Service, själv eller verkstad r6?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Min hoj har gått ca 2150 mil,
men varken jag eller förra ägaren har gjort 2000-mila servicen på den än, han har dock bytt olja 3 ggr förra året samt att han har kört bana med den, så den är omhändertagen om man lyssnar till hans ord.

Nu till frågan: ska jag lämna in den?
* vad kan jag göra själv? * tändstift, olja, etc?
* kan "jag" serva ALLT själv? [har polare som är grymma]
* vad kostar 2000 mila? 4000 kr?

Hur skulle ni gjort?
Många som servar själva?

Hade tänkt att fylla på bromsvätska snart och smörja kedjan, men detta är ju bara småtjaffs som ska göras konstant och som visserligen är väldigt viktigt, men jag tänker på större/riktig service!

// Jonthe
 
Last edited:
om du behöver fylla på bromsvätskan så e nog dina belägg slut....
man ska INTE fylla på bromsvätskebehållaren man SKA byta belägg SEDAN fylla behållaren...

Lämna du in hojjen så blir nästa ägare glad när han ser en stämpel i boken..
annars gör du allt själv..men vissa saker kräver specialverktyg o annat...

Prisuppfattningen stämmer säkert rätt bra..runt 4-5tkr borde det kosta...
 
JonaZ skrev:
2248385 om du behöver fylla på bromsvätskan så e nog dina belägg slut....
man ska INTE fylla på bromsvätskebehållaren man SKA byta belägg SEDAN fylla behållaren...

Lämna du in hojjen så blir nästa ägare glad när han ser en stämpel i boken..
annars gör du allt själv..men vissa saker kräver specialverktyg o annat...

Prisuppfattningen stämmer säkert rätt bra..runt 4-5tkr borde det kosta...

ok, tack för svaret. då ska jag inte bara byta vätskan alltså, utan även samtidigt byta bromsbeläggen? --> vad kostar sådana?

många läsare, fler kommentarer? :Bugar
 
Om du inte har tummen mitt i... så hade jag valt att göra det själv!
Gjorde nyligen alla servicar som kan göras utan att ha mekat med motorer förut.
Det var inga konstigheter, allt jag hade var manualen tagen här från forumet till mitt förfogande.
Blev det bra? Väldigt, billigt också!

Har du inte gjort det förut? Pröva, vad har du att förlora på det om du inte går loss med släggan eller nånting?

Prisuppgifter för diverse prylar, www.duells.se, annasr har vi grevens också.


edit, betala mig 3k så gör jag allting åt dig :tuttar
 
Beläggen kostar 700-1200 beroende på vilka belägg du väljer.

Jag tycker att R6an är lättmekad. För att byta stift behöver du inte några specialverktyg förutom en hylsa som passar tändstiften. Denna hylsa brukar ingå i de flesta hylsnyckelsattser.
Du får ta bort kåpor, tank och luftburk, sedan återstår värmeskölden som kan vara lite bökig.
Nu ser du tändstiften. du kan behöver en led mellan förlängaren och hylsan för att komma åt stiften på 1ans och 4ans cylinder.
Jag använder momentnyckel när jag drar de nya stiften.
 
kAtanAmAn skrev:
2248572 ok, tack för svaret. då ska jag inte bara byta vätskan alltså, utan även samtidigt byta bromsbeläggen? --> vad kostar sådana?

många läsare, fler kommentarer? :Bugar

Alltså måste bara tillägga, titta efter hur bra beläggen är innan du byter dom, man kan inte ta förgivet att beläggen är dåliga om man inte tittat på dom :rolleyes:
 
verkar som ni tycker jag ska överlåta det åt mig själv eller någon av mina vänner :)

fler åsikter? :Bugar :Bugar
 
jag ringde och beställde 2000 mila service idag på yamaha center gbg.. 4400 riksdaler gick d på... :(

Känns bättre att riktiga proffs gör det...
 
BeaverMan skrev:
2252183 jag ringde och beställde 2000 mila service idag på yamaha center gbg.. 4400 riksdaler gick d på... :(

Känns bättre att riktiga proffs gör det...

du menar verkstad då eller?

hmm illa att service är billgare för en R1a än en R6a.. Jag ska betala ca 5000!
Men klart hojen är värd det, men fråga är HUR LÅNGT TILL KAN JAG KÖRA?

* inget?
* 100 mil?
* 200 mil?
* .. mil?

ngn? :Bugar :Bugar
 
Jonthe skrev:
2252192 du menar verkstad då eller?

hmm illa att service är billgare för en R1a än en R6a.. Jag ska betala ca 5000!
Men klart hojen är värd det, men fråga är HUR LÅNGT TILL KAN JAG KÖRA?

* inget?
* 100 mil?
* 200 mil?
* .. mil?

ngn? :Bugar :Bugar
Å fy fan e den dyrare än R1:an...

Japp på verkstad..

jag frågade ungefär hur mkt över 2000 mil man kunde köra, ca 100 mil eller nåt sa han..
 
Motorn exploderar om man kör 2001 mil.


Jag kollade upp på Yamaha-center i Karlstad, 5300:- ca för en 02. Sjukt jävla dyrt.
 
Jag hade in min på service (2000mils)

#Bänkning (injustering)
#Kn-filter
#Tändstift
#Olja
#Oljefilter

tror de va allt :rolleyes:

4800kr

edit tror du ganska lätt kan göra allt själv
 
Mr Helmut skrev:
2252234 Jag hade in min på service (2000mils)

#Bänkning (injustering)
#Kn-filter
#Tändstift
#Olja
#Oljefilter

tror de va allt :rolleyes:

4800kr

edit tror du ganska lätt kan göra allt själv

var gjorde du det då?
tom bänkning å allt för 4800?
kostar det inte typ 2-2.5 tusen å bara bänka + service --> 7-7.5 tusen?
 
Mr Helmut skrev:
2252234 Jag hade in min på service (2000mils)

#Bänkning (injustering)
#Kn-filter
#Tändstift
#Olja
#Oljefilter

tror de va allt :rolleyes:

4800kr

edit tror du ganska lätt kan göra allt själv

Man kan göra allt själv, det är bara det att det är den där jävla stämpeln man betalar för.
 
Hagster skrev:
2252251 Man kan göra allt själv, det är bara det att det är den där jävla stämpeln man betalar för.

ja det är klart, men får man med bänkningen för under 5 tusen är det lätt värt det. stämplingen är också bra att ha men min hoj är stämplad vid 100 å 600 inget mer.. så..!
 
Hagster skrev:
2252251 Man kan göra allt själv, det är bara det att det är den där jävla stämpeln man betalar för.

såklart man kan göra allt själv men jag har inte tid därför låter jag någon annan göra det.

Sen om man nu jämför med priset du fick hos yamahacenter så är jag nöjd med mitt pris, 3 timmar i bänken och 8 timmar justering.........

Jonthe skrev:
2252247 var gjorde du det då?
tom bänkning å allt för 4800?
kostar det inte typ 2-2.5 tusen å bara bänka + service --> 7-7.5 tusen?

jo typ 2000 för bänkning och 1000 för kn-filtret så det är väll ganska bra, nu känner jag han lite så de kanske kan göra saken bättre men Eurospeed heter företaget
 
Åk till någon mindre nogräknad verkstad och ge dom en bullpåse mot att dom stämplar din bok om nu stämpeln känns så viktig för dej, och gjör sen servicen själv, Det är djävla trams detta med stämpel det betyder ingenting
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top