Service vid exakt antal mil?

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Gixxer 750 K8
Hej!

Det är dags för 600-milaservice på min hoj. Hojen har nu gått ca 540 mil så om jag gör den nu så är det för tidigt och om jag väntar till efter Lelleveckan så kommer jag att ligga på gissningsvis runt 650 mil.

Någon som vet hur kinkigt det är med service vid exakt rätt antal mil för att garantier ska gälla? Hur långt är det ok att dra över utan att det blir problem? Skulle vara intressant att höra om någon stött på problem pga för sent utförd service.

/Catherine

Jag gjorde min 600-mila service när hojen gått 700 mil och dom tyckte inte att det var så farligt på mchuset i malmö.

Inte kinkigt alls. För garantins eller hojens del så spelar det ingen roll alls oavsett om du servar vid 540 eller 650mil.

Det är en ungefärlig siffra baserad på hur hojen körs i genomsnitt. Lugn och jämn tourinkörning = glesare service räcker. Använder man varvstoppet som växlingsindikator och ger ofta gärnet = tätare service rekommenderas. Så häng dig inte upp på exakta miltal.

Inte kinkigt alls. För garantins eller hojens del så spelar det ingen roll alls oavsett om du servar vid 540 eller 650mil.

Ett varningens finger bara...

Det är lite olika från märke till märke. På min Honda var det inget problem med +-50 mil,, men enligt Yamaha så är det max +10 mil för att deras garanti ska gälla. (sen vet jag såklart inte vad verkstäder säger när det väl kommer till kritan, men det var vad de sa när jag frågade runt av precis samma anledning som TS)

hej!! det har ingen betydelse när du gör den bara det är i närheten av det miltal som föreskrivs! Om jag vore du så skulle jag göra den nu!:tummenupp ha en bra sommar och kör försiktigt:)

Ring o hör med verkstaden, tror inte det bör vara probs, jag servade en Yamaha med garanti, hade passerat om det var närmare 100 mil(dock så hade jag gjort en mellanoljeservice själv), nemas problemas.

Serva nu.. Skulle de slumpa sig att motorn pajar och du ligger en bit efter serverintervallet kan det bli strul

Om du gör service FÖR tidigt är det inget kink någonstans eller någon gång vad avser garantier, gör du service för sent och du får ett motorras deluxe kan du ge dig på att de kommer påpeka att service har inte gjorts i tid och därmed ingen garanti.

Sedan om det är goodwill från handlare eller generalagent är en annan sak, har du sådan tur?

Ring o hör med verkstaden, tror inte det bör vara probs, jag servade en Yamaha med garanti, hade passerat om det var närmare 100 mil(dock så hade jag gjort en mellanoljeservice själv), nemas problemas.

Problemet kunde, såvitt jag förstod, vara att kunna utnyttja garantin.
Verkstaden kommer med all säkerhet serva hojen oavsett mil för att tjäna pengar :)

Jag skulle gissa att de kan börja krångla lite beroende på vad som pajat.
Om motorn rasar på nånting uttaget t ex 06 och du har missat serviceintervallen för oljebyte med 100 mil ett par gånger så grinar de säkert.

(edit: du kanske menade att du faktiskt utnyttjat garantin?)

Jag tar nog det säkra före det osäkra och servar den nu!
Tack för alla svar och synpunkter.
/Catherine

Gennerellt sett ... är man osäker är det bättre att serva lite för ofta. Det kommer aldrig återförsäljare att gnälla på om det skulle hända nått.

Servar man för sent kan de bli kinkiga beroende på hur mycker över man ligger.

O ska man iväg till tex Lelleveckan eller längre resa ... då är det alltid trevligt att veta att man har en nyservad hoj iaf :)

Ett varningens finger bara...

Det är lite olika från märke till märke. På min Honda var det inget problem med +-50 mil,, men enligt Yamaha så är det max +10 mil för att deras garanti ska gälla. (sen vet jag såklart inte vad verkstäder säger när det väl kommer till kritan, men det var vad de sa när jag frågade runt av precis samma anledning som TS)

När jag ringde och kollade med Yamaha Center Karlstad, va det inte några problem med och serva den (fz1) intill 100 mil över intervallen. Skulle bara holla koll på oljan sa han.
Breror säkert på verkstad och person man pratar med skulle jag tro.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back