Serva trajan

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
tjo, snart dax för första stora servicen på triplen... (ca 30mil kvar...)

Tänkte bara höra mig för om vilka ställen som servar hojar här i stan och såklart om ni har nån speciell ni vill rekomendera / varna för.

Har snackat lite med sulas och det verkar vettigt och prisvärt, men som sagt vill gärna veta om det finns alternativ. ringde även ner till mc-experten i sthlm, men dom var dyrare och så är det långt till Tokholm :tungan

btw: måste man lämna in den innan service-gränsen är nådd lr kan man få stämpeln om den gått en bit till?

Jezqio skrev:
btw: måste man lämna in den innan service-gränsen är nådd lr kan man få stämpeln om den gått en bit till?

Det hoppas jag verkligen! Jag ska lämna in min på onsdag och den har gått 150 mil över storaservicen, som skall vara vid 2400 på min, tror jag, och innan jag har kommit till verkstan på onsdag har jag kört 52 mil till.

Kan lägga till med Freewheel också, har bara hört bra om dem och servade min gamla Traja där. Dom har en prislista på sin sida där stora servicen på en S3 anges till mellan ~ 4.300 - 5.000:-, om den nu fortfarande är aktuell.
Sedan är det knappast kritiskt om man inte prickar serviceintervallen exakt, stämpel i boken får man ju för utförd service oavsett miltal (dom brukar skriva aktuellt miltal i boken). Sedan har väl du ingen fabriksgaranti kvar på din hoj att bekymra dig om :rolleyes:

TM skrev:
Sedan har väl du ingen fabriksgaranti kvar på din hoj att bekymra dig om :rolleyes:

Är det mig du menar?

Jag skulle kunna låta bli att serva på verkstad om det nu inte vore för att få en stämpel, eftersom jag inte har någon servicebok eller stämplar alls. Så om jag skulle vilja sälja den så kan det vara bra (tror jag) att ha en stämpel på stora servicen, en del är ju lite kinkiga på att servicarna (stavas det verkliglen så?) skall vara gjorda.

TM skrev:
Kan lägga till med Freewheel också, har bara hört bra om dem och servade min gamla Traja där. Dom har en prislista på sin sida där stora servicen på en S3 anges till mellan ~ 4.300 - 5.000:-, om den nu fortfarande är aktuell.
Det var iofs lite saftigt, 3560pix skulle dom ha på mc-experten + material, och då tänkte jag nog köpa med mig olja från jobbet till bra pris :hihi

Sedan är det knappast kritiskt om man inte prickar serviceintervallen exakt, stämpel i boken får man ju för utförd service oavsett miltal (dom brukar skriva aktuellt miltal i boken). Sedan har väl du ingen fabriksgaranti kvar på din hoj att bekymra dig om :rolleyes:
det låter bra det, måste syna kontot efter månadens räkningar.. det får eventuellt vänta till våren, fast då vill man ha en fräsh hoj att köra på direkt :yoparty
garantin är nog fet-borta efter 5år ja :rolleyes:

Lotta skrev:
Är det mig du menar?
Tror det är mitt gamla skrälle han menar.

Lotta skrev:
Jag skulle kunna låta bli att serva på verkstad om det nu inte vore för att få en stämpel, eftersom jag inte har någon servicebok eller stämplar alls. Så om jag skulle vilja sälja den så kan det vara bra (tror jag) att ha en stämpel på stora servicen, en del är ju lite kinkiga på att servicarna (stavas det verkliglen så?) skall vara gjorda.
Meckar gärna lite själv ocskå, fast stämpel är som sagt kuhl att ha.. och jag tänkter inte ge mig på att justera ventilspelet på denna grej själv.. laddade ner 400+ sidor servicemanual på tyska till hojen, fattade nada :3freak

saknar iofs redan en stämpel på 1000mil, men eftersom det endast var typ byta motorolja och kolla att ingenting läcker så är jag ganska lugn.

Sulas verkstad har jag ingenting emot. Det är den lilla skäggmurveln (gamla ägaren) som går mig på nerverna. :gnissla

Uffe som verkstadsbasen heter är en skön typ som inte är så kinkig med miltalen för servicen. Alla mina servicar(?) är gjorda på sulas.

