Serva kylsystemet på rätt sätt!!

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Ja jag har förskökt och söka! :hihi
Tänkte serva kylsystemet idagarna. Har gjort det förr men "fuskat". Har alltid släppt på slangarna och på de viset dränerat systemet.
Hur ska man göra enl. instruktionsboken när det gäller servicen?

1, Vad för kylarvätska, färdigbladad från macken, 50/50 glykol/vatten?
2, Vart sitter dräneringsskruven (954a)?
3, Vart SKA man fylla på vattnet?
4, Ska man starta och fylla på igen för att få systemet luftat eller spelar det ingen roll?

Vore skönt att få klart hur man ska göra, för att det ska bli riktigt bra! :)

Kenya skrev:
1, Vad för kylarvätska, färdigbladad från macken, 50/50 glykol/vatten?
2, Vart sitter dräneringsskruven (954a)?
3, Vart SKA man fylla på vattnet?
4, Ska man starta och fylla på igen för att få systemet luftat eller spelar det ingen roll?

Svar:
1. 50/50 duger utmärkt!
2. Vet inte riktigt, men sitter säkert vid/under vattenpumpen. (hittar du inte kan du rycka den kylarslang som är sitter lägst ner på motorn)
3. Ovan på kylaren brukar det finnas ett lock som du kan dra lös och fylla på.
4. Fyll på kylsystemet fullt, varmkör hojen så du är riktigt säkert att det har cirkulerat runt. kontrollera nivå och fyll vid behov. (behövs i princip alltid fyllas på mer!Se även till att du har kylvärska i expantionskärlet)

Lycka till! :tummenupp

KLockrent Fotrally!

Förutom det där med varmkörningen som man kan spara tills första åkturen.
SÅ kritiskt är det inte och SÅ mycket luft blir det inte kvar i systemet om man gjort rätt, d.v.s tagit loss expanssionskärlet och hållit upp det högst upp tills vätskan når ända upp till kylarkapsylen, och då först skruvar man igen den när man toppfyller systemet.

Och ja: 50/50 är helrätt i alla lägen.
Bara men inte tar 50/50 enligt definitionen i en av mina oljetrådar... ;)

Dr.Bike skrev:
KLockrent Fotrally!

Förutom det där med varmkörningen som man kan spara tills första åkturen.

Tänkte på det jag också men ivrig som man är på våren kanske man lyckas glömma det... :hihi iofs kan man sätta en lapp på varvräknaren!
:)

Fotrally skrev:
Tänkte på det jag också men ivrig som man är på våren kanske man lyckas glömma det... :hihi iofs kan man sätta en lapp på varvräknaren!
:)

Lapp på varvräknaren är oxå en smart grej, där man kan skriva till: Glöm ej skivbromslåset! :)

Så funkar typ statoils glykol till aluminium kylare och magnesiumkåpor :va eller måste man köpe en "speciell" sort :confused:

tl1000larsson skrev:
Så funkar typ statoils glykol till aluminium kylare och magnesiumkåpor :va eller måste man köpe en "speciell" sort :confused:

Den funkar.

Var i kylsystemet har du magnesium?

Trådlyftardrottningen!

Till och med olika tillverkare har olika råd kring detta.
Grundregeln är att försöka låta bli att blanda de olika sorterna för även om det i vissa fall är okej så är det svårt att veta vad frostskyddet blir i slutändan.

SÅ ja inte fel att spola systemet just in case och lite kranvatten är inte farligt.

Om det är koncentrerad glykol som skall blandas så hade jag personligen slått i 2 dl kranvatten också. Fast om det står destillerat/avjoniserat i instruktionsboken så skall ju det gå att följa...

Är det extremt rent vatten du inköper som destillerat/avjoniserat kan det vara rätt så aggresivt och därmed kan det faktiskt löna sig med en slatt kranvatten.

Rådet och infon kommer ifrån de kylsystem jag jobbat med och kontakten jag hade på Castrol.

Har själv precis dränerat kylsystemet (vilket va på tiden då det visade sig att denna bestod av en grön/blå tjock algliknande sörja som sakta drippade ut...riktigt nasty:död)

Efter att ha läst i instruktionsboken tänkte jag nu alldels strax inhandla destillerat vatten samt Biltemas Long life G30 etylenglykol, vilken är ett nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel. Denna ska dock vara röd och inte blå - bör jag därmed spola igenom hela kylsystemet eller är det sån liten mängd av den gamla glykolen i systemet att det inte gör nåt?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park