Service Fireblade

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Ska göra en "egen service" av min lilla älskling.

Ska byta:

Olja/filter byte (varje säsong) Någon med blade som kan rekomendera olja?
Luftfilter (inte bytt på mina 3 år )
Tändstift (inte heller bytt på mina 3 år :) ) Vilka stift ska jag ha?
Hjullager (ska lacka om fälgarna så jag passar på att byta)

Något mer man bör byta/tänka på?

Drivpaket är bytt, ny olja i framgaffel, bromsar ok.
 
Kanske dags för en ventiljustering kanske?
Har du bytt bromsolja eller har du bara kollat beläggen att dom är ok?

Jag brukar köra på Castrol GPS olja (delsyntet) i motorn
Luftfiltret burkar jag bara blåsa ur bakvägen med tryckluft. (så länge man inte har stoppat dit en KN-filter förståss)
Kör på samma stift som sitter i. Kommer inte ihåg vilka som satt i min tyvärr.
 
Grusbuse skrev:
Kanske dags för en ventiljustering kanske?
Har du bytt bromsolja eller har du bara kollat beläggen att dom är ok?

Jag brukar köra på Castrol GPS olja (delsyntet) i motorn
Luftfiltret burkar jag bara blåsa ur bakvägen med tryckluft. (så länge man inte har stoppat dit en KN-filter förståss)
Kör på samma stift som sitter i. Kommer inte ihåg vilka som satt i min tyvärr.

Tackar för svaret.
"Dom" säger att man inte behöver justera ventilerna på bladen, "dom är så bra så", litar inte till fullt på det så de kanske är ngt man borde prioritera.
Bromsolja byttes förra året i samband med byte av belägg fram, dock inte bak.
Jag har kört på Motul Ester innan, tycker den verkar bra, ville bara höra om nån hade bättre förslag.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top