Service/underhåll på kittade 600?

oFFkeFF skrev:
Det finns ju också en sak som skiljer tvåtakt mot fyrtakt, och det är att "övervarv" på en tvåtaktare inte dödar motorn på samma sätt som när man övervarvar en fyrtaktsmotor. En tvåtaktare slutar helt enkelt dra när pipan inte orkar suga ut avgaserna, effekten avtar helt enkelt, medan en fyrtaktare lätt driver vidare och skjuter iväg ventilerna.
supersportmoddade cyklar brukar ju varvas rätt mycket högre än original.
Hur orkar du? Kliver du ur sängen på morgonen och tänker: Idag ska jag omvända minst 1 fyrtaktsåkare!? Jag blir så trött...... :huvet

Nr:18 skrev:
Hur orkar du? ...

Amen hur kan du ha missat det? Filip ÄR tvåtaktåkarnas Energizer Rabbit. han bara går och går. Snart har han lurat på alla en 250 räser. Ser du inte vad som håller på att hända?

Teddy skrev:
Amen hur kan du ha missat det? Filip ÄR tvåtaktåkarnas Energizer Rabbit. han bara går och går. Snart har han lurat på alla en 250 räser. Ser du inte vad som håller på att hända?
Och du faller direkt! Jag är besviken på dej...

Jag har ungefär samma inställning som de flesta andra. Jag har en fin CBR600 -01 som jag tänkte sälja till färmån för en motorkittad hoj. Men pga. flytt finns det inte pengar att lägga emellan och absolut inte att renovera kittade motorer för senare. Så jag slår från underläge även nästa säsong och glädjs åt de poäng jag kan plocka. Om nu ingen vill köpa min hoj för en rimlig slant, dock jämförs ju priserna med de kittade hojarna och man får mest skambud. Trots att min inte kräver omgående renovering..

Dessutom körde jag bakom Per Gustavsson på hans kittade -01 Honda ett antal träningspass förra året då jag kunde mäta accelerationen på raksträckan innan han körde ifrån mig i efterkommande kurvor. De 20 hästarna han har mer på bakhjulet ger inte så många meters försprång förutom på A-torp. Är man bara tokig i inbromsningen tar man igen det på en annan Rookie förare...

/Joakim

Last edited:
Hur orkar du? Kliver du ur sängen på morgonen och tänker: Idag ska jag omvända minst 1 fyrtaktsåkare!? Jag blir så trött...... :huvet

Hur orkar du? Det är ju en diskussion om hur mycket service man behöver göra på en hårt trimmad fyrtaktare och sedan kom tvåtaktarna in i bilden. Det Filip skrev är ju inte direkt lögn och förbannad dikt.

Han fick ju inviten av bj.O.rn som "väntade med spänning" på att oFFkeFF skulle lägga in en kommentar! So what!?

Tycker själv att SS600-maskinerna kräver förvånardsvärt lite service (Ducati undantaget) för sin användning och trimningsgrad.

Däremot så är det varken billigt eller så lätt att göra servisarna själv som nybliven rookie!!

Att tex kolvar/ringar byts av dom som tävlar i Veidec vid 150-300mil beror mest på att dom tappat effekt, inte pga att dom kommer gå sönder.

På en gammal SS600 ska man nog mest se till att ventilerna och kamkedjan inte är för gammla! Att block/vev har nåra mil är ingen fara. Växelförare inne i växellådan kan behövas bytas nån gång också.

Kolla ventiler! Mät spelet, går det åt det tajta hållet tyder det på att dom gått ner i sätet lite. Kan räcka med att justera, men kan oxå vara ventilskaften som längt sej lite, med ventilras som följd om man inte åtgärdar.
Räkna med 10 timmars serviceintervall. Service= olja, filter, ventilspel och allmän koll på lameller o dyl.

Ja, jag vet att det är en gammal tråd, men inte mindre intressant för det. Jag kör ju en standard R6-02 och byter oljan efter ca 2-3 timmars körning. (Oljefilter varannan gång) Är detta kanske lite onödigt ofta eller hur ofta byter ni? :va

Pelle B skrev:
Ja, jag vet att det är en gammal tråd, men inte mindre intressant för det. Jag kör ju en standard R6-02 och byter oljan efter ca 2-3 timmars körning. (Oljefilter varannan gång) Är detta kanske lite onödigt ofta eller hur ofta byter ni? :va

Beror på vilken typ av olja du kör... men använder du vanlig olja, vilket jag tror och hoppas att du gör, så behöver du inte byta så ofta. Gör kanske en 3 olje byte med filter, jämnt fördelade på hela säsongen, så räcker det länge.
Kör man dermot på speciell racing olja (använde det förra året... går ej att få tag på i butik) som är lika tunn som Bob's päronsaft, så får man byta efter varje race.
Vet vissa som kör hela racing säsongen utan att byta olja... funkar lika bra det. Kommer nog själv att göra så på min STD600 hoj...om jag inte behöver dela motorn vill säga...

stavgren skrev:
Det enda som begränsar mitt inköp är ekonomin. Dels vad jag kan skaka fram nu o dels vad det kan tänkas kosta framöver. Hade jag pengarna skulle jag köpa Landströms R6:or.

Det är nog det smartaste men tyvärr växer dom inte på träd.

Köp en kittad och gasa tills det rasar (fast gör naturligtvis det underhåll som nr18 rekar så håller det bra), sen köper du en orginalmotor. Blir inte så blodigt. En kittad hoj har ju oftast bättre fjädringsgrejer å så, alltid kul att ha även om jag inte tror det gör ett skvatt på mina tider än :D

/Fredrik

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...