service på ny hoj???

R1_forever

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
GSX1000R-03
köpte en gixxer 1000R-03 fabriksny för 1 vecka sedan. Körde ett par mil i lugnt tempo,sen bar det av till bike-events på knudan,där hon fick sig ett pulver mellan8-17
enligt instruktionsboken skall man inte dra mer än 6000rpm de första 80 milen. Men vad jag har hört e det bara skitsnack. Däremot e frågan om jag ska ta min 100 mlaservice nu,trots att den bara rullat 45 mil. Har ju kört rätt hårt redan....
man kan ju tänka sig att oljan fått bra med stryk och att det finns ett å annat spån i filtret. Vad säger ni,?? vad ska jag göra? :confused:
 
Passande namn......

eller så kan du ju göra som så köp nytt filter o ny olja o byta själv o lämna sen på service men de bästa e o kolla hur oljan ser ut om den har '"spån"' i sig

(gissning o lågiskt tänkande )
 
Jag tror inte att det är någon större fara, var bara motor varmkörd innan du började gasa borde det inte vara några problem. M.a.o kör fler mil innan du servar.
 
Köp ny olja och nytt filter. När du ser hur mycket mettalspån det ligger i den gamla oljan så kommer du vara glad att du bytte den. Lämna sen in hojen på 100-milsservice när den har gått 100 mil och låt dom byta olja en gång till (det skadar ju inte.).
 
min mek när jag köpte min nya R1000-03.

När den hade gått 21 mil så frågade han :"har du toppat den än?"

Nää svarade jag, kör hyfsat lugnt nu i början.

Äsch, ge den va den tål va hans omedelbara kommentar. Den tål det och ger mer effekt sedan...

och så blev det. Full gas till ras... hörde inget om några metallspån i oljan vid min 100mila

:fakta

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
min mek när jag köpte min nya R1000-03.

När den hade gått 21 mil så frågade han :"har du toppat den än?"

Nää svarade jag, kör hyfsat lugnt nu i början.

Äsch, ge den va den tål va hans omedelbara kommentar. Den tål det och ger mer effekt sedan...

och så blev det. Full gas till ras... hörde inget om några metallspån i oljan vid min 100mila

:fakta

//jaG

Det kan bero på att det alltid finns lite metallspån i oljan första gången man byter den. Om man kör den hårt dom första 30-40 milena så är det ganska mycket i redan då så det skadar ju inte att byta.
 
Enligt min Sukka handlare ska man ej byta olja före 100 mil då hojen levereras med nån speciell super-smörja som ska vara i 100 mil. Trot om ni vill men auktoriserade handlare ska väl veta det, jag frågade just för att jag tänkte att hojen kanske mådde bra av det.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top