Service av Ducati 916

Ducce Pedro

RedDanger
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Ducati 916bp
vad jag har förstått så ska man inte meka/serva ducati själv!?
idag plockade jag isär lite kåpor och pyssel, men det visade sig att tändstiften sitter så OTROLIGT lång in (special verktyg??) så jag gav upp det med att byta tändstift.

vilka utför service av Ducati´s?
någon som har koll på hur stort hål det skulle bli i plånboken?

sen hade jag en fråga angående batteri till ducati 916 - årsmodell 96.
någon som kan hjälpa mig med förslag?

Det är därför man får med en tändstiftsnyckel i orginal meksatsen. :)

Batteri till en -96 916? YB16AL-A2 ur minnet..

Visst kan du meka Ducce själv, så länge du vet vad du gör och det gäller ju alla hojar/bilar.
Inte så smidigt att lämna in hojen på service så här sent, du får nog inte tillbaka den förrän tidigast i maj tippar jag på.
Men det underlättar om du skriver vart du bor så man kan tipsa om verkstäder. Du har Biscaya ner mot Götet, Ducati Sthlm samt Italia Bike center i Arboga. Finns några till men dessa är de mest kända ducce-verkstäderna.
Tippar på att det kostar ca 4-6000:- med kamremsbyte, olja/filter-stift och ordinarie genomgång.

Hur tröttsamt är det inte att ständigt läsa "man ska inte meka ducati själv"?

Kan man meka med en modern 4-cyl sporthoj så klarar man en 4-ventilad Ducce också, men kan man inte så kan man inte oavsett mc-märke.
Det är inte självklart hur man ställer ventilerna på en R80R heller om man aldrig gjort det.

YUASA YB16AL, och det finns inte på biltema!

tror att man kan mecka Ducce själv. Som sagt, investerar man i en RIKTIG verkstadshandbok så står allt och mycket mer man behöver veta.

när jag lämnade in min f.d. 748 så gick en fullständig 2000mila service på ca 14k.
Annars är nog inte en ducce mycket dyrare än en japanare. priserna blir väl ca 3000-5000kr på en vanlig snabb service beroende på vad som görs.

Hur tröttsamt är det inte att ständigt läsa "man ska inte meka ducati själv"?

Kan man meka med en modern 4-cyl sporthoj så klarar man en 4-ventilad Ducce också, men kan man inte så kan man inte oavsett mc-märke.
Det är inte självklart hur man ställer ventilerna på en R80R heller om man aldrig gjort det.

YUASA YB16AL, och det finns inte på biltema!

a nu skrev jag inte att man inte ska meka själv, men ok. jag har bara hörrt från många andra ducatiägare att man skall lämna bort hojjen för service. men jag har haynes bok på G nu, så det skall väl gå ändå då.

men tack för optimismen!

Peder hör av dig till mig på telefon så fixar vi detta :) du måste ju lära dig att mecka med dina hojar!

Edit: hur är det med din tumme egentligen? har den fixat sig sen Hayri drog den ur led?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT