serviceintervall på KTM 525exc

Coma

No retreat, No surrender...
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 640 sm
Halloj

Finns detta säkerligen nånstans på forumet.
Läste i en tråd lite längre ner att KTM 525exc (vill ha) verkar ha ett tätt serviceintervall. Med tanke på ens lathet så undrar jag hur tätt det är. För hojen verkar vara precis en sådan jag vill ha.

mvh Coma

Jag är lite kluven... Pratade me Superbike i GBG som även dom säger var 15:e timma. Sen hör man rykten om var 5:e timma lite varstans..

Kör du akitiv träning / racing osv så ska du nog byta var 5:e timma!

Vill du köra istan + lite landsväg utan att behöva gå över hojen efter lösa bultar varannan dag så ska du leta efter ngt annat..

Last edited:
Det är så dumt att det står en serviceintervall i någe papper så tror många att SÅ ÄR DET, men vem skulle inte vilja byta olja på sin hoj om man kört bana (typ stor, gelleråsen eller så)

Även fast en R1a har intervall på 600mil (tror jag) så vet jag flera som bytt efter det åkt bana osv.........

Livslängden bestämmer man nog själv lite grann oxå, å med förnuft så brukar det bli bra.

Om min morsa åkte en Husa så kanske hon kan åka längre (mellan servicarna)just för att det går lite softare när hon muppar fram........ alla e vi olika, å ingen hoj pajar av lite kärlek.

KickAss_Prod´s skrev:
Jag är lite kluven... Pratade me Superbike i GBG som även dom säger var 15:e timma. Sen hör man rykten om var 5:e timma lite varstans..

Kör du akitiv träning / racing osv så ska du nog byta var 5:e timma!

Vill du köra istan + lite landsväg utan att behöva gå över hojen efter lösa bultar varannan dag så ska du leta efter ngt annat..

Instämmer!!

Rekomenderade en gång en snubbe att serva var 15:e timma efter normalkörning.
Fick då mängder av mothugg som sa att högst var 5-7 timma!

Jag veta flera som kör på motionsnivå och har stretchat det till 30h utan problem.

KickAss_Prod´s skrev:
Instämmer!!

Rekomenderade en gång en snubbe att serva var 15:e timma efter normalkörning.
Fick då mängder av mothugg som sa att högst var 5-7 timma!

När jag ringde till lelles så sa de var 15e timma mellen service men jag gör det typ var 6e timma. men det är väll kanske inte samma på 525an då jag kör 520. jävligt rolig hoj måste jag säga :banana

mada skrev:
Jag veta flera som kör på motionsnivå och har stretchat det till 30h utan problem.

Jo, motorn rasar inte för att du inte byter på 30-50 h. Men hur ser den ut efter 500-700 h om man byter var 30:e?

Men ok, de flesta här kör ju max 60-150 h sen säljer de :D . Då hinner ju inte så mycket hända eftersom motorn då fortfarande är nästan ny.

KTM EXC vill ha samma serviceintervall som Husaberg FE/FSe modeller.

Tom Byron skrev:
Det är så dumt att det står en serviceintervall i någe papper så tror många att SÅ ÄR DET, men vem skulle inte vilja byta olja på sin hoj om man kört bana (typ stor, gelleråsen eller så)

Även fast en R1a har intervall på 600mil (tror jag) så vet jag flera som bytt efter det åkt bana osv.........

Livslängden bestämmer man nog själv lite grann oxå, å med förnuft så brukar det bli bra.

Om min morsa åkte en Husa så kanske hon kan åka längre (mellan servicarna)just för att det går lite softare när hon muppar fram........ alla e vi olika, å ingen hoj pajar av lite kärlek.

Det höjdes till 1000mil på R1 00- (i efterhand på de äldsta)
Har ju inte med saken att göra emn kan ju vara kul att lägga till värdelöst vetande:-)

Har aldrig sett en EXC till salu som gått mer än 150h, således finns det väl knappt nån som kan svara på din fråga om hur den ser ut efter 500h. Jag vet iaf att när jag bytte olja på min gamla 520 var 7'e timme så såg den ut som ny men då kör jag knappast på elitnivå heller...

/M

Adrian_J skrev:
Jo, motorn rasar inte för att du inte byter på 30-50 h. Men hur ser den ut efter 500-700 h om man byter var 30:e?

Men ok, de flesta här kör ju max 60-150 h sen säljer de :D . Då hinner ju inte så mycket hända eftersom motorn då fortfarande är nästan ny.

KTM EXC vill ha samma serviceintervall som Husaberg FE/FSe modeller.

