytte till mig i somras .
Jag ska ha in den till den lokala Kawa representanten på växelvisar montering inkommande vecka och tänkte att då kollar jag pappren å ser om de är någonting annat man borde göra på samma gång som typ ventilspels justering . Eller rättare sagt jag skulle kolla i pappren att de är gjort då den nyss har varit på 3000 mils service !
Jag har ju läst här på forumet att de ska göras på 2400 mila ! :fakta
MEN Ninjan har varit på 1800 , 2400 och 3000 mila här hos den lokala verkstaden och forsedel och kvitton finns men ingen notering om varken venilspels koll eller justering ! :va
Nu är ju inte jag den som växlar vid ventilsläpp i vanliga fall och de tror jag inte att den förra ägaren heller gjorde och knappast den första som bytte in den efter 3 år = just inkörd men nu undrar jag :
Hur brottom är de att kolla , justera ventilerna ? Den har ett litet picklande ljud på tomgång en liten stund när den är kall men de försvinner nästan medesamma när den blir lite varm .
Vid gas pådrag hör man de inte då de brölar rätt rejält från Akran ! :rock
Den startar och går Otroligt Bra ! Mätaren står på dryga 3200 mil nu .
Ungefär hur mycket ska en koll vs justering gå på ?:confused:

Olja och filter är bytt varje gång å stiften på 2400 mila .
Jag är rätt säker på att de blir dax för 3600 mila efter nästa sommar ! :D
Kommentar någon ? :confused:

Om du kan rakt se eller starkt tro att ventilspelet har inte alls kollats, är det nog hög dags.
Litet missljud är inte farligt, snarare är risken att någon (avgasventil) slitit och gått djupare in, och spelet blivit för lite. Om ventilen brinner blir renoveringen betydligt mycket dyrare än att kolla och även shimsa (justera).
Dessvärre är ventilspels-kollet rätt stort jobb i Zx10r, räkna med 16++ timmar om du ska göra själv. Skulle tro att en auktoriserad verkstad + mekaniker måste lägga ner också över 8 timmar. ("Halva hojen" måste plockas isär och sen monteras tillbaks. Att ta av kammar och shimsa, om det sen skulle behövas, är kanske en dryg timmes extrajobb -på verkstan alltså)

Man borde ha dock kollat spelet då man bytte tändstiften vid 24k, självklart, iom "samma" grundinsats krävs för att komma åt stiften.
/E

Last edited:
Ok !
Tack Ese !
Man kan HOPPAS då att man kollade spelet på samma gång som man bytte stiften !!!
Jag har mailat den förra ägaren och väntar på svar om han vet .
Om de inte är gjort så är de väl bara att boka in och "bita i de sura äpplet" !
Vi får se hur de går . :va

Ventilspelet ska vara kollat vid 1200 mila å nu är de gjort en mellanservice vid 33000 mila å så är växelväljare monterat !

Blev skitbra ! :tummenupp

Testade utanför verkstan å hann få i alla växlar upp ti sexan på typ 50 meter å ner ti 1 igen ! :yoparty

IMG_1537.jpg

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...