Måste bara dela med mig av denna händelse.
Ska hålla den så kort som det går.
Första touringen i tyskland.
Jag kan inte tyska.
Efter efter en lång dag med mycket stillastående köer på autobahn, samt att jag glömde tändningen/lyset på vid ett tillfälle, var hojen nästan strömlös när jag skulle starta. Efter en nattvila gick den som vanligt, problemet glömt för stunden i alla fall.
Vid start för hemresa från Cochem var allt som vanligt, stannade och tankade vid två tillfällen. Stoppade sedan på rastplats utanför Osnabrück för bensträckare.
Hojen strömlös. Blackbird = laddregulator tänkte jag
Frågade alla tyskar som stoppade på rastplatsen om startkablar, ingen hade några. Fick genom kompis i svedala telefonnummret till ADAC samt adress till närmsta Honda ÅF.
ADAC lovade skicka räddningsbil inom 1 timme.
Räddningsbilen kom till slut, trevlig man i 60års åldern, tyskspråkig endast.
Vi kom fram till samma slutsats, via teckenspråk, att cykeln inte laddade.
Jag förklarade att jag hade en adress till Honda.
Han startade upp hojen med kablar, "nicht licht" sa han
Vid min betalningsfråga - Bjud på kaffe nån gång!!
Tog mig med GPS-navigering till Rotenburger Straße 8a i Osnabrück.
Honda handlaren Siegfried(bara tyskspråkig) sa att en ny regulator var två dagar bort.
I butiken stod två nya -07 cbr1100xx, som jag då pekade på.....
Siegfried visde på en papperslapp att art. nr var olika på min -99 och -07
Jag påstod att -99 art.nr var "kaputt model" och -07:an var "good model - but same".
"På min risk" var svaret. Så dom rullade in min båge på serviceverkstaden, samt även den nya från butiken åkte in på samma resa.
Sen skruvades det för glatta livet
Efter en timme dök Siegfrieds fru upp, som talade engelska och fick tolka.
Inget fel på regulatorn, men spolen i generatorn gav ingen ström.
-07:an öppnades och fick donera statorspolen.
Helt otroligt..........!!!
Jag fick betala för statorn samt arbetet två gånger, dom skulle ju återställa -07:an då dom fått hem grejor.
Då jag skulle betala dom 600 euro som kalaset kostade, fick Visa-terminalen ingen kontakt med värden.
Jag hade 350 Euro i kontanter på mig.
Siegfried gick med på att ta dom som handpenning, samt att jag lovade överföra resterande pengar när jag kom hem.
http://www.schriewer.de/honda/honda1.html
Vardagsmat i Sverige kanske.........eller?!?!
Kommentarer tack!
Ska hålla den så kort som det går.
Första touringen i tyskland.
Jag kan inte tyska.
Efter efter en lång dag med mycket stillastående köer på autobahn, samt att jag glömde tändningen/lyset på vid ett tillfälle, var hojen nästan strömlös när jag skulle starta. Efter en nattvila gick den som vanligt, problemet glömt för stunden i alla fall.
Vid start för hemresa från Cochem var allt som vanligt, stannade och tankade vid två tillfällen. Stoppade sedan på rastplats utanför Osnabrück för bensträckare.
Hojen strömlös. Blackbird = laddregulator tänkte jag
Frågade alla tyskar som stoppade på rastplatsen om startkablar, ingen hade några. Fick genom kompis i svedala telefonnummret till ADAC samt adress till närmsta Honda ÅF.
ADAC lovade skicka räddningsbil inom 1 timme.
Räddningsbilen kom till slut, trevlig man i 60års åldern, tyskspråkig endast.
Vi kom fram till samma slutsats, via teckenspråk, att cykeln inte laddade.
Jag förklarade att jag hade en adress till Honda.
Han startade upp hojen med kablar, "nicht licht" sa han
Vid min betalningsfråga - Bjud på kaffe nån gång!!
Tog mig med GPS-navigering till Rotenburger Straße 8a i Osnabrück.
Honda handlaren Siegfried(bara tyskspråkig) sa att en ny regulator var två dagar bort.
I butiken stod två nya -07 cbr1100xx, som jag då pekade på.....
Siegfried visde på en papperslapp att art. nr var olika på min -99 och -07
Jag påstod att -99 art.nr var "kaputt model" och -07:an var "good model - but same".
"På min risk" var svaret. Så dom rullade in min båge på serviceverkstaden, samt även den nya från butiken åkte in på samma resa.
Sen skruvades det för glatta livet
Efter en timme dök Siegfrieds fru upp, som talade engelska och fick tolka.
Inget fel på regulatorn, men spolen i generatorn gav ingen ström.
-07:an öppnades och fick donera statorspolen.
Helt otroligt..........!!!
Jag fick betala för statorn samt arbetet två gånger, dom skulle ju återställa -07:an då dom fått hem grejor.
Då jag skulle betala dom 600 euro som kalaset kostade, fick Visa-terminalen ingen kontakt med värden.
Jag hade 350 Euro i kontanter på mig.
Siegfried gick med på att ta dom som handpenning, samt att jag lovade överföra resterande pengar när jag kom hem.
http://www.schriewer.de/honda/honda1.html
Vardagsmat i Sverige kanske.........eller?!?!
Kommentarer tack!