Lotta & Jezqio skrev:
Är det mig du menar?
Tror det är mitt gamla skrälle han menar.
Jo, det var Jezqio jag avsåg (lite otydligt utan citat)
Jezqio skrev:
Meckar gärna lite själv ocskå, fast stämpel är som sagt kuhl att ha.. och jag tänkter inte ge mig på att justera ventilspelet på denna grej själv.. laddade ner 400+ sidor servicemanual på tyska till hojen, fattade nada :3freak
När jag kollat Haynes-handboken för de gamla 900-tripplarna & de nyare 955i-tripplarna så verkar själva kontrollen av ventilerna relativt enkel (mäta spel med bladmått). Behövs däremot någon shims bytas så blir det genast lite mer jobb. Jag har dock aldrig försökt mig på det själv (tyvärr), då jag inte haft tillgång till något eget garage.
Men med din hoj (garantilös) så skulle jag (om intresse fanns) införskaffa mig följande Haynes handbok, finns för 286:- på adlibris, och fundera på att fixa det själv (nu eller nästa gång).

TM skrev:
När jag kollat Haynes-handboken för de gamla 900-tripplarna & de nyare 955i-tripplarna så verkar själva kontrollen av ventilerna relativt enkel (mäta spel med bladmått). Behövs däremot någon shims bytas så blir det genast lite mer jobb. Jag har dock aldrig försökt mig på det själv (tyvärr), då jag inte haft tillgång till något eget garage.
Men med din hoj (garantilös) så skulle jag (om intresse fanns) införskaffa mig följande Haynes handbok, finns för 286:- på adlibris, och fundera på att fixa det själv (nu eller nästa gång).

iofs så är det roligt att meka lite... borde åtminstone köpa handboken och se om det är något jag vågar mig på :crash

måste nog lägga lite pengar på ett nytt drivpaket denna månad iaf :tomten

JoS skrev:
Uffe som verkstadsbasen heter är en skön typ som inte är så kinkig med miltalen för servicen. Alla mina servicar(?) är gjorda på sulas.
Det var nog Uffe jag språkades med på teflonen (när jag tillslut fick tag på honom), han verkade som en skön typ ja :)

Inte vet jag om mekarna är rädda för mig eller nått, men jag har aldrig haft problem med dem. Det ser man i dina länkar Krypto.
Jag brukar skrika: -UPPSTÄLLNING! när jag kliver in på Sulas. :D

Jag tror att alla mc-verkstäder har mer eller mindra negativa historier om sig.

JoS skrev:
Inte vet jag om mekarna är rädda för mig eller nått, men jag har aldrig haft problem med dem. Det ser man i dina länkar Krypto.
Jag brukar skrika: -UPPSTÄLLNING! när jag kliver in på Sulas. :D
JoS kan du följa med mig och skrika UPPSTÄLLNING nästa gång jag behöver fixa min hoj? För sånt strul som jag hade i våras med Uffe på vekstan vill jag inte ha igen.

(Istället för ett nytt 4-2-1 system som jag hade beställt satt han på slipon som var precis som orginal och blev sur när jag inte blev nöjd. Efter mycket om och men, mycket gnäll så bytte han system och tillslut fick jag ett j-kligt bra pris, men ska man behöva slåss för allt?!)

JoS skrev:
Jag tror att alla mc-verkstäder har mer eller mindra negativa historier om sig.

Japp.. och Sulas har just mer :hihi

Det enda jag tycker är positivt med Sulas är deras provkörningshelger :Bugar

Det kan vara så, men jag har tydligen tur med dem. :banana

n'Lasse skrev:
Själv så skulle jag aldrig ens fundera över att åka till något annat ställe än Freewheel i Sthlm. Suveränt duktiga killar! :tummenupp

Håller med FreeWheel är riktigt bra!! :tummenupp

Låter ju lite ostabilt med Sulas helt klart, till deras nackdel kan ju även sägas att det inte är särskilt roligt att behöva ringa 5ggr (under en förmiddag) innan man får ta på nån nere på verkstaden.

Ringde prexis till Jham dom ville ha ca 3000:- + material, desutom hade dom några tider nästa vecka :tummenupp

Eller så väntar jag till våren...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...