Servar ni Era nya hojar själv,garanti,ekonomi osv?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Varför betala tusenlappar på en vanlig service som omfattar tex olja,stift,olje/luftfilter när man själv kan ordna det för mindre peng.
Det man tjänar på självservice kan man kanske bjuda på i förlust den dagen man ska sälja hojen.
Spar man kvitto på olja osv samt gör nåt snyggt dokument med datum,miltal osv så har man ju på sätt o viss bevis och förhoppningsvis ett seriöst intryck.

Slutade lämna in min gamla R1-00:a efter 1000 mila servicen.
Vid ca 3500 började kopplingslamellerna vara dax att byta....inte lönt så jag skrotade hela hojen istället :hihi

På den nya hojen har jag lämnat in för service men även där funderar man på att ordna den enkla servicen själv.Förvisso 5 års garanti men vad omfattar egentligen den när/om man skulle komma till kritan?

Man får även ha i beräkningen att där är en rejäl värdeminskning på beg sporthojar oavsett vilket.

Jag lämnade in hojjen de på service 2ggr, sen efter att ha sett vad dom gjort så kändes det inte motiverat.
De gjorde precis samma sak som jag gör varje vecka rutin kontroll gör rent smörjer kollar glapp och byter slitdelar.
Så jag köpte en servicebok till hojjen och gör allt själv inget märkvärdigt om man har ltie kunskap.
Sen den här 5åriga garantin som dom har e lite lustig
Krav:
Servas på auktoriserad "honda" verkstad, få endast använda honda orginal delar(ex. ej kn-filter, sbs belägg, ändra utseendet m.m)
Om du nu skulle få ett motorras och du kört med ett icke orginal filter så får du ingen ersättning.
SUGER!

Jag betalade 1000 kronor för 100-milsservicen.

Material 200kr.
Arbete 800 kr.

:3freak

Om man skulle ha ett powecommander o kn filter på hojen när man lämnar in den på service. Anteknar dom det då ifall motorn skulle rasa o man vill ha ut garantin.

Om man läser på Yamahas hemsida om 5åriga garantier så skall den servas på auktoriserad Yamaha verkstad för att garantier skall gälla.Pratade med en mc försäljare som jag känner och han bekräfta detta också.
Jobbar själv som bilmek och för mig var det inte svårt att förstå att det skall servas hos auktoriserad verkstad.Det handlar inte om att Yamaha inte tror att ngn inte kan byta olja,filter själv men för att göra det enkelt som i min branch och slippa massa problem om det förmodan skulle uppstå garantiärende och Olle servat den själv.Givetvis är det också buisness i det hela att man knyter kunden åt sig och därav sätter man dessa krav att endast auktoriserad märkesverkstad får serva för att garantier skall gälla.
Sedan är det ingen ide att vi tycker och tänker en massa utan thats life om man vill använda sina 5åriga garanitier.

Jag servar själv. Inte för att jag inte unnar mekanikern en slant, utan för att jag tycker det är roligt. Har verkstadshandboken och skaffar specialverktygen i den takt jag behöver dem. Jag dokumenterar allt jag gör på hojen.

Skulle aldrig köpa en hoj eller bil som inte hade en komplett servicebok från verkstan! och servar min på märkesverkstan om inte annat så för att ha lättare att sälja den när det är dax för det.. tror iofs inte att det gör nån större skillnad på service om man gör det själv ( om man vet va man gör ) eller om verkstan gör det men man har svart på vitt att det är ordentligt skött och det höjer andrahands värdet..

Cervantes skrev:
2108297 Skulle aldrig köpa en hoj eller bil som inte hade en komplett servicebok från verkstan! och servar min på märkesverkstan om inte annat så för att ha lättare att sälja den när det är dax för det.. tror iofs inte att det gör nån större skillnad på service om man gör det själv ( om man vet va man gör ) eller om verkstan gör det men man har svart på vitt att det är ordentligt skött och det höjer andrahands värdet..

Du har svart på vitt att du har lämnat in hojen på mäkesverkstaden men knappast nån garanti på att de gjort det ordentligt.
Om man har sett alla tester som har gjorts på bil-märkesverkstäder så har man ju lärt sig att dem kan man knappast lita på.
Varför skulle mcverksäder vara annorlunda?
Jag tror nog att en någorlunda duktig hemmamek är betydligt noggrannare då han servar sin hoj än en stressad mek är med en kundhoj.
Tyvärr.

enhjuling skrev:
2108360 Du har svart på vitt att du har lämnat in hojen på mäkesverkstaden men knappast nån garanti på att de gjort det ordentligt.
Om man har sett alla tester som har gjorts på bil-märkesverkstäder så har man ju lärt sig att dem kan man knappast lita på.
Jag tror nog att en någorlunda duktig hemmamek är betydligt noggrannare då han servar sin hoj än en stressad mek är med en kundhoj.
Tyvärr.

