Serviceintervall RF 900

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kan det stämma att Oljan skall bytas var 600:e mil på dessa? Kan man mosa hela säsongen på samma olja, även om man skulle hamna på 1000 mil, 600 mil känns nästan onödigt tidigt :confused:

600 mil är normalt, 1000 mil är för mycket. Tänk på att det inte är en gammal sur B23 som med lite god vilja varvar 6000 rpm, det här är en hojmotor som varvar betydligt mer och har betydligt högre trimmningsgrad. Var rädd om din morot och följ serviceintrevallerna, det finns inget sämre än att slarva och snåla på olje/oljefilterbytena.

WestW skrev:
4l olja och ett filter á 500kr eller ett motorras á 5000kr :va

Det lät dyrt. Olja = 230 kr, filter 120 (?) på den goa firman i ladan i Hallsta. Summa ca 350:-

Själv byter jag hellre för tidigt än för sent...

sporTlovEr skrev:
Kan det stämma att Oljan skall bytas var 600:e mil på dessa? Kan man mosa hela säsongen på samma olja, även om man skulle hamna på 1000 mil, 600 mil känns nästan onödigt tidigt :confused:

Japp, 600 mil är serviceintervall på RF:n. Jag skulle, i linje med övriga ovan, inte slita onödigt på motorn bara för att spara några hundralappar...

sporTlovEr skrev:

Tackar för svaren, kommer byta vid 600 mil, blir väl lagom till midsommar, sen hinner jag köra de sista 600 milen, så den blir nyservad inför nästa säsong :tummenupp

Nej! Finns ingen anledning att snåla, är det ett visst miltal så skall jag hålla det, min hoj är dessutom servicevänlig så det förslår, MAX 5 minuter!! Inga lossa kåpor o annat skit...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D