Servicefolk - Vilka verktygsväskor är något att ha?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo det är ju som så att jag tycker rc-helikopter är barnsligt roligt och det kräver en del kringutrustning som man ska få med sig ut till hall eller fält. När jag var på Swedol senast snubbla jag över en väska av märket Parat vilken såg helt ok ut och sedan har jag sökt vidare efter alternativ utformningsmässigt samt pris.

Det tar dock emot lite att lägga 2000-3000:- på en väska tom på verktyg men samtidigt så vill jag inte ha något skit oavsett prisklass, alltså söker jag den perfekta kombon =0) En av de viktigare egenskaperna förutom vettiga hållare för verktyg är att bottenutrymmet är "byggbart" så att de kan anpassas för lite olika tillbehör.

Typ av väskor jag har tittat på är följande:

http://www.parat.eu/Cases-Light-IT/...-cases/CARGO/Cargo-moulded-tool-case::14.html

http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=16&page=group_detail&parentID=1374&groupID=1446

http://www.holtwaterloo.com/?pid=7&grp=87&page=Vanguard cases

Bästa pris och kvalitet - var finner jag det?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en Stanleyväska liknande den där Knipex och jag tyckte den var klockren. Nu är den på vift förvisso men jag saknar den då det var smidigt att ha alla elprylar i den.
Kostade inte mer än tusenlappen vad jag kan minnas och jag TROR att jag köpte den på K-rauta för många år sedan, kan även ha varit Silvan.
Stanley är ju någon form av budgetmärke men kläm lite på dem så får du se.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hittar inte riktigt på någon sådan från Stanley, hade deras as på hjul för längesedan och visst det är som du säger ett budgetmärke men den pinna på bra ändå. Nu vill jag dock inte ha något så klumpigt utan det ska vara attacheväsketyp så att säga, den får dock gärna vara medium-stor i det formatet.

Denna väska från CO är något åt rätt håll men kanske lite för enkel:

http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000

Problemet här är att den inte har någon inredning för verktyg, visst det går att lösa själv men den har inte heller något djup i locket = då kan man inte fästa verktyg där utan att riskera att att att man skrotar prylarna i botten. En dyrare modell har naturligtvis en skiljeskiva för det avseendet.

Sen finns det ju billigt skit som denna:

http://www.clasohlson.com/se/Serviceväska/Pr407500000

Men de brukar vara klent skrot med folieväggar och utan schysta stopp för gångjärnen kommer man ganska snart bryta loss locket...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Måste det vara en med lock, den sorten som ser ut som en kasse/hink i tyg, med fickor runt om är rätt smidig och går att bara över axeln.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Måste det vara en med lock, den sorten som ser ut som en kasse/hink i tyg, med fickor runt om är rätt smidig och går att bara över axeln.

Sant men det måste vara lock =0) Ganska mycket elektronik och små/precisionsverktyg som ska med så de vill man hålla torra o rena.

Så här skulle det kunna se ut:

CN2049A.jpg

Men jag vill ha en bättre väska än det där ranglet och förmodligen större.
 
Last edited:

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Jag har en Parat väska, tycker den funkar bra. Något som kan vara bra att tänka på att hjul kan vara bra att ha det blir väldigt tungt så fort det läggs i lite verktyg.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
jag skulle rekomendera PeliCase..kolla www.nordicase.com

Kanontips, fast verktygsväskorna verkar bara finnas med verktyg men jag har svart bälte i att skicka politiskt korrekta mail så de kanske går att lösa, ska kollas upp!

Är det en sån här du kör?

Nej jag flyger en sån här:

http://www.youtube.com/watch?v=dfUmYSKIn_c

Här är en annan som ska ha en spark på smalbenet som flyger en likadan som min:

http://www.youtube.com/watch?v=sWO8nQqnZsQ

Funkar det inte svedols vanliga grå verktygslåda för 270kr?

Nej nej för f-n... blånagel, skrammel o skit ;) Har sett att servicekillarna/branschfolket kör med attachéväskor nu för tiden så en sådan måste det bli.

Jag har en Parat väska, tycker den funkar bra. Något som kan vara bra att tänka på att hjul kan vara bra att ha det blir väldigt tungt så fort det läggs i lite verktyg.

Har ganska bra koll på vikten och det kommer inte vara några problem, haft ett as med hjul som tidigare nämnt men nu vill jag ha något smidigare och lite träning mår jag bara bra av :) (inte så långa sträckor att bära oavsett)

Fått upp ögonen för denna:

Toolcraft

Men "Toolcraft" låter som Hong Kong-märke och de har bl.a. oroväckande likvärdigt sortiment av billigare väskor som Biltema säljer. MEN om den är bra så är det ett klipp, är det inte bra så blir det dumsnålt... Någon med erfarenhet av Toolcraft alls? Blir svårt att åka o klämma på den eftersom jag bara hittat den hos nätbutik.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Parat är kalasprylar. Har haft några billigare men skiten håller inte. Du ska absolut ha en med handtag och hjul typ denna http://www.parat.eu/Cases-Light-IT/...ers/CARGO/CLASSIC/Classic-roller-case::6.html . Lätt värt de extra kronorna.

Tveksam till hjul men kul att höra fler som är nöjda med dem, prisklassen tar dock emot lite men som vanligt så vill jag ha bra grejjer. Får se om jag kommer iväg imorrn, hittat två butiker som ska ha intressant sortiment = Parat och Knipex. Särringen är mellan bilar vilket resulterar att jag är billös imorrn på dagen och då är man ju lite handican´t tyvärr, inte direkt hojväder heller =0)
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Tveksam till hjul men kul att höra fler som är nöjda med dem, prisklassen tar dock emot lite men som vanligt så vill jag ha bra grejjer. Får se om jag kommer iväg imorrn, hittat två butiker som ska ha intressant sortiment = Parat och Knipex. Särringen är mellan bilar vilket resulterar att jag är billös imorrn på dagen och då är man ju lite handican´t tyvärr, inte direkt hojväder heller =0)

Swedol har Parat, till riktigt bra pris också. Har aldrig testat knipex men en del andra billigare märken. Jobbar som servicetekniker och Paratväskan är den absolut bästa jag haft. Ska du köra RC-helikopter och ha väskan med dig på gräsplaner osv så är hjulen inte till någon nytta. De funkar bäst på asfalt och betonggolv. Är ganska små hjul, typ som på rollerblades. Själv har jag väskan full med verktyg och de flesta kunder har vettiga golv så det är guld värt att slippa bära skiten hela tiden.

EDIT: En dålig verktygsväska blir du bara förbannad på och de håller dåligt. Det ÄR värt att lägga lite extra pengar på en schysst väska.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Swedol har Parat, till riktigt bra pris också. Har aldrig testat knipex men en del andra billigare märken. Jobbar som servicetekniker och Paratväskan är den absolut bästa jag haft. Ska du köra RC-helikopter och ha väskan med dig på gräsplaner osv så är hjulen inte till någon nytta. De funkar bäst på asfalt och betonggolv. Är ganska små hjul, typ som på rollerblades. Själv har jag väskan full med verktyg och de flesta kunder har vettiga golv så det är guld värt att slippa bära skiten hela tiden.

EDIT: En dålig verktygsväska blir du bara förbannad på och de håller dåligt. Det ÄR värt att lägga lite extra pengar på en schysst väska.

Precis det är i princip bara då det kan bli tal om att bära en bit = om parkeringen ligger avsides från flygfältet och då är det mer eller mindre garanterat grus eller gräs man ska transportera sig över till fots.

Väskan i sig få gärna vara skapligt stor, därav Toolcraftväskan länkad ovan är lite intressant. Användningsområdet som är aktuellt just nu är för RC-heli och den kringutrustningen väger inte farligt mycket men tar upp en del volym, naturligtvis har jag även användning av väskan när det ska skruvas eller dyl. med något annat. Är väskan i sig av bra kvalitet att den håller för en fackman nämnvärd tid så räcker den förmodligen för mig privat resten av livet.. typ.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top