Servicegrad - Tillförlitlighet?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har sökt i forumet, om än dåligt, och jag har inte hittat det jag funderar över.

Är inne på att köpa en reggad banhoj (så fort jag får sålt mitt gatas). Nu menar jag hoj, a'la 600cc eller 1000cc, inte blåryk mao. Målsättningen är att ta licens, köra bandagar i licensgrupp och kanske börja tävla i någon rookieklass. Jag vill ändå ha möjigheten att kunna ställa på hojen och köra någon fin dag...

Hur som helst, det finns en hel del (?) hojar som verkar ha gått i högre serier och således är anustrimmade med allt vad det innebär. Jag inbillar mig att detta medför ett bra mycket högre serviceintervall än en "vanlig standardhoj"?! Nu beror det ju självfallet på vad det är för trim osv. Men, vad är det EGENTLIGEN som kan tänkas behövas servas på dessa hojar? Motorras efter varje körning? Ventilsallad 2 gånger om året? Då fjädringskomponenter från Öhlins är vanligt förekommande misstänker man ju att dessa ska ha lite kärlek. Vad gör man då?

Hur tillförlitlig är en hoj (läs GSXR600) som exvis är trimmad till 125 hastkräftor på hjulet?

Självfallet finns inga konkreta svar på mina frågeställningar, det är väl inte det jag begär. Däremot skulle åsikter och tankar vara intressant att lyssna till. Det kanske är bättre för mig att köpa en "standardhoj" för att få mer körtid och mindre mecktid?

Seså, ös på.

/H

?

Tror du inte att du skulle utvecklas snabbare som förare med en cykel som inte är så krävande, spattig och drift-dyr som en fullpreppad RR-mc ändå är? Åsså kan du gradera upp när du lärt dig mer om branschen + på banan?

Angående Öhlinsfjädringen så behöver den inte mer kärlek än din vanliga fjädring. Dvs ny gaffelolja varje vinter och att man kolalr funktionen på dämparen bak och gör service vid behov.

G-L skrev:
2404937 Tror du inte att du skulle utvecklas snabbare som förare med en cykel som inte är så krävande, spattig och drift-dyr som en fullpreppad RR-mc ändå är? Åsså kan du gradera upp när du lärt dig mer om branschen + på banan?
Mycket möjligt. Dock undrar jag _hur_ krävande en "fullpreppad RR-hoj" är gentemot en standardhoj. Eller ja, om det finns något svar.

Men visst, jag är med på ditt resonemang.

Gustav O skrev:
2404947 Angående Öhlinsfjädringen så behöver den inte mer kärlek än din vanliga fjädring. Dvs ny gaffelolja varje vinter och att man kolalr funktionen på dämparen bak och gör service vid behov.
Bra! Tackar.

Last edited:
På Sviestad i år har ett antal supersport-motorer gett upp och några av dem var bara några år gamla.

Som av en slump känner jag till en snabb standardhoj till salu. :D

Det finns inget självändamål i att ha en SS-trimmad hoj, speciellt om du ska köra gata också. Sikta in dig på en standardcykel för de räcker gott och väl till. ( Christer Miinin körde 1.08 tider på Gelleråsen med en standard GSXR600 så.....)

Neutral skrev:
2404977 På Sviestad i år har ett antal supersport-motorer gett upp och några av dem var bara några år gamla.

Som av en slump känner jag till en snabb standardhoj till salu. :D
Fast inte i min prisklass. ;)

Gustav O skrev:
2404983 Det finns inget självändamål i att ha en SS-trimmad hoj, speciellt om du ska köra gata också. Sikta in dig på en standardcykel för de räcker gott och väl till. ( Christer Miinin körde 1.08 tider på Gelleråsen med en standard GSXR600 så.....)
Bra svar! Nu ska jag ju iofs inte jaga tider, det spelar ju egentligen ingen roll som sagt hur snabbt hojen går, eller ja, en standardhoj skulle fungera bättre. I alla fall med avseende på mecka/noja/köra. Uppenbarligen.

Last edited:
Gustav O skrev:
2404983 ( Christer Miinin körde 1.08 tider på Gelleråsen med en standard GSXR600 så.....)

