Serva vid 50 mil eller 150 mil?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Morsan har en Hornet -06 som för närvarande har rullat cirka 50 mil. Till helgen planerar dom att dra ut på en långtur och köra runt 100 mil. Vad hade ni rekommenderat: serva hojen innan de åker (alltså vid 50 mil), eller serva den vid 150 mil när de kommit hem? Jag har hört att första servicen är väldigt viktig, och att oljan helst ska bytas tidigt, därför anser inte jag att det är någon höjdare att köra 150 mil innan man byter olja första gången. Vad tycker ni?

Jag har en ny CBF600SA och "min" säljare tyckte att det var bättre att ha kört mer än 100 mil innan första service, men 150 mil är ju iofs procentuellt sett betydligt mer än 100 mil... Tough call måste jag säga. Ring och fråga säljare/verkstad är nog mitt bästa tips, det är ju de som ska stå för garantin.

Fred00 skrev:
2203496 Morsan har en Hornet -06 som för närvarande har rullat cirka 50 mil. Till helgen planerar dom att dra ut på en långtur och köra runt 100 mil. Vad hade ni rekommenderat: serva hojen innan de åker (alltså vid 50 mil), eller serva den vid 150 mil när de kommit hem? Jag har hört att första servicen är väldigt viktig, och att oljan helst ska bytas tidigt, därför anser inte jag att det är någon höjdare att köra 150 mil innan man byter olja första gången. Vad tycker ni?

Jag själv servar nya hojar vid ca 50mil med ny olja + filter samt även vid ca 150mil med ny olja + filter.
Blir en hel del skit i oljan (metall) de första milen en hoj rullar.

Samma här

Servade min nya Cagiva vid 60 mil och vid 160 mil.
Better safe than sorry :tummenupp

Byt oljan.. kör långturen.. och ta 100mila servicen vid hemkomsten.

Gör du det själv, gör ett oljebyte nu fast jag kan tycka det är lite overkill,
Ska du lämna in den på verkstad räcker det med 150 milaren, dagens motorer är såpass bra idag.

slangarn skrev:
2203534 Jag själv servar nya hojar vid ca 50mil med ny olja + filter samt även vid ca 150mil med ny olja + filter.
Blir en hel del skit i oljan (metall) de första milen en hoj rullar.

Humm, även efter 150 mil? Kanske skulle vara idé att byta då? Min har rullat 210 nu ungefär och jag är ju ganska rädd om den.
Edit: Iofs, byter man första gången efter 50 mil blir det väl mer spån mellan 50 och 100 mil än det blir mellan 100 och 150 mil och det stannar ju ändå kvar i oljan.

bo$ken skrev:
2203572 Gör du det själv, gör ett oljebyte nu fast jag kan tycka det är lite overkill,
Ska du lämna in den på verkstad räcker det med 150 milaren, dagens motorer är såpass bra idag.
Ja, förmodligen spelar det ingen roll. Det är ju inte så att hojen kommer att rasa bara för att den servas vid 150 mil istället för vid 100 mil. Hade det varit min hoj hade jag dock hellre servat den vid 50 mil, och då kört 50 mil extra innan 600-milaservicen istället.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back