service...

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
Min hoj har nu gått ca 750mil, enda servicen som e gjord är den första vid 100mil. Kollade med yamaha center, och nästa service är inte förräns vid 1000mil. Detta tyckte jag kändes länge (jag var inställd på en 600 mila service), så nu tänkte jag köra en service själv, med oljebyte+filter, luftfilterbyte, kanske nytt drivpaket mm. Tycker ni att det är värt det nu, eller skall jagh vänta tills 1000mil och hålla intervallen? Tänkte hur sopm helst göra det själv, så det kan väl egentlign inte spela någon större roll om man gör den nu eller om 250mil?
Thx!

Byt olja + filter... det gör jag med ca 500mils mellanrum beroende på körning.... luftfilter låter som att det ska gå ett tag till om du inte bor i en öken....
Är drivpaketet slut redan??? då måste du byta + lära dig sköta det bättre... bör hålla längre :fakta

Mathias

Zadix skrev:
Min hoj har nu gått ca 750mil, enda servicen som e gjord är den första vid 100mil. Kollade med yamaha center, och nästa service är inte förräns vid 1000mil. Detta tyckte jag kändes länge (jag var inställd på en 600 mila service), så nu tänkte jag köra en service själv, med oljebyte+filter, luftfilterbyte, kanske nytt drivpaket mm. Tycker ni att det är värt det nu, eller skall jagh vänta tills 1000mil och hålla intervallen? Tänkte hur sopm helst göra det själv, så det kan väl egentlign inte spela någon större roll om man gör den nu eller om 250mil?
Thx!

Byta olja + filter vid 600mil är aldrig fel, drivpaketet byter man bara om det är slut :D . Plocka ur luftfiltret och blås rent det.
Passa på och kolla att din bromsvätska är blank å fin om inte, byt.

Tillverkaren har förmodligen rätt täta serviceintervall om man jämför med "absolut nödvändigt", eftersom de absolut vill vara säkra på att om man skött grejorna efter manual så ska det fungera.

Så tätare intervall känns överflödigt IMHO. I synnerhet 250 mil före spec:at byte.

Om man däremot håller på med trim och andra hyss så kan det ju vara läga att minska intervallen därefter.

Så om jag vore dig skulle jag följa manualen.

YMMV som vanligt, men jag tycker/tror att det vore att kasta pengarna i sjön.

/J

500 mils intervaller är väl inget problem på olja o filter.
Att serviceintervallerna blir längre är ju för att de ska se billigt ut att äga fordonet, på bilsidan är det ju ofta 1500 mil numera.
Att stunta i att byta oljan o oljefiltret skapligt ofta (500mil) tycker jag är dumsnålt.
Drivpaket byts inte med intervaller utan då det börjar bli dåligt, då byter man båda drev och kedja på en gång.

Tack. Får se hur jag gör, olja byter jag nog hur som helst, har ju trots allt stått under vintern mm. Drivpaketet är inte slut, så det skippar jag.

Silwer skrev:
på bilsidan är det ju ofta 1500 mil numera.

Vi kör numera med 3000 mils intervaller på våra bilar, och det är ju turbomotorer som utsätter oljan för en hel del i lagerhuset på själva turboaggregatet.

Men, visst, det skadar ju knappast att byta olja mellan intervallerna. Själv byter jag olja på tok för ofta i hojen med tanke på att jag inte smutsar ner oljan lika mycket som en 4T t.ex. Å andra sidan så är det ju en relativt hög trimmningsgrad på liket.

Om jag hade en ny hoj så skulle jag serva den på verkstad enligt schema, för att få stämplarna (och därmed garantin). När sedan hojen blir äldre så kan man fundera på hur ofta oljan kan behöva bytas, och då serva själv (spara kvitton på filter så att nästa köpare ser att man har bytt).

Mina .02 cents.

/J

jag skulle göra servicen själv, men så byter jag ju inte hoj varje år heller. På 10 år är det ju ingen jäkel som bryr sig i verkstadskvitton. Så spar jag ju en del pengar med.
Men jag köper inte nytt, det är att kasta pengar i sjön.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!