Service, endast oljefilterbyte

OskarV

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2015
Hoj
Honda
Lämnat in hojjen på services och de bytte olja men inte filter. Vad ska jag göra?
Tänker att jag måste tömma all olja och ta bort filtret och byta sedan hälla i all olja igen eller måste jag byta olja igen :P vad föreslår ni som vet allt ^^

Last edited:
Var det tänkt att filtret skulle bytas i servicen? Känns självklart men vet inte hur det brukar göras, har bara gjort det själv.

Skulle det ingått får du väl lämna tillbaka och säga att ni glömde byta filter.

Ska filtret bytas så tycker jag du ska ta upp det med firman. Skulle det bytas så tycker jag firman ska göra om och göra rätt, annars är det väl ingen jättefara att köra vidare med filtret, såtillvida det inte var den absolut första servicen, för då ska verkstan ha en rejäl åthutning. Det är väl inte ett helt ovanligt fusk på servicear på bilar, hojar vet jag ärligt talat inte.

Detta var för någon månadsen och jag var där för reparation i första hand. Sedan så sa han i telefon att han skulle byta olja och jag frågade aldrig om filter. Som ni säger så tar man väl förgivet att de byts. Vill inte göra en big deal av det men vad tkr ni,
Ska jag skita i filter?
Byta filter och återanvända oljan Har kört 20mil kanske med den nya oljan
Byta olja filter igen?

Last edited:
Skruva av filtret, på med det nya, starta upp, fyll upp olja med det som fattas efter nya filtret är fyllt, klart.

Detta var för någon månadsen och jag var där för reparation i första hand. Sedan så sa han i telefon att han skulle byta olja och jag frågade aldrig om filter. Som ni säger så tar man väl förgivet att de byts. Vill inte göra en big deal av det men vad tkr ni,
Ska jag skita i filter?
Byta filter och återanvända oljan Har kört 20mil kanske med den nya oljan
Byta olja filter igen?

Vad säger manualen, ska filter bytas varje gång du byter olja?

Det är inte alla hojar som det ska det, även om det sunda förnuftet säger att man lika gäran kan byta varje gång.

Ofta byter man väl filter varannan eller var tredje gång, enligt servicemanualen. Att många sedan är så bajsnödigt nojiga att de byter filter stup i kvarten betyder inte att det behövs.

Var 500e mil eller varannat år enl. manual ska man byta filter, så kan låta det vara för i år antagligen

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman