Service på våren eller på hösten?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
De jävla milen har rullat iväg alltså, och det är dags för 1200-milaservice REDAN!

Ska man göra den på hösten nu innan man ställer undan hojen, eller ska man göra det på våren, innan man tar ut den igen? Spelar det öht nån roll?

duckie skrev:
De jävla milen har rullat iväg alltså, och det är dags för 1200-milaservice REDAN!

Ska man göra den på hösten nu innan man ställer undan hojen, eller ska man göra det på våren, innan man tar ut den igen? Spelar det öht nån roll?

Gör servicen på hösten så du får ny fin olja så inte den gamla ligger kvar med ev. föroreningar.

Finns ju olika uppfattningar om detta.
Men jag har alltid resonerat som så att om man förvarar hojen i kallgarage så servar man på våren och får med sig eventuell kondens ur motorn vid oljebyte.
Förvarar man hojen i varmgarage/jämt tempererat utrymme så servar man på hösten...eller våren.
Föroreningar i oljan borde följa med ut vår som höst, för man varmkör ju ändå innan man tappar ur den gammla oljan.
Smaksak som han sa....
//Tobbe

Hej.
Ett annat förslag är att serva på våren men häll i en billig mc olja över vintern typ från Biltema.(starta ej MC,n med denna olja, endast förvaring9
Detta har nämnts tidigare här på SH.

GTS Micke skrev:
Hej.
Ett annat förslag är att serva på våren men häll i en billig mc olja över vintern typ från Biltema.(starta ej MC,n med denna olja, endast förvaring9
Lyxigare kan inte en hoj få det! :tummenupp
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Lyxigare kan inte en hoj få det! :tummenupp
//Tobbe

Endast det bästa är gott nog åt min hoj!
Den står fö i en tempererad miljö.
DÄcken behöver bytas också - när ska man göra det då?

duckie skrev:
"Färska sulor" till våren, såvida du kan få ett "nice price" nu under hösten, ma.o har inte allt för stor betydelse

duckie skrev:
På våren. Det finns inget skäl att köpa däcken nu och låta dem åldras över vintern. En hygglig däcksfirma förvarar nog däcken i ett bättre klimat än du har i garaget. Ställer du inte upp den på depåstöd så kan de platta till sig på den del som är mot marken.

duckie skrev:
Även om det garanterat är mer psykologisk effekt än verklig försämring av sulorna så byter jag hellre på våren än på hösten.
Det lilla som ett däck hinner åldras över en vinter är knappt märkbart om man inte pressar varvtider....om ens då :va
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men jag har alltid resonerat som så att om man förvarar hojen i kallgarage så servar man på våren och får med sig eventuell kondens ur motorn vid oljebyte.

Kondensen försvinner ju ändå så fort man varmkör motorn.

Enligt det resonemanget borde det väl vara bäst att byta oljan på hösten UTAN att starta efteråt för att få ur maximalt med kondens/vatten och förhindra rostangrepp under vintern?

Men som sagt, smaksak. Jag servar alltid på hösten för då kan man utan dåligt samvete plocka ut hojen om en fin vårdag skulle dyka upp :tummenupp

Dez skrev:

Enligt det resonemanget borde det väl vara bäst att byta oljan på hösten UTAN att starta efteråt för att få ur maximalt med kondens/vatten och förhindra rostangrepp under vintern?

Men som sagt, smaksak. Jag servar alltid på hösten för då kan man utan dåligt samvete plocka ut hojen om en fin vårdag skulle dyka upp :tummenupp
Mitt resonemang angående kondens gäller ju det som uppkommer då man förvarar hojen över just vintern, sedan om det skulle kunna bli så mkt kondens så att det blir skadligt undrar jag.
Detta ämne har ju tagits upp tidigare här på forumet, som jag minns det så var det lika många "rätt" som metoder då med.
Huvudsaken är nog när allt kommer kring att hojen verkligen får sin service och omvårdnad.
Sedan har man ju egna ideer om vad som är "rätt", men som sagt så är det nog mest psykologi i det.
//Tobbe

Dez skrev:

så resonerar jag med. servar på hösten så man kan plocka ut så fort första solen å de torra vägarna dyker upp igen, har ju endå påställt så varför inte ha den körklar?

Jag har hört från mekaniker att anledningen till att man skall ha färsk olja i över vintern är pga att föroreningarna i gammal olja kan fräta på motorn.
Hur mycket detta i realiteten påverkar motorn vågar jag inte gå i god för. :confused:

En annan aspekt är ju att när man fram på våren kommer på att det är soligt ute och hojen måste servas, så är man antagligen inte helt ensam om den tanken. Det brukar liksom vara lite stressigt för hojmekare fram på vårkanten. :gnissla

GTS Micke skrev:
Hej.

Vad är det för poäng med att hälla i ny olja som bara kommer ligga i en pöl i behållaren? :confused:

Då kan man ju lika gärna bara tömma den gamla oljan och vänta med färsk tills nästa säsong? Eller varför itne hälla i "fin" olja med en gång?

Om det stämmer eller ej vet jag inte men tillverkarna av oljor rekommenderar ett byte på hösten. Det finns massor av tillsatser i oljorna för att bl a skydda mot korrosion. Dessa additiver förbrukas successivt när vi kör och därmed försvinner samtidigt korrosionsskyddet.

För att få någon som helst nytta av den nya oljan med alla additiver måste den nya oljan komma ut i alla skrymslen i motorn. Den som inte startar upp motorn efter oljebytet får därför inte någon nytta av den nya oljan.

kjellF

Ska du lämna in på vst så ska man självklart göra det på hösten / vintern. Billigare och mecken tar sig mer tid än på våren.

Olja byter man på hösten... :)

/fredde

Byt olja på hösten. Det är som några redan har nämt att en olja som är gammal blir aggressiv mot delarna i motorn. När man använder cykeln på sommaren så påverkar det inte så mycket för man vispar runt oljan när man kör. När motorn står stilla under vintern så ligger oljan still och kan då påverka motordelarna. Byter man olja och kör motorn i några sekunder så får man upp fräsch olja överallt som skyddar motorn.

Att tömma ur oljan helt och inte fylla på ny låter inte speciellt smart eftersom man då riskerar att helt ta bort den skyddande oljefilmen. Det som eventuellt blir kvar är den gamla frätande oljan. Ska du ändå serva är det väl lika bra att göra det nu under hösten så är hojen klar till våren när alla andra ska serva och det är kö på verkstan.

När det gäller däcken får nog gå mer på din magkänsla men får du bra pris på nya nu till hösten är det väl bara att slå till. Det ska väl vara om du har 25 grader varmt och solsken i ditt garage på vintern som de skulle åldras så mycket. Om du har bytt däck mitt i sommaren och de är fräscha när du ställer av funderar du mycket då på hur de åldras till nästa sommar?

Lycka till med höstservicen! :tummenupp

Honda forever skrev:
"Färska sulor" till våren, såvida du kan få ett "nice price" nu under hösten, ma.o har inte allt för stor betydelse

Mina däck hinner aldrig bli gamla, så det spelar ingen roll om jag byter nu el till våren, kan faktiskt vara ganska skönt att slippa sådant när väl våren är här o man bara vill köra.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing