service av zx12r (ventiljustering)

alias zx12r

alias zx12r
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
zx12r
tjabba undrar om ni hoj åkare på forumet vet vilken firma som är mest seriös och är bra på service av kawasaki ventiljustering
bor i 0243 området dvs borlänge kan tänka mig att åka en radie på 30 mil bara det är en bra och seriös mc-firma
vilka intervaller ska ventilerna ställas på zx12r?????? nån som vet???

snart dags att ut och åka :banana
alias zx12r

är det inet 1200 mil på dem, har för mig att det var det när jag kollade.
Tänkte köpa en sån där förr. Men det ganska digra serviceschemat avskräckte får jag erkänna:-)

Tja, intervalet för den hemska servicen ligger på 1200 mil då ventilerna ska justeras...en operation som kostar cirkus en 5-7,5K !! :( beroende på hur mycket jobb som måste fixas..till saken hör åxå att dom få Kwakverkstäder som finns, vill knappt att ha med Panzar12an att göra pga att Kawwa har satt för låg "rep." tid hur lång tid jobbet får ta, bla. MC-verkstan (brevid MC-Varuhuset, Sthlm) ville inte ta emot min gamla Panzar 12a..just pga att det inte var lönsamt + en jädra massa krångel..inte så lättmekad...

Jag vet att Sulas MC i Uppsala tar emot 12:or, men vad det kostar vet ja inte, har för mig att dom inte var alltför blodiga.

AVA tar åxå emot 12or..men hellre dör man än lämnar över en hoj till dom..

Men, den firma som jag STARKT rekommenderar är Svenska motorcykel akitebolaget i Bromma, jag blev mycket nöjd över deras insats på min Panzer, för att inte tala om plånboken!!
Då min hoj var "ordentligt" körd och ursotad :3freak så behövdes det inte justeras något på den..hela kalaset gick på 2500 spänn

Har inte numret dit, kolla i Gula sidorna, men låter du Tobbe & Co. ta hand om din bebis så lär du inte bli missnöjd!!

justering

Ventil kontroll liger vid varje 600 mil enligt kawasaki :kocko , men vem fan har råd med det :arsele .Jag gör det varanna gång :yoparty .
lacke :banana

Erik FRT skrev:
Köp en verkstads handbok och gör det själv, det är inte så bökigt...

Lite bökigt är det juh om man inte har rätt verktyg, då det är chims.
Men att släppa ner motorn tar inte lång tid på en 12:a.
Det är en lättmekad hoj trots alla rykten, kan vanliga dödliga människor lyfta ur maskinen på 2 bira :fyllisar

Nu ska vi reda ut detta.

ZX12:an skall ha ventilerna justerade med 1200 mils mellanrum. Inget annat.

En 1200mila-service kostar ca 4300:- med förbrukningsartiklar som olja, glykol m.m, lite beroende på var man gör den. Och då är det hela servicen, inte bara ventiljustering.

Den är inte speciellt mycket besvärligare att serva än andra moderna hojar, finns faktiskt dom som är värre också.

alias zx12r skrev:
tjabba undrar om ni hoj åkare på forumet vet vilken firma som är mest seriös och är bra på service av kawasaki ventiljustering
bor i 0243 området dvs borlänge kan tänka mig att åka en radie på 30 mil bara det är en bra och seriös mc-firma
vilka intervaller ska ventilerna ställas på zx12r?????? nån som vet???

snart dags att ut och åka :banana
alias zx12r

Bengt's cykel o motor i Kvarnsveden? Eller är det inte att tänka på? Vore kul o veta.

Har haft min inne på ventiljustering på ett ställe i Örebro, ute vid Marieberg.. dom gjorde jobbet men dom var rätt kassa att ha o göra med. Antagligen för att jag inte har en sprillans ny o fräsch hoj.. en del är ju så tyvärr.

Btw, kör du en grön zx-12:a? Såg en snubbe komma åkandes på en sån på Hönsarvet nu i helgen.

Jag brukar låta få ventilerna på mina hojar justerade cirkus var 1500:e mil och då är det ändå inte mkt att ta på. Ofta klarar man sig nog betydligt längre.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna