Service-intervaller Ducati 1098 S 2007?

knubba94

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Ort
Lanna
Hoj
Aprilia RSV4R 2010
Hej funderar på att köpa en Ducati 1098 S 2007
Har rullat ca 1547mil
Har lite funderingar på serviceintervaller mm
Står så här i annonsen
Stor service utförd inklusive remsbyte år 2014-11-07, Senast utförda service år 2018-06-27,

Hur ofta ska rem bytas?
Kostnad för servicar jämförd med japsare?
 
Tror det är 1200 mil på kamrem på 1098 o 2400mil på 1198.

Bike i Trollhättan ville ha 24k för 2400mils servisen vilket är helt vansinnigt.

Blev således inte någon 1098 för mig:gråta
 
Tror det är 1200 mil på kamrem på 1098 o 2400mil på 1198.

Bike i Trollhättan ville ha 24k för 2400mils servisen vilket är helt vansinnigt.

Blev således inte någon 1098 för mig:gråta

Tänk på att gällande remmen är det byte vid miltal eller varannat år, det alternativ som kommer först.
24k för en service låter helt sjukt! Har de tänkt byta motor eller?! Hör med Italia Bike Center i Arboga, de gör nog den servicen för BETYDLIGT mindre pengar, säkert under halva den summan!
1098/1198 är fantastiska hojar!
 
Tänk på att gällande remmen är det byte vid miltal eller varannat år, det alternativ som kommer först.
24k för en service låter helt sjukt! Har de tänkt byta motor eller?! Hör med Italia Bike Center i Arboga, de gör nog den servicen för BETYDLIGT mindre pengar, säkert under halva den summan!
1098/1198 är fantastiska hojar!

De står säkert byte av kamrem vart annat år eller 1200 mil men "åren" är ju bull för varför ska en rem på hoj åldras fortare än på bilar? Kamrem till v70 håller 10 år eller 18000 mil !! En hoj står/körs ju i bättre klimat än en bil som körs vinter som sommar dessutom så remmen borde hålla fler år på hoj än bil.
 
Last edited:
Ja det står väl tex att man ska byta bromsslangar vart 4 år rätt ofta i manualerna. Vem fa.. gör det???.
 
Remmar ska bytas vartannat år, om inte Italienarna har ändrat sig igen.
Jag tycker också det är rätt ofta, hade en Cittra och där skulle remmen bytas efter 10 år eller 24000 mil.
 
Remhjulen på en Ducati har liten diameter, därför bryts remmarna hårt detta ger kortare livslängd.
Jag brukar kolla servicekostnaderna innan jag köper ett fordon, så blir det ingen överraskning.
Om den är väldigt hög, kan man välja ett annat fabrikat.
Det går väl också att byta tex remmar själv.
 
Nästan OT men kan vara av intresse trots allt. Jag hade en Alfa med trelitersmotor som hade likaledes tajta kamremsbyten. Trots att det stod SKF på kamremmen ”behövde” den bytas vart tredje år. Säger inte att det är fel, men italienska fordon tycks omfattas av andra fysiska lagar än svenne- och japsbilar. Sen kan det förstås ha att göra med effektuttag, motorkonstruktion, och viljan att tjäna en slant på eftermarknadsservice. Men nån klok ingenjör kan säkert tillföra mer i den här diskussionen.
 
Sist jag servade min 1098 (Bike GBG) gick det på 5500 inkl rembyte och olja, filter etc. Har de gett dig en offert på 24’ skulle jag ge ganska rak feedback på att de borde rankas någonstans under en tandlös zigenare som vill sälja guld till dig...
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top