Service nu eller vänta till våren??

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-
Hojjen måste in på service innan jag plockar ut den till våren....

Har det nån betydelse ifall jag gör servicen nu eller är det bättre & vänta me servicen till precis innan de är dax o plocka ut den i vår??

Fiffigast är att kolla med den verkstad du avser anlita för jobbet. De bör ha erfarenhet om hur beläggningen ser ut över vintern och till våren. Jag misstänker att det är högre beläggning på våren vilket gör att det kan bli svårt att få in hojen den tiden.

Om det är dåligt med mcverkstäder där du bor så är det smartast att lämna in den under lågsäsong om du vill vara säker på att ens få lämna hojen. Dessutom är det bäst för hojen att byta olja innan vintern.

Nu Nyman , nu !!!:)

Service med generell koll, ev tändstift byte, luftfilter och så kan du göra när det passar dig.

Det du alltid ska göra innan avställning längre tid är att ladda batteriet fullt och ha ny olja i motorn.
När du kör bildas slaggprodukter i motorn som motoroljan tar hand om, plus att oljan oxiderar när du kör, mm. Så står hojen med gammal olja är det större risk att det bildas avlagringar i motorn och att inre komponenter oxiderer.
Alltså - alltid fräsh olja innan avställning.
Sen är det också bra att ha "bensin stabilisator" i bränslesystemet också så det inte bildas klägg i bensinen som täpper till insprutningsmunstyckena när hojen står. (t.ex. www.goldeagle.com/brands/stabil/default.aspx)

Så i korthet - Enklast är att serva nu, men byter du olja, har i Gasoline Stabilizer och laddar batteriet är det ok att serva i vår.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back