Service Firestorm

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Hi!

Nu har min VTR rullat 4800 mil och det borde vara dags för en service. Men i boken står det ingen info om vad som ska göras? Sista som nämns är den vid 4200. What now?





.
 
Jag gjorde en "stor" service vid 4800 mil, dvs samma som vid 2400 mil. Det innebär bland annat att kolla ventilerna. 7 av 8 ventiler var jag tvungen att schimsa om på grund av spelet var för litet. Nu vet inte jag om det är så vanligt att det är så men jag skulle i vart fall göra en grundligare service. Jag gjorde all service själv förutom att byta schimsen.
 
Gör en 2400 mil service.....

Byte av:
Olja+filter
Stift (om du inte har iridium vilka går längre, köp dessutom aldrig Iridium av Honda då de går att köpa billigare annonstädes)
Bromsvätska (bör bytas varje år)
Olja i gaffeln (bytes om den inte läckt och är bytt i samband med p-box)

Resten är kontrollpunkter och min uppfattning är att varje motorcykelägare själv alltid skall hålla koll på detta.....
 
Jag gjorde en "stor" service vid 4800 mil, dvs samma som vid 2400 mil. Det innebär bland annat att kolla ventilerna. 7 av 8 ventiler var jag tvungen att schimsa om på grund av spelet var för litet. Nu vet inte jag om det är så vanligt att det är så men jag skulle i vart fall göra en grundligare service. Jag gjorde all service själv förutom att byta schimsen.

Hur stora var skillnaden mot toleranserna?

Jag kan elda på rätt mycket och behövde inte shimsa innan 7000 mil - vissa låg på/under gränsen runt 5000 mil men det ändra sig inte så mycket så jag lät det vara vara till efter sommaren.
 
Lyfter denna tråden lite. Står i manualen att det fungerar med vanlig enkelt motorolja. Var på verkstan idag och köpte filter varpå de påstår att det skall vara speciell MC-olja? Vad är rätt och riktigt? Vem ska man lyssna på? Vill dom bara kränga dyrare olja?
 
Lyfter denna tråden lite. Står i manualen att det fungerar med vanlig enkelt motorolja. Var på verkstan idag och köpte filter varpå de påstår att det skall vara speciell MC-olja? Vad är rätt och riktigt? Vem ska man lyssna på? Vill dom bara kränga dyrare olja?

Ska vara mc-olja, ty bilolja kan få din koppling att börja slira.

Däremot kan du köra valfri olja som uppfyller hojens krav, måste inte vara något speciellt märke. Kanske det dom menade?
 
Fifan, nu är det brådis! Står med ventilkåpan av och funderar på varför det inte står info om ventilspel i slutanvändarens manual?!

Någon som kan hjälpa mig med siffror jag ska gå efter och/eller mer ingående servicemanual.
 
Fifan, nu är det brådis! Står med ventilkåpan av och funderar på varför det inte står info om ventilspel i slutanvändarens manual?!

Någon som kan hjälpa mig med siffror jag ska gå efter och/eller mer ingående servicemanual.

insug 0,16 mm +/- 0,03 mm

utblås 0,31 mm +/- 0,03 mm
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top