Service, själv eller verkstad r6?

Kan ju vara vettigt att kolla VAD som skall göras på hojen o sen fundera på om man kan klara det själv. Det mesta som görs på en vanlig service klarar man själv om man inte har tummen mitt i häcken. Men ska du till o ställa ventiler o grejor brukar jag själv lämna bort dock.
5000 spänn för en service verkar sjukt dyrt. Kolla med en mindre firma först. Jag har då aldrig betalat så mkt för nån service nån gång...
 
Raban skrev:
2252488 kolla med mc-bolaget vid barkaby, dom verkar ha bra priser!

tack för tipset, ska checka med dem - men det som helmut snackar om låter ju riktigt kalas å andra sidan.

CorbenDallas skrev:
2252355 Kan ju vara vettigt att kolla VAD som skall göras på hojen o sen fundera på om man kan klara det själv. Det mesta som görs på en vanlig service klarar man själv om man inte har tummen mitt i häcken. Men ska du till o ställa ventiler o grejor brukar jag själv lämna bort dock.
5000 spänn för en service verkar sjukt dyrt. Kolla med en mindre firma först. Jag har då aldrig betalat så mkt för nån service nån gång...


aa 5000 e rätt mkt, men å andra sidan om det är inklusive bänkning så är det super, som sagt!

fler förslag? :Bugar :Bugar
 
Jag fick ingen servicebok när jag köpte min r6 förra året.Det första jag gjorde var att lämna in den på en mindre verkstad.

2000 mil service:

ventiljustering
oljebyte
bromsar bak
tändstift

PRIS------3400 ------och KVITTO
 
Jonthe skrev:
2253254 tack för tipset, ska checka med dem - men det som helmut snackar om låter ju riktigt kalas å andra sidan.




aa 5000 e rätt mkt, men å andra sidan om det är inklusive bänkning så är det super, som sagt!

fler förslag? :Bugar :Bugar
Varför bänka en hoj på 25kw?????? Bänkning kostar runt 500 spänn om du inte har nåt som ska "trimmas in". 5 papp är alldeles för dyrt.
 
SKulle aldrig komma på tanken att köpa en hoj utan fullt ifylld servicebok från auktoriserad verkstad......Men det är ju min uppfattning.
Men om den inte är det från början så är det ju bara att göra det själv.
 
service

Jonthe skrev:
2250303 verkar som ni tycker jag ska överlåta det åt mig själv eller någon av mina vänner :)

fler åsikter? :Bugar :Bugar

Min åsikt:

Om stämpeln i boken är viktig = verkstad, vilket inte betyder att nästa ägare bryr sig... :va
Personligen menar jag att en sevicestämplad bok inte garanterar att ägaren/föraren ändå inte har kört maskinen illa eller skruvat sönder den.

Om du överlåter det till en polare, se då till att få vara med och få lite smuts på fingrarna. Då lär du dig något :tummenupp

Jag lämnar bara bort det som jag inte klarar av att fixa själv...
(Nu kör jag å andra sidan inte en racehoj)

Lycka till.
 
lori skrev:
2253276 Jag fick ingen servicebok när jag köpte min r6 förra året.Det första jag gjorde var att lämna in den på en mindre verkstad.

2000 mil service:

ventiljustering
oljebyte
bromsar bak
tändstift

PRIS------3400 ------och KVITTO

ventiljustering är vid 4000mil på r6an men de kan ju vara fint att göra tidigare, men hur nödvändigt?
 
BeaverMan skrev:
2252183 jag ringde och beställde 2000 mila service idag på yamaha center gbg.. 4400 riksdaler gick d på... :(

Känns bättre att riktiga proffs gör det...


Om du är normalt händig rörande mek/teknik så är min uppfattning att du får ett bättre resultat när du själv utför servicen. En "proffs verkstad" är mer än fullbokad nu på sommaren. De har dessutom fasta tidsramar som säger hur lång tid en specifik service får ta, dessa tider är så korta att dom endast hinner med att göra det absolut nödvändigaste.
Om du själv gör servicen så gör det oftast inte så mycket om hojen står i garaget några dagar. Då har du alla möjligheter att kolla alla föreskrivna servicepunkter och mycket mer där till. När kåporna ändå är borta och hojen står på depåstöden i garaget, så tycker jag personligen att det är ganska kul att "gulla" lite med hojen. Dvs. kontrollera att alla bultar är dragna, att allt är rent och snyggt, känna på hjullager, putsa mm. mm.
 
Håller med Jocke K. Allt utom ventiljustering är enkelt på R6an, så när du ändå har av lite kåpor kan du passa på att gnugga på lite ställen där du aldrig kommer åt annars. Visst tappar den lite i värde utan ifylld servicebok, men inte på långa vägar lika mycket som det kostar att låta en verkstad göra tramsarbeten som olja/luftfilterbyte.
 
BcRich skrev:
2253594 Visst tappar den lite i värde utan ifylld servicebok, men inte på långa vägar lika mycket som det kostar att låta en verkstad göra tramsarbeten som olja/luftfilterbyte.