:fakta

Håller med enhjuling att man gör det MINST lika bra själv.

Hondas 5 årsgaranti innebär att servicen ska skötas av aukt service verkstad.
Vilket är ett skojeri utan dess like då normal service innebär att man byter olja å filter var 1000 mil jag gör det var 500 mil och ställer ventiler och stift byte efter ett par tusen.

Jag sprar alla kvitton så näste köpare är garanterad.

Finns inget som talar för att det blir sämre om man gör det själv.

enhjuling skrev:
2108360 Du har svart på vitt att du har lämnat in hojen på mäkesverkstaden men knappast nån garanti på att de gjort det ordentligt.
Tyvärr.

Håller med dig!! MEN när du ska sälja den eller köpa en hoj så är stämplarna det enda systemet att se att den verkligen är servad! några kvitton på olja garanterar ju inte att oljan hamna i hojjen.. sen förlorar man ju 5års garanti

Framförallt menar jag att det verkar vara en enorm övertro på att en stämplad servicebok borgar för att hojen eller bilen är i bra skick.
Sen så har ju de där stämplarna betydelse när det handlar om garantin men det är ju bara de 2-3 första servicarna, sen är ju garantin slut.

Vad tjänar verkstan på att fuska under garantitiden?.
Om det skulle inträffa att det fuskas och säg att ventilerna bränner för det ingick på den servicen Olle hade bokat in på sin Honda(2400mil).Pellemek orkade inte justera 2ventiler när han kontrollmätte eftersom resterande stämde och var inom gränserna för det innebär avsevärt mer jobb för pellemek än att bara kontrollmäta dom med bladmått och dom 2ventilerna låg precis under minspelet.

Olle lämnar in sin hoj för den går potta skit och dom konstaterar snabbt,två brända ventiler.Olle säger givetvis,men ni serva den för 800mil sedan och brända ventiler får du inte hur som helst.
Verkstan lär få svårt att förklara sig hur dom blivit brända för dom vet själva att nada eller dåligt ventilspel kan leda till detta.
Ska dom i sin tur försöka reklamera detta till generalagenten och få ersättning för reparationen så lär generalagenten vara mycket intresserad av hur detta är möjligt.
Alltså..vad tjänar verkstan på att fuska på en garantihoj som dom själva får stå för kostnaderna??

Ja,frågan är öppen och ville vinkla det ur en annan synvinkel

Cervantes skrev:
2108400 Håller med dig!! MEN när du ska sälja den eller köpa en hoj så är stämplarna det enda systemet att se att den verkligen är servad! några kvitton på olja garanterar ju inte att oljan hamna i hojjen.. sen förlorar man ju 5års garanti
Nja, håller inte riktigt med.

Om man synar hojen noga vid köp så går det för det mesta att avgöra ifall hojen är bra servad eller inte.Titta/lukta på oljan, kolla bromsar, däck, lager, packboxar etc.

Kika om det finns spår av att ventilkåpa varit borta (ventilerna har förhoppningsvis blivit kollade)
Titta på stiften, dom kan se bra ut men är det rost på utsidan så har dom nog suttit där ett tag.

Personligen så skiter jag i om det finns servicebok eller inte, jag servar själv så det blir inga stämplar i min ägo. Om det är problem för en ev. spekulant så är det bara att lita på mej eller köpa en annan hoj. Kvitton brukar jag inte spara och ej heller begära vid köp.

Dom pengar som sparas vid själv-service täcker upp en eventuell värdeminskning.

....men mitt bästa argument är att jag vet att det har blivit rätt gjort!

Vill man behålla garantin så blir det såklart verkstan. :mad:

Clifton skrev:
2108094 Om man skulle ha ett powecommander o kn filter på hojen när man lämnar in den på service. Anteknar dom det då ifall motorn skulle rasa o man vill ha ut garantin.

Då är det kört med andra ord är inte garantin värd ett skit längre.

Egentligen skumt,visst jag kan förstå att en fel inställd förbränning,slipon eller system kan påverka motorns gång.Är det skador som uppstår pgr av det så är de ju självförvållade.Men uppstår nåt annat som kan härledas som annat fel som inte har med ovanstående att göra så är det med andra ord kört även det.

