service v.s priser...oj oj

moy807

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2005
Ort
malmö
Hoj
ktm 690 smc -10 gsx-r 750 -07
har precis varit och kollat vad det skulle kosta att serva men r6 -06 1000mila......jo det blir hum 3000 tusen spänn!!! jasså faan va skumt va här och kolla för en månad sen då skulle det gå på 2600kr!!! inte ens ett oj vad kostigt nä 3000 tusen ha ha sa jag och gört själv för 450kr olja 97kr filter!!!
och vilken verksta ska man passa sig för jo MC.VARUHUSET MALMÖ :arsele :fyllisar kör snyggt MVH RILLSON
 
Du menar alltså att du tycker att det är underligt att en MC-verkstad vill ha betalt för att utföra jobbet? Du har ingen vidare koll, va? :confused:
 
vad ingår i den servicen?

tycker inte att priset verkar så farligt högt med tanke på att verkstäder har otroligt höga kostnader.

min första service kommer kosta ca 1900.- för ett oljebyte och lite kontroller, inget konstigt i det. så fort man skall byta lite mer så kostar det genast mycket mer!

/J
 
ha ha om du tittar på skillnaden på 3000kr och 2600kr för samma service menade ju att dom inte har koll på vilket pris som gäller på verkstaden!!!!!
400kr extra käns ju onödigt att betala eller... p.s olja h filter och lite kontrol pungter omfattade servicen
 
Last edited:
yep,2600 förra våren för 1000mila på en -08a och det är väl samma motorgeneration,servicepriserna har väl som mycket annat stigit till i år.

Kanske försöker hämta in lite på de minskade marginalerna på nyhojar.

Henrik
 
En vanlig mekaniker kostar 800:-/h så det är inte så konstigt att det drar iväg! Att göra det själv är grymt mkt billigare men fabriksgaranti är rätt skönt det också...

Jag vet att det inte tar så lång tid att byta olja och filter men dom ska väl tjäna på det också tycker dom!
 
Vad är konstigt med att det kostade 400 mindre under lågsäsong jämfört med nu då det är som mest tryck på MC-firmorna?

Det är ju lika naturligt som att det är dyrare att hyra stuga i sälen på sportlovet än i juni...
 
Vad är konstigt med att det kostade 400 mindre under lågsäsong jämfört med nu då det är som mest tryck på MC-firmorna?

Det är ju lika naturligt som att det är dyrare att hyra stuga i sälen på sportlovet än i juni...

Är det inte så att garantin faktiskt gäller om du bara kan bevisa att arbetet utförts, hur man nu ska kunna göra det, på ett fackmässigt sätt?
 
1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..


Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter

Är det inte så att garantin faktiskt gäller om du bara kan bevisa att arbetet utförts, hur man nu ska kunna göra det, på ett fackmässigt sätt?

Av en märkesauktoriserad verkstad

ha ha om du tittar på skillnaden på 3000kr och 2600kr för samma service menade ju att dom inte har koll på vilket pris som gäller på verkstaden!!!!!
400kr extra käns ju onödigt att betala eller... p.s olja h filter och lite kontrol pungter omfattade servicen


Verkstan har inte direkt nån lista "R6 1000km service = 2800kr"..

Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka
 
Last edited:
1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..


Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter



Av en märkesauktoriserad verkstad




Verkstan har inte direkt nån lista "R6 1000km service = 2800kr"..

Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka


500 tycker jag låter rätt dyrt för ett filter, men det kan kanske stämma. Men att det skulle ta 1,5 timme att byta olja och filter, då skulle jag nog kolla efter en annan firma.
 
1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..


Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter



Av en märkesauktoriserad verkstad




Verkstan har inte direkt nån lista "R6 1000km service = 2800kr"..

Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka



1.5 timmar, borde väl gå lite fortare om man är en erfaren mekaniker och tusen spänn för 4 liter olja:confused: är det norgepriser du pratar om nu eller sverigepriser?
 
1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..


Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter

A) 1000kr för 4L Olja?? :3freak
Är det guld i den?

B) 1,5h för att byta olja+filter? Du måste skämta.
 
Är det inte så att garantin faktiskt gäller om du bara kan bevisa att arbetet utförts, hur man nu ska kunna göra det, på ett fackmässigt sätt?

enl. EU:s gruppundantag (som vad jag förstår det gäller motorfordon) så kräver lagen att garantin skall gälla om:

  • servicen gjord på fackmannamässigt sätt

  • använt originaldelar, eller utav tillverkaren, godkända reservdelar

  • följt serviceschema som är utfärdat utav tillverkaren

  • stämpel i boken



dessutom skall verkstaden bevisa att felet beror på bristande underhåll/service för att kunna neka garanti. t.ex. om ett hjullager skär så gäller givetvis garantin oavsett om du bytt motorolja eller inte (såvida smörjning/justering inte ingår i serviceschemat och ej utfört utav den som gjort servicen).
Alltså; garantin försvinner inte p.g.a. bristande underhåll så länge den felorsakande delen inte kunnat påverkas vid en service från auktoriserad verkstad.

dock vet jag att många verkstäder inte nämner detta, men då tycker jag att man skall gå direkt till importören så de får föra en dialog med verkstaden ang. garantin.
 
1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..


Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter



Av en märkesauktoriserad verkstad




Verkstan har inte direkt nån lista "R6 1000km service = 2800kr"..

Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka


Olja för 1000 kr!! Vad är det för guldolja? Går ju max 4 liter i en hoj och då skulle ju priset vara 250:- kr/litern!
Detta verkar inte helt rätt....
 
Är 2,6l olja i en r6a så 1000 för oljan är väl lite i överkant.

Henrik
 
varför tror ni att mekanikern enbart byter olja och filter? inte för att jag vill försvara någon här, men jag kan garantera att en mekaniker, under en service, inte bara byter olja och filter utan kontrollerar många saker, smörjer kedja, byter någon glödlampa, gör rent luftfilter osv.

A) 1000kr för 4L Olja?? :3freak
Är det guld i den?

B) 1,5h för att byta olja+filter? Du måste skämta.

1.5 timmar, borde väl gå lite fortare om man är en erfaren mekaniker och tusen spänn för 4 liter olja:confused: är det norgepriser du pratar om nu eller sverigepriser?

500 tycker jag låter rätt dyrt för ett filter, men det kan kanske stämma. Men att det skulle ta 1,5 timme att byta olja och filter, då skulle jag nog kolla efter en annan firma.
 
varför tror ni att mekanikern enbart byter olja och filter? inte för att jag vill försvara någon här, men jag kan garantera att en mekaniker, under en service, inte bara byter olja och filter utan kontrollerar många saker, smörjer kedja, byter någon glödlampa, gör rent luftfilter osv.


jag vill inte heller försvara ngn.
Men för 800 i timmen skulle jag inte vilja att han bytte glödlampor och smörja kedjan iaf
 
För vad det är värt; Hondas [orginal] oljefilter till 954:an plus bricka går på 197 pix från butik (MC-varuhuset). 500 spänn för oljefilter låter jeffligt dyrt. 1000 spänn för olja likaså, framförallt med tanke på att samtliga serviceställen jag varit i kontakt med utgår, om man inte specifikt anger annat, från basicoljor, dvs. inga exklusiva saker.
 
Varför är någon förvånad? Sålänge man är under garanti är folk beredda att betala massor för service och då vore det tjänstefel att inte ta ut precis så mycket marknaden tål. Priset på service har inget att göra med faktisk materialkostnad och tidsåtgång utan speglar vad folk är beredda att betala....
I verkligheten är där högt räknat 300
Kr material och max 45 min jobb så strax under 1000 vore ett rimligt pris....
 
1000mil = luftfilter. Iaf på vår verkstad..


Olja = 1000 spänn. Luftfilter 500, filter 100kr.. Uppe i 1600kr i material + 1,5h arbete a 800kr/h = 2800kr

Är väl inga konstigheter



Av en märkesauktoriserad verkstad




Verkstan har inte direkt nån lista "R6 1000km service = 2800kr"..

Oftast skriver meken arbetsordern själv, och det varierar hur lång tid det tar mellan olika cyklar..
Prisuppgifter man får på telefon brukar va ett ungefärligt pris.. Vilket dom iof borde påpeka

Nja, inte helt rätt. Jag ska förklar hur det ligger till längre fram, men först ett ett exempel ur verkligheten.
Jag skulle serva min 1098:a och hörde mig för om priset på tre olika ställen.

Där jag köpte cykeln, Claessons
Ducati Malmö och sist Halmstad Gustav.

Flumsvar på Claesson löd; " ett par tusen"
Ducati Malmö var noggranna att kolla upp priset och sade " 1310 kronor"
Halmstad Gustav gjorde just som Ducati Malmö; kollade upp och återkom efter 45 sek med uppgiften; "1310 kronor"
Sammanträffande? Knappast!

Tillverkaren tillhandhåller servicescheman med vad som skall kontrolleras/åtgärdas samt tidsåtgång/ ev debitering för detta. Kan iofs vara så att två verkstäder har samma timdebitering.

Servade i Halmstad. En mek öppnade tidigare för att kunna serva mig. Jag fick vara med under proceduren, vilken var väldigt noggran och tog ca en timme. Kostnad vid kassan: 1243 kr,inkl olja och filter.

Sedan snacket om att en verkstad har höga kostnader. Det skiter väl jag som kund i att de har dålig effektivitet och/eller låg volym.
Vidare vet nog inte många verksäder om vad begreppet fördelningstid betyder.

800 kr/tim är ju snudd på mer en vad en tandläkare kostar. Vem har högst kostnad respektive investeringsbehov.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top