Dagens sanning! :fakta
 
Mr Helmut skrev:
2253439 ventiljustering är vid 4000mil på r6an men de kan ju vara fint att göra tidigare, men hur nödvändigt?


Han hade bara kollat så att allt stämmer bra,så han behövde ej göra mycket.Det såg bra ut annars.
 
Jonthe skrev:
2248362 Min hoj har gått ca 2150 mil,
men varken jag eller förra ägaren har gjort 2000-mila servicen på den än, han har dock bytt olja 3 ggr förra året samt att han har kört bana med den, så den är omhändertagen om man lyssnar till hans ord.

Nu till frågan: ska jag lämna in den?
* vad kan jag göra själv? * tändstift, olja, etc?
* kan "jag" serva ALLT själv? [har polare som är grymma]
* vad kostar 2000 mila? 4000 kr?

Hur skulle ni gjort?
Många som servar själva?

Hade tänkt att fylla på bromsvätska snart och smörja kedjan, men detta är ju bara småtjaffs som ska göras konstant och som visserligen är väldigt viktigt, men jag tänker på större/riktig service!

// Jonthe

Det kostar mig 5800 för 2000 mila servicen men jag har gjort allt själv förutom justera insprutning!!!!"##¤%%

//Alle
 
CorbenDallas skrev:
2253378 Varför bänka en hoj på 25kw?????? Bänkning kostar runt 500 spänn om du inte har nåt som ska "trimmas in". 5 papp är alldeles för dyrt.

nej det är klart iof :tummenupp
men strypningen ryker väl i framtiden iaf.
 
BeaverMan skrev:
2252183 jag ringde och beställde 2000 mila service idag på yamaha center gbg.. 4400 riksdaler gick d på... :(

Känns bättre att riktiga proffs gör det...

Nä dra åt.....4400 kr för 2000 mila service på din R1:a?
Och vad får du för det? nya stift,olja,filter,luftfilter och sen lite rundsmörjning med oljekannan :va

[Looser] skrev:
2253415 SKulle aldrig komma på tanken att köpa en hoj utan fullt ifylld servicebok från auktoriserad verkstad......Men det är ju min uppfattning.
Men om den inte är det från början så är det ju bara att göra det själv.

Godtrogen eller :va
Har du sett plus,hur det fuskas i bla bilverkstäder.
Bike tidningen hade oxå för nåt år sen i några nr verkstadstest där de hade "preparerat" en hoj för total genomgång.
OCH DÄR VAR MÅNGA MISSAR + FUSK.

Vi hoj ägare eller många av oss ser våra egna hojar som skötebarn och ger dom gärna extra kärlek.
Själv byter jag olja + filter tex vart 500 mil ca.Antecknar exakt miltal,datum tidpunk för byte.Inte alltid man har kvitto kvar på olja om man tex köpt via gruppköp eller privat men varför skulle man sitta o hitta på siffror på förda anteckningar på sin egna hoj.
Nä jag har då inte större förtroende för verkstäderna.
 
Hur lång tid tar det samt vad kostar en utbildning som MC-mekaniker? :hihi Grejen med stämplar är också att ev garantier slutar gälla om boken inte är ifylld.
 
[Looser] skrev:
2253415 SKulle aldrig komma på tanken att köpa en hoj utan fullt ifylld servicebok från auktoriserad verkstad......Men det är ju min uppfattning.
Men om den inte är det från början så är det ju bara att göra det själv.

Skulle aldrig köpa en hoj med full servicebok... Om det är en manikyrfjolla som kört hojen så har han säkert inte tagit hand om den mellan servicarna heller.

Tittar enbart på säljaren och skicket på hojen. Stämplarna i boken kan han ha skaffat varsomhelst och betyder inte ett skit. Eller ringer ni som bryr er så mycket om boken till de verkstäder den servats på och ber dom intyga stämplarna?

För övrigt ska man ha röta utan dess like om man hittar en verkstad där jobbet blir lika bra utfört som om man hade gjort det själv. :4skrika

Airborne skrev:
2255059 Hur lång tid tar det samt vad kostar en utbildning som MC-mekaniker? :hihi Grejen med stämplar är också att ev garantier slutar gälla om boken inte är ifylld.

Är det så i Sverige? :confused: Här är det viktiga att servicen har blivit korrekt utförd, inte vem som utfört den.
 
R1 racer skrev:
2254993 Nä dra åt.....4400 kr för 2000 mila service på din R1:a?
Och vad får du för det? nya stift,olja,filter,luftfilter och sen lite rundsmörjning med oljekannan :va
a jag tyckte det lät mkt jag med...
 
Lugn skrev:
2255106
Är det så i Sverige? :confused: Här är det viktiga att servicen har blivit korrekt utförd, inte vem som utfört den.

Här är servicebok samma som garantibok i princip. Ej stämplad bok - ej giltig garantiskydd. Du menar att exempelvis Honda USA skulle utföra garantiåtgärder utan att man visar upp en stämplad servicebok? Om det blir tvist då, hur bevisar du att servicena (som du själv gjort) faktiskt HAR gjorts och mellan de miltal som föreskrivits?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top