Service/Fix KTM 660 SMC -03

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Då var det dagg, min första besiktning någonsin med min hoj. (hann sälja den förra innan besiktning :)).

Det jag behöver göra (tror jag) är att byta mitt skurna slick till ett nytt godkänt däck. Plugga igen mitt slip on samt byta baken så jag har lampor på reg-skylten. (allt detta är väl ett måste? Det fungerar inte med skuret slick väl?)

Är det något mer jag bör tänka på inför besiktningen som ni vet de kollar?

Det jag mer ska göra är att köra en service samt ställa ventilerna. Jag är inte allt för meckarvan men har inte tummen mitt i handen. Har meckat med MT5:a tidigare samt bytt mitt backdäck samt slang på min KTM, alltså inte så mkt. :rolleyes:

Den har snart gått 1000 mil!

Service: Det jag har i åtanke är att byta olja, filter (mer än olja, luft och mikro?), kolla drivpaketet samt ställa ventilerna. Vad mer bör jag kolla/byta när jag ändå är på gång? Tips? Finns säkert hur mycket som man bör fixa vid service som jag inte vet om.

Är det någon som har koll på vad verkstad, typ MC-huset i Malmö, skulle ta för en full service som denna, ca-pris såklart? Är det ngn idé att ge sig in på det själv? Jag betalar ju hellre en verkstad än att lägger 2 hela helger på att fixa allt om det nu är så bökigt.

Slutligen, är det någon som har pdf/word över vad en vekstad gör vid service, samt någon form av "steg-för-steg" dokument jag skulle kunna följa för att utföra service själv? Det hade varit super!

Tacksam för all hjälp, någon gång är väl den första då man ska lära sig "meka" med sin stånka! :)

P.S Om jag nu måste byta bakdäcket, är det ngn som har ngt billigt liggandes som man ändå kan köra en del mil på? PM:a gärna isf D.S
 
Langar du din mail så skickar jag manual....

Att serva på verkstad är löjligt dyrt med tanke på hur lättskruvad denna cykel är.
 
byter du olja + filter o kollar ventilspelet så har du gjort ungefär vad dom gör på verkstaden. dom kanske skiter i o byta filterna men tar betalt för det ändå :S annars får du se över skicket på drev o kedja. se så du har bromsbelägg kvar. stötdämparna ska servas med jämna mellanrum oxå men vetefan hur ofta egentligen. luftfiltret bör du nog rengöra oxå om du inte gjort det tidigare.
 
Jag skulle kollat/bytt om rullvipporna glappar! Då måste ventilkåpan lyftas. Rasar ett sådant rullager far nålar ner och runt i motorn + att ventilerna kan slå i kolven om det vill sig illa. Billig försäkring att byta dessa vid typ 1000-1500mil kostar endast ca 250kr styck. Jag skulle även kollat hur slut kamkedjan är ,dvs hur många hack det är kvar på sträckaren eller om den helt enkelt ska bytas vis X antal mil?

" JAG" Skulle inte köra en meter längre än 1500 mil med vare sig kamkedjan eller rullvipporna. Som sagt billig försäkring för avslappnade 1500 mil till. Resten håller normalt 3000mil (om inte ramlagret skär då):gnissla
 
Jag skulle kollat/bytt om rullvipporna glappar! Då måste ventilkåpan lyftas. Rasar ett sådant rullager far nålar ner och runt i motorn + att ventilerna kan slå i kolven om det vill sig illa. Billig försäkring att byta dessa vid typ 1000-1500mil kostar endast ca 250kr styck. Jag skulle även kollat hur slut kamkedjan är ,dvs hur många hack det är kvar på sträckaren eller om den helt enkelt ska bytas vis X antal mil?

" JAG" Skulle inte köra en meter längre än 1500 mil med vare sig kamkedjan eller rullvipporna. Som sagt billig försäkring för avslappnade 1500 mil till. Resten håller normalt 3000mil (om inte ramlagret skär då):gnissla

Oj, det lät lite mer komplicerat. Nåja, jag ska kika i manualen Boris ska skicka (tack!) och se om jag hittar något i den om rullvipporna :)
 
Oj, det lät lite mer komplicerat. Nåja, jag ska kika i manualen Boris ska skicka (tack!) och se om jag hittar något i den om rullvipporna :)
Du glömde att skicka med din mail i det Pm du skickade.....

I princip håller jag med boosten om vippor och kedja men jag har aldrig sett en motor som inte rullat race där det har tagit slut så fort. Jag hade kört minst 2000 mil utan annat än oljeservice om jag åkt normal gata och inte stuntat med oljesvält som resultat.

Är det något jag kan rekommendera på Lc4an så är det täta bytesintervall på oljan. Visst KTM har gatanpassat serviceintervallerna men det betyder inte att det är vad som är bäst för motorn. De enda motorer jag sett rasa (förutom racemotorer) är folk som lämnar in för service enl manual.
 
Boris, du har PM. :tummenupp

Ok, då kikar jag hur vipporna ser ut/känns då om jag kommer på hur =)

Annars får det bli standardservice med allt det innebär!

Tackar!
 
Får se om det blir ngt med vipparna, om det skulle behövas.

En sak till jag såg igår, även om den stått under tak har det nog stänkt upp regn då kedjan har blivit ganska rostig :huvet

Är det ngn fara att lossa den, rengöra från all rost för att sedan smörja in den rejält igen och använda, eller bör man köpa ny? Den såg bra ut igår trots rosten, men det kanske försvagar den? Hade ni bytt eller försökt rengöra den andra för att kolla skickaet på den?

Tackar!

Likaså, behöver man köpa de flådigaste tändstiften, eller finns det bra till ett hyggligt pris som fungerar lika bra och länge?
 
Får se om det blir ngt med vipparna, om det skulle behövas.

En sak till jag såg igår, även om den stått under tak har det nog stänkt upp regn då kedjan har blivit ganska rostig :huvet

Är det ngn fara att lossa den, rengöra från all rost för att sedan smörja in den rejält igen och använda, eller bör man köpa ny? Den såg bra ut igår trots rosten, men det kanske försvagar den? Hade ni bytt eller försökt rengöra den andra för att kolla skickaet på den?

Tackar!

Likaså, behöver man köpa de flådigaste tändstiften, eller finns det bra till ett hyggligt pris som fungerar lika bra och länge?


Jag har flådiga tändstift till halva priset av vad KTm handlaren tar....

Kedjan går utmärkt att använda efter rengöring och infettning sålänge inga länkar har skurit.
 
Kedjan går du bara efter mil på . Jag kör inte en meter längre än 500 landsvägsmil med en estånka 650 (utan ryckutgämmnare) starkaste dyraste kedjan som finns!! Men nu med ryckutgämmare minst 800mil!! Så klla om du har ryckutgämmnare i bahjulet!!

Jag har rasat 3 motore på xr pga för många mil på kedjor ,,resultat knäckta lådor ,block vevparti vridet :gnissla .

Tändstift finns bar ett du ska ha helt enkelt. Denso iridium 225kr.. Helt klart värt varenda krona och håller cyckeln ut:tummenupp
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top