serva husan

Lage

Dom kallar mig pro
Gick med
8 Apr 2007
Ort
sundsvall
Hoj
2001 suzuki gsxr
hej jag köppte en husaberg för ett tag sen som hadde gått 78 timmar, och hon som hadde den innan hadde då renoverat den som man brukar göra vid 100mil, med nya lager å allt va det va ,kommer inte ihåg allt.

Nu har den gått 123 timmar. Hur länge kan ja köra tror ni innan det är dags att byta nått? typ kolven

anledningen till att hon servade den vid 78h var för att hon inte villa göra det mitt i sesongen.
 
ptja... Vid 178h vore väl lämpligt att ta en titt innanför blocket. Annars håll extra koll efter spån i oljan och missljud, ventilspel som snabbt ändrar sig samt kamkedjans skick (mha sträckaren), så kan du nog dryga ut det till 200h. :tummenupp
 
Dax för mig att ställa ventilerna, hur gör man?
Har gjort det på bil, men där är det liiiite mer plats :)

Vore toppen om ngn kunde beskriva med tips och trix, vad ni skruvar bort för att komma åt, hur hittar ni dödläget osv.
 
Bort med kåpor, sadel, tank och kylare. Finns en markering på svänghjulet som ska vara riktad mot det övre bulthålet. Om det går att rucka på vipporna så har du hittat rätt läge. Jag använder mig av ett böjt bladmått. Lite halvtrångt men det går...
 
Det finns två markeringar på svänghjulet.
Den markeringen som är längst ska peka rakt upp. Ett bra riktmärke är den översta skruven ttill svänghjulskåpan ..







Husaberg fs 650 03 säljes.
40000kr.
Pm:a om det låter intressant.


Vi Hörs!
 
Bara jag som kör fulversionen med skruvmejsel o känna när kolven är i topp :)?
 
Kolla skicket på vipparmsrullarna.

Exakt.


Samma här.

Se noga att båda ventiler är opåverkade (står i högsta läget på ventilsidan samt går att rucka på som någon sa). Skruva upp justerskruven 1/8-1/6 varv från botten, jag kör alltid efter 1/6 eftersom det motsvarar två "hörn" på låsmuttern samt ett för stort spel är alltid bättre än ett för litet. Dessutom slipper du använda bladmått. :tummenupp


EDIT: Självklart menar jag att 1/6 motsvarar längden mellan två hörn på den sexkantiga muttern.
 
Last edited:
Skruva upp justerskruven 1/8-1/6 varv från botten, jag kör alltid efter 1/6 eftersom det motsvarar två "hörn" på låsmuttern samt ett för stort spel är alltid bättre än ett för litet. Dessutom slipper du använda bladmått. :tummenupp


Med två "hörn" menar du från ett till ett annat va (1+1=2...)? För 1/6 varv på en sexkantig skruv blir ju annars från hörn till hörn och det skulle jag vilja kalla ett hörn.

Blir lätt lite förvirrande för den som är osäker...
 
Måste kylaren av alltså, grrr!
Det lockar att kolla med en skruvmejsel isf att skruva av en motorkåpa...
Men TDC är bara vart annat varv om jag har förstått det rätt och det är
när man förhoppningsvis får in bladmåttet antar jag?
 
Måste kylaren av alltså, grrr!
Det lockar att kolla med en skruvmejsel isf att skruva av en motorkåpa...
Men TDC är bara vart annat varv om jag har förstått det rätt och det är
när man förhoppningsvis får in bladmåttet antar jag?

Rätt tillfälle är när insugsventilerna precis stängt och kolven kommer i toppläge, då är det kompressionsfas och spelet skall mätas/justeras.

Kylaren måste inte av, i alla fall inte på min -02:a men visst är det trångt... Du behöver inte ta av någon motorkåpa, jag antar att det är för att se markeringarna på svänghjulet? Lossa bara den svarta plastskruven på kåpan så ser du in.
 
Last edited:
Med två "hörn" menar du från ett till ett annat va (1+1=2...)? För 1/6 varv på en sexkantig skruv blir ju annars från hörn till hörn och det skulle jag vilja kalla ett hörn.

Blir lätt lite förvirrande för den som är osäker...

Jo det är så jag menar, har ändrat i posten. Bra att du påpekade :)
 
Måste kylaren av alltså, grrr!
Det lockar att kolla med en skruvmejsel isf att skruva av en motorkåpa...
Men TDC är bara vart annat varv om jag har förstått det rätt och det är
när man förhoppningsvis får in bladmåttet antar jag?


Du behöver inte ta bort kylaren för att ställa ventilerna :tummenupp

Men det underlättar att ta bort kåpan så att du kan kan hitta Tdc lättare.
Själv så kör jag med en skruvmejsel för att känna när kolven är i topp och ett 1/6 varv för att få in rätt glapp på ventilerna.

Hej hopp!
 
Om man kör med 1/6 varvs principen så bir väll spelet 0,12mm? Vad är det för någon tolerans?