Jag TROR dessutom att just den hojen är till salu av Lasen på forumet, och den har alla originalkåpor osv för att göra den som ny igen!

Hade samma funderingar som du för ett tag sedan.
Efter mkt övervägande och prat med kunniga i branchen så föll mitt val på en R6a i stdskick för strax över 30K. Fick med alla orginalprylar, kåpor mm mm så bara att sätta dit alla lysen o så och besikta.
Den var redan klar för bana med krashkåpor mm, regndäck på fälg och bra slicks på fälg.

I mitt tycke som är nybörjare så räcker en stdhoj mkt långt då det är få förare som trots allt kan hantera hojjen fullt ut.
Visst en tusenkubikare är säkerligen fränare att åka på men då blir det dyrare igen.
En SS 600 har som regel levt ett hårdare liv, är mer skruvad i maskin än en std och givetvis så påverkas livslängden avsevärt. Det finns ju dom som tar ut 120+ hk på bakhjulet och visst blir det påfrestningar i en sån maskin och den lär väl inte göra sin rättvisa på gatan heller. Nästa aspekt är ju med att många SS inte har papper och reghandlingar. Men fördelen är att man får med mkt saker runt ikring såsom depåstöd, däcksvärmare mm mm mm.

En 3dje väg är att titta på en 750 med insprut typ gixxern. Den lär vara samma hoj som 600an med allt vad det innebär med körbarhet, vikt osv. Lär kunna lägga snabba varv i rookie1000 med.

Til syvende o sist så tror jag iaf att en SS är ett sämre köp om man skall åka gata, åka bana utan att man måste bli först och slippa ha en servicekostnad som kan bli skyhög. Tanka och ha kul ist.

Nyare standard-600or är nästan lika vassa som äldre supersport-hojar ändå så jag rekommenderar absolut att köra standard, iaf vad gäller motorn. Andra chassikomponenter däremot är bara positivt!

Ja jag får väll som vanligt försvara dom gammla SS hojarna då. Nu är det ju så att dom börjar bli lite gammla och alla har inte tagit hand om dom det finns som vanligt vrak där ute och det finns dom som är väldigt fina. Det svåra är ju att hitta en fin. Om jag nu inte kommer i håg helt fel bör du riva motorn efter 200-300 mil. Kolla ramlager,vevlager,ventiler osv. Du bör kolla ventilspelen minst 2 ggr per säsong. Det som dödar motorn är varvet, det är det som oftast gör at du slaktar ventiler som i sin tur kan hitta på massa oreda i din fina SS motor. Ställer du ner varvet 2k så förlängs genast sevice intervallerna. Jag har kört båda STD och SS. Om jag fick välja skulle jag köra SS för alltid. Det är helt enkelt en helt annan karaktär på den motorn. Problemet är ju som många säger att dom inte blivit underhållna och då ligger ett ras i luften (= slutkört för den säsongen eller väldigt dyrt alt hitta en STD motor). Det är ju STD stora fördel bara vrida om nyckeln och köra. Vidare är oftas SS hojar utrustade med porriga saker och du kan aldrig jämföra en STD dämpare med en Öhlin det är två helt olika grejor.

björn

Last edited:
Jag har en liten följdfråga om jag får... :)

Hur mycket soppa drar en std 600 mot en ss 600 vid bankörning? Skillnad eller ej? Hur mycket drar de rent faktiskt? Eftersom jag kör literhoj just nu så hoppas ju jag att en 600 ska dra lite mindre... :tomten

imaster skrev:
2405382 Jag har en liten följdfråga om jag får... :)

Hur mycket soppa drar en std 600 mot en ss 600 vid bankörning? Skillnad eller ej? Hur mycket drar de rent faktiskt? Eftersom jag kör literhoj just nu så hoppas ju jag att en 600 ska dra lite mindre... :tomten

Dom drar ungefär lika mycket och knappt mindre än en 1000cc

imaster skrev:
2405382 Jag har en liten följdfråga om jag får... :)

På en bana så gick det åt 0,33L/v med en Supersport och på samma bana 0,30L/v med en superstock. Så det skiljde 10% i förbrukning för oss. Till ett race kan man hälla i ca 1- 2 liter mindre numera i Superstock mot vad man fick göra i Supersport.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back