Service Husaberg 650

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
Cb-500. Cafe proj
Hej! Köpte en helt ny husa 650 årsmodel 07.

Första servicen ska tydligen göras efter 10 timmar.
Hojen har gått nu 9,8 timmar.

Gör något om man överstrider service med typ 2 timmar?
(Vanlig landsvägskörning alltså)

Jag skulle inte väntat 10 timmar innan första servicen, än mindre 12.. Byta olja och filter borde du göra ialla fall.

*edit* första servicen är väl efter 3 timmar tyckte jag det stog i manualen.

Last edited:
Den som söker finner......................

Dom tre första servicarna ska "bör" man gör vid 3 tim, 6tim och vid 9tim.

Sedan BÖR man serva var 5.e timme. Det står var 15:e timme i boken, men jag skulle inte vänta så länge.

För seriös MX eller SM hade jag hållt med men nu är det gatåka och då kan man i mina ögon absolut åka 15h mellan servicen bortsett från första oljebytet...

service

Väldigt liten volym i Husaberg motorn, skulle inte rekomendera att köra 15tim på oljan. max 5tim.
Snurrar motorn saktare eller går den anorlunda vid gatåkning kontra race.

På ett varv på en bana, hur ofta är det max varv eller fullgas, inte många sekunder. Sedan underhålls dessa regelbundet, vem vill ha ras på en tävling= dyrt och onödigt.

Hur ofta går den på bakhjulet vid gatåkning, hur mycket smörjning får motorn då? Hur mycket slitmaterial kommer det i motorn då det är dålig smörjning.

Var och en servar hojen som den vill, är bara tacksam då det ska renoveras, då är det inkomst för oss.

//Thomas

Väldigt liten volym i Husaberg motorn, skulle inte rekomendera att köra 15tim på oljan. max 5tim.
Snurrar motorn saktare eller går den anorlunda vid gatåkning kontra race.

På ett varv på en bana, hur ofta är det max varv eller fullgas, inte många sekunder. Sedan underhålls dessa regelbundet, vem vill ha ras på en tävling= dyrt och onödigt.

Hur ofta går den på bakhjulet vid gatåkning, hur mycket smörjning får motorn då? Hur mycket slitmaterial kommer det i motorn då det är dålig smörjning.

Var och en servar hojen som den vill, är bara tacksam då det ska renoveras, då är det inkomst för oss.

//Thomas

Givetvis skall grejerna underhållas men i Husabergfallet tycker jag det gått till överdrift. Alla snackar om att byta olja jätteofta men sen kör man på tok för länge på många motordelar och då rasar grejerna ändå och alla ropar att du inte bytta olja tillräckligt ofta....

Min främsta erfarenhet av Husabergmotorn är från ökenracing. Där kör man en dagsetapp 40-70 racemil där motorn får slita hund i stark hetta per oljebyte. Med högkvalitativ olja har jag inte sett några direkta oljerelaterade ras och slitagemäsigt inga abnormormaliteter. (KTM RC4 motorn med delad vxl olja däremot är problem, 600ml i motorn och sen dricker den upp 200ml under dagens fullgasåka och vips kan oljetempen inte hållas nere så filmen ger efter och grejerna rasar i drivor)

Med min erfarenhet hade jag lugnt åkt 15h=100 mil gata mellan oljebytena men du tillhör ju en av auktoriteterna på Husameck så jag borde kanske lägga ner....

Nu brukar man väl bara byta filter varannan gång? då pratar vi ju endå bara i värsta fall en hundring var 5e timme det är ju en ganska billig försäkring för att va på den säkra sidan :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back