På min gamla maskin så underättar det en hel del om man tar bort kylarn. Tar inte så lång tid att skruva bort och dit den.
 
Last edited:
Dax för mig att ställa ventilerna, hur gör man?
Har gjort det på bil, men där är det liiiite mer plats :)

Vore toppen om ngn kunde beskriva med tips och trix, vad ni skruvar bort för att komma åt, hur hittar ni dödläget osv.

Lossa kåpan så du kan se svänghjulet, där finns en markering så du ställer den rätt där. (kolla manualen, där visas det på bild). Sen av med sadel o tanke, av med ventilkåporna. Sen kollar du spelet med bladmått, avgasventilerna är det ganska tight men istället för att ta av kylaren så skruva bara av de två slangklämmorna som sitter (ganska nära) till ett par luftningar så kommer du till bra utan att som sagt ta av kylaren:tummenupp
 
Bra tips som vanligt, tackar!!!

Tänkte ställa ventilerna idag, allt ska vara tipptopp inför helsystemet som förhoppningsvis kommer inom en vecka. Då måste jag koncentrera mig på min påse med munstycken, tycker det suger kraftigt att riva förgasaren, vill ju inte rubba TPS:en. Dessutom är det ju svårt att pricka rätt med bestyckningen på ett försök...

BTW fick tips i ett annat forum om om en firma i Södertälje där man kan köpa motorolja, SBK Racing 20L för 900 spänn!!! = 45 kr/l. Betalade 167 kr för en liter på OK/Q8 sist!!! Som jag ser det uppfyller den alla krav som ställs från Husaberg vad gäller standarder. Dock har Motorex API SG, JASO MA ACEA A3 - och SBK har API SL, JASO MA och ACEA A3. Vet inte vad någon av benämningarna står för, bara att det är ngn typ av kvalitetsstandard.

Står att SBK Racing är till för högprestanda/trimmade MC-motorer som använder motoroljan även till kopplingen. På OK/Q8:s hemsida kan man översätta oljor. Valde Motul 300V som jag har hört är den bästa och då är det SBK Racing man ska ersätta med om man vill köpa deras oljor.

Vråla till om du tror att OK:s olja är skit, annars köper jag 20L på fredag.

Edit:

Finns en super-guide på OK/Q8:s hemsida:

API S? - ? är en bokstav, ju längre in i alfabetet man kommer, desto högre kvalitet, alltså är OK:s olja av högre kvalitet än Motorex.

ACEA A3 - är den högsta standarden

JASO MA - verkar vara en standard på hur olja smöjer, en olja med lägre kvalitet än API SE uppfyller inte JASO MA.

Låter ju bra...
 
Last edited:
Bra tips som vanligt, tackar!!!

Tänkte ställa ventilerna idag, allt ska vara tipptopp inför helsystemet som förhoppningsvis kommer inom en vecka. Då måste jag koncentrera mig på min påse med munstycken, tycker det suger kraftigt att riva förgasaren, vill ju inte rubba TPS:en. Dessutom är det ju svårt att pricka rätt med bestyckningen på ett försök...

BTW fick tips i ett annat forum om om en firma i Södertälje där man kan köpa motorolja, SBK Racing 20L för 900 spänn!!! = 45 kr/l. Betalade 167 kr för en liter på OK/Q8 sist!!! Som jag ser det uppfyller den alla krav som ställs från Husaberg vad gäller standarder. Dock har Motorex API SG, JASO MA ACEA A3 - och SBK har API SL, JASO MA och ACEA A3. Vet inte vad någon av benämningarna står för, bara att det är ngn typ av kvalitetsstandard.

Står att SBK Racing är till för högprestanda/trimmade MC-motorer som använder motoroljan även till kopplingen. På OK/Q8:s hemsida kan man översätta oljor. Valde Motul 300V som jag har hört är den bästa och då är det SBK Racing man ska ersätta med om man vill köpa deras oljor.

Vråla till om du tror att OK:s olja är skit, annars köper jag 20L på fredag.

Edit:

Finns en super-guide på OK/Q8:s hemsida:

API S? - ? är en bokstav, ju längre in i alfabetet man kommer, desto högre kvalitet, alltså är OK:s olja av högre kvalitet än Motorex.

ACEA A3 - är den högsta standarden

JASO MA - verkar vara en standard på hur olja smöjer, en olja med lägre kvalitet än API SE uppfyller inte JASO MA.

Låter ju bra...

Vore bra att veta om någon kör med den oljan innan man handlar.
Så man vet att den inte slirar på kopplingen av den oljan.

När jag kör med Motorex som rekomenderas av Husa så slirar min på kopplingen men inte nör jag kör med PUTOLINE (TM4+ Offroad 4-taktsolja 100% Helsyntet 15w50). Dyr men bra.

Men som det har sagts förr:
Bättre att ha en billig olja och byta ofta än att ha en dyr olja och byta sällan.
 
Bestyckning med helsystemet:

42 i låg
190 i huvud

Angående vilken nål & position på den så bara ring/maila till Kevamotor så får du svar direkt:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top