Service, oljor m.m när det gäller KTM 525

Emil W

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
KTM 620 SC KTM 525 EXC SM
Har i helgen inhadlat mig en KTM 525 motard.
Nu till min fråga...

hur ofta ska det servas?
5-10 timmar?
Boken säger 10 andra säger fem?

Vad köra på för olja.... Bytta olja o filter idag till Castrol GPS som Jonte Engdahl så fint tippsa om.. Och ja nu slirar kopplingen...
Vad gör man åt det?
Varför blir det så?

Vi (Superbike) rekommenderade att byta olja 7-8h om den går som motard och 15h om den går som enduro.

Tyvärr så har jag inget svar på oljan, men jag har kört med Motul, Motorex och Shell. Jag har aldrig haft det problemet med dessa oljor.
Vilken viskositet kör du med? 15-50 anser jag är det bästa alternativet.

Last edited:
Hej!
Jag servar min nästan nya 525:a var 5:e timme med olja, och 10:e timme med filter. Efter inspektion av filter kan man köra ännu längre på dem, inget spån alls i filterna. Men oljan däremot är ganska svart, så det är nog vettig att byta den ofta. Kör OK/Q8 SBK Racing olja.

Vad tror ni jag behöver göra med kopplingen? Byta olja några ggr räcker eller måste jag plocka ner o tvätta lameller?

Ofta är lamellerna slut när den börjar slira pga oljebyte. Har kört på GPS olja på KTM 525 utan problem själv. Plocka ner mät upp, ev. är stålskivorna något slagna också.

Jag vet inte varför, men en sliten koppling börjar ofta slira i samband med oljebyte.

Jag hade samma problem med min 620.. Skruva dit ny koppling och den slira den med... Skruva ner igen... rengjorde och i med annan olja.. Sen funka den....

Men oljan har samma betäckning men endå så fungerar den inte som den ska......

Varför?

Finns det special olja som e bättre för våtkoppling?

gps ska inte vanått problem med kopplingen ju.. har kört det i båda min a 525or. men det e nog en ide o riva lite o kolla skicket på lameller osv.

Kan vara ide att prova byta olja. min förra kawa zx-6r hade jag samma problem på. slirade med bel'ray olja, men fungerade perfekt med motul.

kanske inte e fel på GPS oljan i sig bara det att den inte funkar ihop med dem man haft innan o det är därför kopplingen slirar...

Ska prova med att tvätta rent o köra på annan olja ....

Den slira nämligen inte innan jag bytta olja...

Hmm, vad menar du med att den slirar på kopplingen?? Om det e ett skrikande ljud precis e början av att den börjar dra eller slirar den hela tiden? Skrikande ljudet e ktm orginal( har ingen aning om varför men med vissa oljor skriker det mer än andra:va .)Testat med castrol(kommer inte ihåg betäckningen) o skrek betydligt mer då, samma visa med maxima.Kör själv med motorex som funkar bra o skriker typ aldrig..
Ja just det byter olja efter 5 o filter efter 10(enduro körning)

Hmm, vad menar du med att den slirar på kopplingen?? Om det e ett skrikande ljud precis e början av att den börjar dra eller slirar den hela tiden? Skrikande ljudet e ktm orginal( har ingen aning om varför men med vissa oljor skriker det mer än andra:va .)Testat med castrol(kommer inte ihåg betäckningen) o skrek betydligt mer då, samma visa med maxima.Kör själv med motorex som funkar bra o skriker typ aldrig..

Den kan skrika när man stått med indragen koppling för länge så den blivit torr, men det går ju lägga ur växeln när man vet att man behöver stå stilla en stund.

jag menar att ger jag fullgas i 3-6:an så höjs motorvarvet men farten ökar inte....

Hur blir kopplingen torr när den ligger dränkt i olja:confused:

Eh, det var nåt jag hörde så det behöver inte vara sant men det skulle kanske kunna tänkas att en del av kopplingen står stilla och oljan rinner neråt, men skitsamma i orsaken. :) Det jag vet är att de gångerna jag upplevt skrik är när jag just stått med kopplingen indragen en stund och ska iväg sen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back