Service?!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag funderar på att serva hojen själv i fortsättningen.. det blir jävligt dyrt med ett sketet oljebyte för 2500:- då det sker flertalet gånger påer år. (jag byter själv olja/filter mellan intervallerna. )
Förutom stora servicen vad är de mer de igentligen gör på små servicarna? Är Jag dum i huvet om Jag skiter i den "aktoriseradeverkstadsstämpeln" i häftet och sätter dit ett kvitto på olja, mm i stället, eller?

Synpungter!!!!!! Hur heliga är stämplarna igentligen? :hej
 
Last edited:
Jag menar,, om man får mer för en hoj med fullstämlade servicar VS att det blir bra många tusen för arbete och så på verkstan.
 
Servar alla mina fordon själv,
då vet man vad som är gjort och inte.

Skaffa en verkstadshandbok
för dina hoj så kan du kolla och avgöra vad du klarar
själv och vilka jobb du ska lämna bort.

Ett olje/filterbyte t.ex. kan inte alltför
avancerat nes på en R1:a
 
tackar!

Det är inte så att Jag har svårt för att grejja sakerna själv utan mer stämpelvärdet som Jag undrar över..
 
Beror på köparen givetvis...
Vissa kollar skicket och pratar med säljaren
andra vill bara se serviceboken :fakta

Jag har ingen servicebok till bilen - stulen :mad:
Grattis till den som köpt en skrotbil av en tjuv
med min servicebok som dokumentation.
Hoppas det var en serviceboknörd :tummenupp
 
kan bara hålla med föregående talare, själv är bäste dräng! :tummenupp
Serviceverstäder är bara till för arbeten som man själv inte kan fixa fram verktyg för.

Något som verkstäder kan få för sig att krama ur lite merförsäljning på är typ smått överflödiga lagerbyten som kostar liten-japansk-bil i material. Ta dig hellre tiden i vinter och skruva isär och inspektera lager och andra slitpunkter.

Förresten, nån som sitter på verktyget för att skruva åt styrlagret på en R1'a? :crash
 
Men vad är det mer än loje/filterbyte och kanske stift de gör på en vanlig service?
 
Listar ur minnet,
det varierar lite mellan olika cyklar:

- byte motorolja/oljefilter + tvätta ur ev grovfilter
- byte växellådsolja (ducce/guzzi m.fl)
- byte slutväxelolja (kardan-bågar)
- smörjning/kontroll kedja
- byte gaffelolja (ej varje service)
- kontroll bromsar belägg/vätska, byte vätska varannan service
- kolla kopplingvätskan, byte varannan service
- ventilspel kontroll/justering
- trottelsynk kontroll/justering, kan även mäta
blandningen och justera
- kontroll bultar (att inget har skakat lös)
- kolla fel lagrade i ECUn

Fyll på om jag glömt nåt.
 
En sak att lägga på minnet är att garantin inte gäller om man inte följer serviceintervallerna och låter servicen utföras av en auktoriserad verkstad.

Edit: vilket innebär att man utan problem kan slänga serviceboken efter att garantitiden har gått ut.
 
Fyller på lite:

- byte motorolja/oljefilter + tvätta ur ev grovfilter
- byte växellådsolja (ducce/guzzi m.fl)
- byte slutväxelolja (kardan-bågar)
- smörjning/kontroll kedja
- byte gaffelolja (ej varje service)
- kontroll bromsar belägg/vätska, byte vätska varannan service
- kolla kopplingvätskan, byte varannan service
- ventilspel kontroll/justering
- trottelsynk kontroll/justering, kan även mäta
blandningen och justera
- kontroll bultar (att inget har skakat lös)
- kolla fel lagrade i ECUn
- kontroll/byte/åtdragning av lager
- kontroll/byte kylvätska
- kontroll/byte bränslefilter/slangar (ej varje service)
- kontroll/byte kopplingswire
- kontroll/byte bromscylinder (ej varje service)

fyll på...
 
McB skrev:
En sak att lägga på minnet är att garantin inte gäller om man inte följer serviceintervallerna och låter servicen utföras av en auktoriserad verkstad.

Edit: vilket innebär att man utan problem kan slänga serviceboken efter att garantitiden har gått ut.

Givetvis följer man serviceintervallerna även om man servar själv.

Vad gäller garantin,
om man inte bytt motorolja och bakfälgen spricker så ska det inte vara några problem.
om man inte bytt motorolja och motorn skär - PROBLEM!
om man bytt motorolja själv och motorn skär - diskussionsfråga mellan dig och leverantören.

Kasta inga ifyllda serviceböcker - serviceboksnörder vägrar köpa ett fordon utan servicebok även om det är en 56:ans Oldsmobile :fakta
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top