Service

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Tjenis alla...

Jag har en Suzuki RF600 R -93

Jag ska serva den inför vinterförvaringen så den är frisk till våren.

Jag har skaffat olja. Mobil 1 Super S 10w-40, men det är till bilar. Funkar det lika bra ändå? Mest ifall oljan klarar att en koppling sitter i oljan med. Det är ju samma olja till motorn som till lådan. Givetvis har jag skaffat filter och stift med :) :)

Japps skrev:
Tjenis alla...

Jag har en Suzuki RF600 R -93

Jag ska serva den inför vinterförvaringen så den är frisk till våren.

Jag har skaffat olja. Mobil 1 Super S 10w-40, men det är till bilar. Funkar det lika bra ändå? Mest ifall oljan klarar att en koppling sitter i oljan med. Det är ju samma olja till motorn som till lådan. Givetvis har jag skaffat filter och stift med :) :)

Tjena.
mja.. bilolja brukar sällan funka speciellt bra till mc, kopplingen gillar inte riktigt det. Köp en bra mc-olja istället, sök på olja på forumet så får du upp dr Bike´s alldeles utmärkta oljeskola.

MVh

mm, det skulle vara kul att höra vad man ska göra nu inför vintern! (första sesongen för min del)
Själv hade jag tänkt ta bort alla kåpor, rengöra innanför osv.
Byta luftfilter
Byta däck
Byta bromsbelägg
Byta olja, (tips till honda cbr 600f 97?)
Tänkte på alla lagrena i hjulen, är det läge att kolla dom nu med? isf hur gör man det, vet att man vickar på däcket men hmm.
Vad mer bör man tänka på?

Köp en Ctek batteriladdare och sätt på den. Batteriladdaren på batteriet alltså. Är batteriet i skapligt skick nu så är det i kanonskick i vår. Gör du det inte så är det stor risk att du måste köpa nytt till våren. En sur kostnad kan man tycka. Men när du väl har laddaren så har du en för ett långt tag framöver. Naturligtvis passar ju laddaren till bilen också. Låt laddaren vara påsatt hela tiden.

Ska du börja jocksa med hjullager så köp nya på en gång och byt. Ofta samlar det sig vatten inne mellan lagren. När det är tillräckligt mycket tar lagren slut väldigt plötsligt. Men det är lagomt terapijobb för vintern. Inte så dyrt heller.
Ska du ändå byta däck så är det ju när till hands att göra det.

När ändå hojen står med hjulen i vädret kan du ta en kik på styrlagret och svinglagren, med tillhörande länkage. Det brukar ju bli ganska grisigt i kring svingen, så det är ett ypperligt tillfälle att tvätta dom delarna också. Men dom lagren byter du bara om det är dåligt.
Smörj alla axlar ordentligt och lagren förstås, så håller det ett bra tag till. :tummenupp

Enkla jobb för gds och man SER hela hojen, om det är andra fel som ex.

Varför inte bara koppla bort batteriet? Då drar den väl ingen smygström. Ehm menar du att om jag köper en ctek batteriladdare, att jag ska ha på den hela lååånga vintern? det lär ju bli ett par kr i ström då, eller? Har du länk eller liknande till nåt ställe som säljer billiga/bra batteriladdare.

MC batterier är inga stridsvagnsgrova grejer direkt. Utan underhållsladdning, trots att dom är bortkopplade, laddar batterierna ur. Men med en lagom dos ström och spänning håller det hur bra som helst.

Och, ja. Man kan med fördel låta batteriladdaren sitta på hela vintern. Under förutsättning att det är en intelligent laddare. En gammal traditionell "mackladdare" kan man å andra sidan fördärva ett batteri på bara några timmar om man inte har full koll.

Visst kan det bli några kronor i ström. Men har du MC-n i ett varmgarage, så bidrar du med uppvärmningen i alla fall. Och det är inga stora mängder heller.

boyye skrev:
mm, det skulle vara kul att höra vad man ska göra nu inför vintern! (första sesongen för min del)

Tänkte på alla lagrena i hjulen, är det läge att kolla dom nu med? isf hur gör man det, vet att man vickar på däcket men hmm.

Vad mer bör man tänka på?

Hur är den servad tidigare? Kolla instruktionsboken vad som bör göras vid dina miltal (eller vad som inte är gjort tidigare). Kylvätska och bromsolja bör dock bytas vartannat år oavsett miltal.

På tal om hjullager, vicka på hjulet i sidled, det ska inte glappa. Har du löst hjul kan du rulla på lagren med fingret och lyssna, känna så att det går smidigt utan missljud.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul