Servicehistoria...

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Här kommer en story som inte är slut än.

Kommer ni ihåg förra våren? Den kom för ett par veckor sen. Innan det började snöa igen. Vi det tillfället lämnade jag in min hoj på ventiljustering, skönt att vara ute i god tid! Den blev klar rätt snabbt, men sen kom snön innan jag hann hämta tillbaks den. Jag tänkte inte ta den på släp tillbaka, ska man köra så ska man köra.

Sen blev det finväder igen, i fredags. Jag ringde och hörde om allt var ok och det var det. Men servicemannen sa att den var lite segstartad så han gick och testade med mig kvar i luren. Den startade direkt och jag blev väl inte direkt mindre körkåt... Väl på plats så ser jag min hoj utan tank och luftburk? WTF? "-Den vill inte starta." "-Nähävadårå?" Frågar jag och får ett "-Jag vet inte" tillbaks. Han skruvar förbryllat vidare och jag drar hem och drar en java efter att ha bett om att få tvätta luftfiltret.

Jag ringer igen efter nån timme. "-Nu går den men du tvättade filtret ju, så nu måste det torka. Kan du komma i morgon?" "-Hrm..."

Lördag morgon, jag promenerar dit. Hojen står åtminstone ihopplockad, men startar gör den inte. "-Jag vette fan vad som är fel, den går utan tanken monterad men med den på så går den inte. Kan vara soppan som är kass." Kanske det tänker jag men jag körde den faktiskt hit och det gick ju bra... Mannen vill skruva lite till så jag tar hoppsasteg (NOT) hem igen.

Ringer på måndag, smått irriterad på solskenet som hånler åt mig. "-Tjena. Jo du, jag hittade problemet. Luftfiltret är fortfarande helt blött så den får inge luft." Det var alltså inte bensintanken som var problemet utan luftfiltret "-Jag ringer på torsdag" säger jag. Solen skiner...

Jag undrar varför den inte startade efter ventiljusteringen?

Fortsättning följer.....

.

håll oss uppdaterade! hade inne min på ventiljustering, hämtade hem han igår utan problem! har servisegubben klantat till det? kan bli dyrt för honom :tomten

Hm, låter nästan lite märkligt. Den har alltså inte startats när du har varit där (bara i telefon) men mekanikern säger att den startar utan tanken monterad?

Måste man göra allting själv för att det ska bli rätt eller ...?

Folköl skrev:
2077337 Hm, låter nästan lite märkligt. Den har alltså inte startats när du har varit där (bara i telefon) men mekanikern säger att den startar utan tanken monterad?

Måste man göra allting själv för att det ska bli rätt eller ...?

Typ så här:

Höst: Ställer undan
Vinter: Kallt
Vår: Startar, varmkör, drar iväg till verkstan. Inga problem.

Efter ventiljustering:
Provstart utan problem (mig i telefon).
Startar inte när jag är där och ska hämta, blöta stift, sur.
Startar utan problem, enligt mannen (jag inte där).
Startar inte när jag är där igen, tänder lite först men slutar.
Startar utan luftburk, enligt mannen. (problemet verkar här vara blött luftfilter)

Jag frågar mig igen varför den inte startade efter justeringen, då var filtret torrt?

.

Ja då var hojen hemma igen då! Det var inget fel på soppan eller filtret, mannen hade vänt på vacuumslangarna till förgasarna och klockan...

Nu ska jag gå ut och montera mitt nya Leo Vince.

:tummenupp

.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!