Tiilverkaren rekomenderar 15h för oljebyte + ventiljust. så det är ju ett bra riktmärke iaf.

Jag har snackat lite med en som både är KTM ÅF och elitåkare (som kör just KTM 525) och han sa att ventiljusteringen behöver man inte göra oftare än 15 timmar men däremot bör man byta olja oftare om man kör hårt och särskilt då om den gått ordentligt varmt. Ett bra tips är ju att titta på oljan i oljefönstret och se om den börjar bli svart för det är ett tecken på att det är dags att byta! Min har tex gått ung 10h nu sen senaste bytet, då mest iskörning, och oljan är fortfarande gyllenbrun så jag tänker köra ett par timmar till (tills den gått 70h) innan jag byter olja och kollar ventilspelet...

mada skrev:
Har aldrig sett en EXC till salu som gått mer än 150h, således finns det väl knappt nån som kan svara på din fråga om hur den ser ut efter 500h. Jag vet iaf att när jag bytte olja på min gamla 520 var 7'e timme så såg den ut som ny men då kör jag knappast på elitnivå heller...

/M

Gissa varför de inte gått mer än 150 h :D

Förmodligen många som inte har råd att göra den service som krävs när det börjar komma uppåt i hundratals timmar... någon annan förklaring till att det finns så otroligt många "nya" 4-t cyklar på marknaden finns inte. Pratat med många handlare om detta fenomen at folk köper en ny cykel ock säljer mindre än ett år senare. Troligen kommer 2-t växa till sig igen efter 4-t hysterin som varit, de är ju enklare att hålla efter i det långa loppet. Verkar ju finnas flera hundra 4-t från 01-03 ute på marknaden nu, vem ska köpa alla? Speciellt när man får en splitter ny om man lägger på 10.000.

Mmm, jag brukar byta hojar med tvåårs intervaller (ja, det har blivit så av en slump mest) därför gör det inget att man gullar xtra med oljebyten, det blir ju bra i långa loppet,

En pozer som köper sin hoj på våren å bara ska göra stoppis inne istan, kan ju skita i allt å köra på samma olja hela sommaren......... den e ju ändå såld/bytt till hösten

*drar alla över en kant* :D

hehe, shit va jag skriver...... men det känns lite som det är sådan mentalitet nrä man träffar vissa........typ -det är dyrt att serva, ska ändå sälja den...... skoj att köpa en sådan hoj?

(obs nu menar jag inte att någn är så HÄR inne, men man träffar ju endel smurfar)

Adrian_J skrev:

Förmodligen många som inte har råd att göra den service som krävs när det börjar komma uppåt i hundratals timmar... någon annan förklaring till att det finns så otroligt många "nya" 4-t cyklar på marknaden finns inte. Pratat med många handlare om detta fenomen at folk köper en ny cykel ock säljer mindre än ett år senare. Troligen kommer 2-t växa till sig igen efter 4-t hysterin som varit, de är ju enklare att hålla efter i det långa loppet. Verkar ju finnas flera hundra 4-t från 01-03 ute på marknaden nu, vem ska köpa alla? Speciellt när man får en splitter ny om man lägger på 10.000.

Adrian_J skrev:

Detta gäller ju ej enbart Enduro/Cross/Motard hojar, verkar vara samma mentalitet bland vissa när det handlar om plastraketer etc. oxå, trots att servicebehovet där är rätt minimalt jämfört. Bara å köra skiten ur grejerna å sen kränga iväg det istället för å ta hand om det.

Som vanligt gäller det att ta allt snack med en stor nypa salt å kolla ALLT väldigt noggrannt om man köper begagnat :)

Hmmm ... det gäller nog mitt snack med för övrigt :hihi

Last edited:
Jag håller med föregående talare, av just den anledningen vill i alla fall jag köpa nytt då vet jag förhoppningvis vad jag får och det är jag själv som påverkar om det är något som rasar pga man inte servat riktigt. När jag köpte min 640 var det dels pågrund av service interallerna var långa men nu har hojen gått ca 160 mil och jag har bytt olja o filter 3 gånger redan inklusive 100mila service. Jag kan inte låta bli helt enkelt, vill att allt ska vara i perfekt
skick. Det är lika med bilar och alla andra leksaker man har. Min sambo kallar mig över pedantisk och det ligger nog något i det.

Nu får jag ge mig annars börjar detta likna en sälj annons :D

Man tackar för en massa svar och erfarenheter. Såg för övrigt honda CRF450 motard på hondacenter i fleninge. Den var attans snygg. Men 450 cc. Växer man inte ganska snabbt ifrån det?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti