Servicefråga ang. min 660

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Det är så att min maskin blev servad första gången när den gått 5h ( står i serviceboken ), och jag frågade han som jag köpte den av när jag skulle serva den igen, och både han och hans kompis ( som hade haft en likadan ) sade vid 300 mil, alltså borde den 1'a servicen gjorts vid 50 mil. Undrar därför jag har läst en massa här om 100-mila service, och enligt mätaren så har min maskin nu gått 20,1 h / 90 mil så skall jag slänga in den på en service ändå vid 100 mil el hur fasiken skall jag göra?

"Fundersam nybörjare" :confused:
 
TjReal skrev:
Det är så att min maskin blev servad första gången när den gått 5h ( står i serviceboken ), och jag frågade han som jag köpte den av när jag skulle serva den igen, och både han och hans kompis ( som hade haft en likadan ) sade vid 300 mil, alltså borde den 1'a servicen gjorts vid 50 mil. Undrar därför jag har läst en massa här om 100-mila service, och enligt mätaren så har min maskin nu gått 20,1 h / 90 mil så skall jag slänga in den på en service ändå vid 100 mil el hur fasiken skall jag göra?

"Fundersam nybörjare" :confused:

Hojen ska servas första gången vid 100 mil. Det står i handboken vad som ska göras, det är bland annat ventiljustering och byte av olja+filter.

Sen har du nästa service vid 350 mil där du bara byter olja+filter. Sen är det vid 600 mil dags för en likadan service som vid 100 mil, dvs ventiljustering och byte av olja+filter.

Jag vet inte riktigt varför de gjorde servicen så tidigt och en 100-milsservice kostar kring 1750:- om du gör hela på verkstad så det kanske kan vara värt att ta sig en funderare på om du vill göra den eller helt enkelt vänta 250 mil tills du byter olja+filter på den nästa gång.

Har du kört cross tidigare eller vet hur man justerar ventilerna kan du ju alltid ta en titt med bladmåttet så att ventilspelet är korrekt. Ventilerna hinner knappast sätta sig på 5h så de måste nog kollas igen innan 250 mil för att vara på den säkra sidan.

//Eric
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
Hojen ska servas första gången vid 100 mil. Det står i handboken vad som ska göras, det är bland annat ventiljustering och byte av olja+filter.

Sen har du nästa service vid 350 mil där du bara byter olja+filter. Sen är det vid 600 mil dags för en likadan service som vid 100 mil, dvs ventiljustering och byte av olja+filter.

Jag vet inte riktigt varför de gjorde servicen så tidigt och en 100-milsservice kostar kring 1750:- om du gör hela på verkstad så det kanske kan vara värt att ta sig en funderare på om du vill göra den eller helt enkelt vänta 250 mil tills du byter olja+filter på den nästa gång.

Har du kört cross tidigare eller vet hur man justerar ventilerna kan du ju alltid ta en titt med bladmåttet så att ventilspelet är korrekt. Ventilerna hinner knappast sätta sig på 5h så de måste nog kollas igen innan 250 mil för att vara på den säkra sidan.

//Eric

1750 spänn för att kolla ventiler och byta olja? Ocker!

500 spänn för en ventilkoll inkl. alla delar och vätskor. 300 spänn för olja, 150 för filter. 100 spänn för oljebytet = ca 1000 kronor. Mer än så och så har man blivit lurad!

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
1750 spänn för att kolla ventiler och byta olja? Ocker!

500 spänn för en ventilkoll inkl. alla delar och vätskor. 300 spänn för olja, 150 för filter. 100 spänn för oljebytet = ca 1000 kronor. Mer än så och så har man blivit lurad!

//jaG

Det brukar vara så att man får det man betalar för. Jag betalar fullt pris och istället hjälper han mig även på en lördag när hojen har pajat men han egentligen inte jobbar...

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Det brukar vara så att man får det man betalar för. Jag betalar fullt pris och istället hjälper han mig även på en lördag när hojen har pajat men han egentligen inte jobbar...

//Eric
Efter att han monterat trimkammen felkuggad eller :rolleyes: Var det inte du som hade nåt strul med kambyte,eller är det jag som rört ihop det :va
 
Busaberg skrev:
Efter att han monterat trimkammen felkuggad eller :rolleyes: Var det inte du som hade nåt strul med kambyte,eller är det jag som rört ihop det :va

Det stämmer att det var jag som hade problem med kammen. Dock visade det sig som sagt att jag fått fel kam av Ragnar på Lelles. Jag bad specifikt om att få rally-kammen men han gav mig Factory Replica-kammen. :huvet Detta upptäckte jag efter en del efterforskning på nätet och kontakt med den gode Ragnar när kammen redan var installerad.

Så ingen skugga ska falla över killen som installerade kammen. Hojen gick som en säck potatis när jag körde med originalsystemet men nu har jag fått dit hel-Akra så nu är det en helt annan femma.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Hojen ska servas första gången vid 100 mil. Det står i handboken vad som ska göras, det är bland annat ventiljustering och byte av olja+filter.

Har du kört cross tidigare eller vet hur man justerar ventilerna kan du ju alltid ta en titt med bladmåttet så att ventilspelet är korrekt. Ventilerna hinner knappast sätta sig på 5h så de måste nog kollas igen innan 250 mil för att vara på den säkra sidan.

//Eric

Var in på Ride idag o hörde hur jag skulle göra, men han jaag pratade med var osäker så jag fick numret till deras mekaniker på mc-teknik?.. Kollade med förra ägaren, och det som hade gjorts vid servicetillfället var allt som står i manualen. Men skall slå en signal till mekarn o höra vad han tycker att jag bör göra..
 
Back
Top