service v.s priser...oj oj

Ni som klagar kan ju serva cykeln själv istället

På en välkänd verkstad är det minst en månad väntetid på en service vid högsäsong, så kunder som viftar med plånboken finns det ju

Klart de svider att lägga 3 lax på en service men nånstans måste firman få in stålarna, för att sälja cyklar tjänar dom då inget på

Host... så ca 18% på en mc e inget?:rofl
 
Host... så ca 18% på en mc e inget?:rofl


18 procent? Pfft.. Vem säger det?


Om det är en sån förlustaffär att sälja motorcyklar, varför finns det de som gör det? :va


Var har jag skrivit det? Hitta inget ragg på krogen eller varför så sne?

Klart dom tjänar några tusenlappar... De är när kunden kommer tillbaka för att köpa skinnställ och lämna knarren på service som pengarna rullar in
 
Last edited:
Var har jag skrivit det? Hitta inget ragg på krogen eller varför så sne?

Klart dom tjänar några tusenlappar... De är när kunden kommer tillbaka för att köpa skinnställ och lämna knarren på service som pengarna rullar in

Du skrev att de inte tjänar något på att sälja motorcyklar. Har man en motorcykelaffär och inte tjänar något på det måste det ju vara en förlustaffär.

Ragga på krogen har jag inte gjort på flera år och vem har sagt att jag är sne?
 
Då skriver jag så även blacktriple förstår: Dom tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.
 
...för att sälja cyklar tjänar dom då inget på

Klart dom tjänar några tusenlappar...

Då skriver jag så även blacktriple förstår: Dom tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.

Först skrev du att de inte tjänade någonting. Då förstod jag att de inte tjänade någonting.

Sen skrev du att de tjänade några tusenlappar. Då förstod jag att de tjänade några tusenlappar.

Sist skrev du att de tjänade dåligt på att sälja motorcyklar. Då förstod jag att de tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.

Varför skrev du inte rätt från början? :va
Det är inte lätt att förstå vad du menar när du skriver olika saker hela tiden.
 
Först skrev du att de inte tjänade någonting. Då förstod jag att de inte tjänade någonting.

Sen skrev du att de tjänade några tusenlappar. Då förstod jag att de tjänade några tusenlappar.

Sist skrev du att de tjänade dåligt på att sälja motorcyklar. Då förstod jag att de tjänar dåligt på att sälja motorcyklar.

Varför skrev du inte rätt från början? :va
Det är inte lätt att förstå vad du menar när du skriver olika saker hela tiden.

Ja man kan ju bli lite lätt förvirrad:D Cirka 18% +- E vad jag lärt mej beroende hur mycket rabatter på lås utrustning pengar.. det sistnämda e det dåligt med om inte leverantörerna e med o sponsrar sänkningarna...
 
Ja man kan ju bli lite lätt förvirrad:D Cirka 18% +- E vad jag lärt mej beroende hur mycket rabatter på lås utrustning pengar.. det sistnämda e det dåligt med om inte leverantörerna e med o sponsrar sänkningarna...

Låter troligt,i år är det dock mindre och den minskade marginalen tillsammans med ett minskat antal sålda hojar kan nog bli kännbart för en del handlare.

Henrik
 
Nja, inte helt rätt. Jag ska förklar hur det ligger till längre fram, men först ett ett exempel ur verkligheten.
Jag skulle serva min 1098:a och hörde mig för om priset på tre olika ställen.

Där jag köpte cykeln, Claessons
Ducati Malmö och sist Halmstad Gustav.

Flumsvar på Claesson löd; " ett par tusen"
Ducati Malmö var noggranna att kolla upp priset och sade " 1310 kronor"
Halmstad Gustav gjorde just som Ducati Malmö; kollade upp och återkom efter 45 sek med uppgiften; "1310 kronor"
Sammanträffande? Knappast!

Tillverkaren tillhandhåller servicescheman med vad som skall kontrolleras/åtgärdas samt tidsåtgång/ ev debitering för detta. Kan iofs vara så att två verkstäder har samma timdebitering.

Servade i Halmstad. En mek öppnade tidigare för att kunna serva mig. Jag fick vara med under proceduren, vilken var väldigt noggran och tog ca en timme. Kostnad vid kassan: 1243 kr,inkl olja och filter.

Sedan snacket om att en verkstad har höga kostnader. Det skiter väl jag som kund i att de har dålig effektivitet och/eller låg volym.
Vidare vet nog inte många verksäder om vad begreppet fördelningstid betyder.

800 kr/tim är ju snudd på mer en vad en tandläkare kostar. Vem har högst kostnad respektive investeringsbehov.


Tänkte bara fråga, vilken service var det, 100 mil eller? antar att det inte var en service som inkluderar byte av kammremmar osv?
 
Lustigt att läsa vissa svar här. Som nog alla vet är marknadspriset ett resultat av anbud och efterfråga. Och alla ni som självklart accepterar överpriserna på service bidrar till prisbildningen.
När jag köper något vill jag få ett rättvist pris och inte känna mig lurad på något vis! En timlön på ca. 1000,- (och mer) känns tyvärr inte alls rättvist för en mc-verkstad. Jag fick just en offert för första servicen, som i stort sett är ett oljebyte, och den skulle gå på 1800,- !
-4 liter olja 600,- ? (Och då har han redan tjänad på mig - hans inköpspris lär var mycket lägre)
- Filter 200,- max.

= 1000,- för max. 45 minuters jobb = 1333,- per timme!
Och nu känner jag starkt för idiotförklara alla som kommer men sådana smarta argument som "smakar det så kostar det" !!!
 
100-mila på superduken gick på nästan 5000 =)
Som flera redan har kommit fram till - vill du ha garanti och stämplar är det bara hosta upp, du kan ju kolla runt med andra verkstäder och kanske spara nå'n krona.
Annars- serva själv! En japansk radfyra är ju oftast ganska enkel att serva själv. Superduken är lite knivigare med torrsump och ventilkontroll varannan service.
Edit: När kopplingen rasade ihop var jag glad att jag hade stämplad servicebok. Kopplingskorg, kåpa och lite annat plus en hel del jobb. Garanti är bra ibland.
 
Last edited:
100-mila på superduken gick på nästan 5000 =)
Som flera redan har kommithttp://www.sporthoj.com/ fram till - vill du ha garanti och stämplar är det bara hosta upp, du kan ju kolla runt med andra verkstäder och kanske spara nå'n krona.
Annars- serva själv! En japansk radfyra är ju oftast ganska enkel att serva själv. Superduken är lite knivigare med torrsump och ventilkontroll varannan service.
Edit: När kopplingen rasade ihop var jag glad att jag hade stämplad servicebok. Kopplingskorg, kåpa och lite annat plus en hel del jobb. Garanti är bra ibland.


det var dyrt:va
 
någon i närheten som justerar ventilerna till en TT600 för en billig peng är välkommen att PMa
 

Mjo, det var dyrt. Fyra av åtta ventiler justerade, meken jobbade i sex timmar tydligen. Motorexoljan var inte heller billig, plus att oljebytet kostar en del arbete med torrsump. Se'n är det enda KTM-verksta'n på många mil och med en noggrann mekaniker.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top