Likaså fick jag höra predikan av en mc butik ang service då jag själv tänkte byta olja lite oftare mellan de ordinarie servicen,typ vart 500 mil istället.
Nej det fick man inte göra osv men om jag köpte orginal oljefilter istället för vanligt Hi flow (eftermarknadsfilter) så kunde de inte se om jag själv varit på och bytat olja extra och spelat ur garantin.50 kr skiljer det ca mellan orginal filter och eftermarknads så valet blev orginal.

Tycker fortfarande det känns surt att det ska vara så ang oljebyte osv som man kan göra själv.
När det gäller ventilspel osv då kommer jag lämna in eller söka efter verkstäder som är likabra eller kanske rent utav bättre,även om det är utförandet på jobbet som i slutändan styr så har även priset en stor roll.

Cervantes skrev:
2108400 Håller med dig!! MEN när du ska sälja den eller köpa en hoj så är stämplarna det enda systemet att se att den verkligen är servad! några kvitton på olja garanterar ju inte att oljan hamna i hojjen.. sen förlorar man ju 5års garanti

Jag hämtade ut min nya Cagiva i fredags tillsammans med ett par dunkar olja och två filter. Jag kommer att serva den själv från första början och göra det oftare och nogrannare än vad som serviceboken rekomenderar.

Enligt säljaren på firman där jag köpte hojen så har jag mina 2+1 års garanti i allafall för att det ska bevisas att det är avsaknad av service som resulterade i haveri. Jag gissar att han vet vad han pratade men jag hade servat hojen själv i vilket fall som helst för ingen lunchsugen ackordsmekaniker ska få dra mina tändstift med mutterpicka för att få tjäna några extra kronor i ackord.

enhjuling skrev:
2108404 Framförallt menar jag att det verkar vara en enorm övertro på att en stämplad servicebok borgar för att hojen eller bilen är i bra skick.

Stämplarna betyder väl mer att någon som borde veta vad han håller på med har servat hojen.

För mig som inte kan mecka för fem öre så känns det bättre med stämplad bok för jag har ingen möjlighet att veta att killen som säger sig har servat den själv har en aning om vad han håller på med. Jag har heller inte kunskapen att kolla upp att det gjorts ordentligt själv.

Visst men har du inte sett insider och i Bike blaskorna när de gjort verkstadstester.
Betala godtroget för service om du har råd,men du kan oxå bli blåst på endel punkter.
Känns bättre att smörja upp ögonstenen osv själv.
Till o med inhandlat momentverktyg osv.
Kanske lite extremt men jag spänner även hjulmuttrar osv med rätt moment efter däck byte.

Är man en seriös hemmapulare fyllar man i sin servicebok även om man gjort servicen själv, men det ska givetvis framgå att man gjort det själv. Exempelvis en bil med tom servicebok skulle jag aldrig köpa även om säljaren menar att han har servat den själv, men en som säljaren har fyllt i vart efter med mätarställning, vad som är bytt, vad som är gjort o.s.v. skulle jag kunna köpa om bilen är ok i övrigt. Samma sak gäller väl en hoj....

R1 racer skrev:
2109792 Då är det kört med andra ord är inte garantin värd ett skit längre.

Egentligen skumt,visst jag kan förstå att en fel inställd förbränning,slipon eller system kan påverka motorns gång.Är det skador som uppstår pgr av det så är de ju självförvållade.Men uppstår nåt annat som kan härledas som annat fel som inte har med ovanstående att göra så är det med andra ord kört även det.

Likaså fick jag höra predikan av en mc butik ang service då jag själv tänkte byta olja lite oftare mellan de ordinarie servicen,typ vart 500 mil istället.
Nej det fick man inte göra osv men om jag köpte orginal oljefilter istället för vanligt Hi flow (eftermarknadsfilter) så kunde de inte se om jag själv varit på och bytat olja extra och spelat ur garantin.50 kr skiljer det ca mellan orginal filter och eftermarknads så valet blev orginal.

Tycker fortfarande det känns surt att det ska vara så ang oljebyte osv som man kan göra själv.
När det gäller ventilspel osv då kommer jag lämna in eller söka efter verkstäder som är likabra eller kanske rent utav bättre,även om det är utförandet på jobbet som i slutändan styr så har även priset en stor roll.

Jag har inhandlat pcIII, avgassystem på YC i hbg, när jag frågade om detta
påverkade garantin sa dom att det va inga problem,så länge man inte
öppnar motorn typ tunnare toppa packning kammar mm.

Dessutom skulle kn-olje filter va helt ok och sätta på.
Man skulle kanske ha det svart på vitt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...