Service på en Öhlins styrdämpare

AT-72

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
TL1000R & GSX-1400 & Gixxer1K
Hej alla,

Precis införskaffat en beggad Öhlins styrdämpare till en Gixxer1K-06.
När jag drar staken fram och tillbaka känns det som det finns lite grus/sand i den. Motståndet tycker jag finns där hela vägen ändå. Bör jag och kan jag utföra service på den själv, dvs öppna upp rensa och fylla på med ny olja? Aldrig gjort det tidigare. Eller ska jag lämna in den och vad kostar det?
Hojen den varit monterad på tidigare har kraschat och förmodligen ut i sandfållan.

Tack o bock för lite tips/feedback
/Aleks

Alla Öhlins styrdämpare ger ifrån sig ett lågt "tjutande" ljud då kolvstången förs fram och tillbaka genom cylinderröret. Detta ljud orsakas av tryckfallet som oljan gör då den forceras genom ett litet munstycke. Detta ljud blir högre om du stänger klicken och lägre om du öppnar klicken (under förutsättning att du för kolvstången med samma hastighet).

Om du hör ett "bubblande" ljud så beror det sannolikt på att oljan innehåller en ganska stor mängd luft. Detta kan bero på flera saker, till exempel en läckande tätning (så att olja läcker ut och ersätts med luft) eller att något har hänt med själva trycksättningsanordningen eller volymexpansionsanordningen så att styrdämparen helt enkelt kaviterar.

Ett mekaniskt skrapande ljud beror ofta på att kolvstången är krokig vilket orsakar högt kontakttryck mellan kolvring och cylinderrör.

En tolv år gammal styrdämpare som dessutom har kraschats en eller flera gånger kan nog ha både det ena och det andra felet och dessutom vara i behov av en allmän service. Dock, att meka styrdämpare själv är inte helt enkelt och inget jag skulle rekommendera någon som inte har mekat stötdämpare först. Jag skulle rekommendera att du vänder dig till någon av följande:

http://motospeed.se/af-centers/ohlins-centers/

Tack Alatalo för utförligt svar! Pratat med Mattias på Eng Racing i Västerås och han tyckte det inte är ovanligt att det låter lite av samma anledning du beskriver. Tycker själv att stången ser rak och fin ut men kommer nog lämna in den för genomgång.

Tack igen!

"När jag drar staken fram och tillbaka känns det som det finns lite grus/sand i den"

Vi har ju fri sjukvård i sverige så ett besök hos doktorn kan vara en bra ide?

"När jag drar staken fram och tillbaka känns det som det finns lite grus/sand i den"

Vi har ju fri sjukvård i sverige så ett besök hos doktorn kan vara en bra ide?

Det finns ju knottriga kondomer....han har en som är i originalutförande. Varför laga nått som inte är trasigt?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back