Serva en banhoj?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Frågan är, finns de nån mening o lämna in hojen på tex 1200 mila sevicen om man jort om hojen till banhoj? Man byter ju olja rätt så tätt endå mellan körningarna?

Bara om du har garanti du vill behålla när du sen säljer den som "bara körd på fina sommardagar till glasskiosken, har tyvärr inte tid längre så med sorg säljer jag pärlan" annars inte.

Service är ju inte bara oljebyten, men jag håller med He rik, det skulle vara för garantins skull, och frågan är ju om den ens finns kvar om du har gjort om hojen till ren banhoj, med najningar och allt? :va

Dum fråga. Varför najar man en massa grejer på hojar? Jag TROR att jag fattar att man najar bromsokskruvarna för att dessa inte ska kunna skruva ur sig själva eftersom den andra skruven ligger och trycker åt andra hållet.

Dum fråga. Varför najar man en massa grejer på hojar? Jag TROR att jag fattar att man najar bromsokskruvarna för att dessa inte ska kunna skruva ur sig själva eftersom den andra skruven ligger och trycker åt andra hållet.
Dels för att inget ska vibrera loss, vilket ju i praktiken aldrig händer, men framförallt för att man själv ska dubbelkolla att allt är draget. Känner man inte att bultarna inte sitter där/sitter löst när man najar så har man nog andra problem också :rolleyes: Dessutom kan löst sittande bromsoksbultar tex göra jobbet, om dom är najade så att dom inte gängar ur sig.

Du vill Inte komma ner mot en bromspunkt bortåt 250 och upptäcka att inget händer för att oket hänger i slangen, du vill Inte vara den framför den killen med fungerande bromsar heller.

Även fast det lossar så håller tråden skruven på plats så den inte gängar ur sig.

Dels för att inget ska vibrera loss, vilket ju i praktiken aldrig händer, men framförallt för att man själv ska dubbelkolla att allt är draget. Känner man inte att bultarna inte sitter där/sitter löst när man najar så har man nog andra problem också :rolleyes: Dessutom kan löst sittande bromsoksbultar tex göra jobbet, om dom är najade så att dom inte gängar ur sig.

Har hjälp till att försöka få grejer till en Daytona som tappade oket, de skruven "left the building", så jo, de kan gänga ur sig.
Säger inget om hur det var draget utan bara konstaterar att det händer.

Tack för alla svar:) najning e något jag ska göra me... Och i min värld så tar jag det säkra före garantin. Den går endå ut snart. Samma med olje bytena. Hade de vart en helt ny hoj så hade jag nog sålt istället o köpt en färdig banhoj. Finns ju en hel del ute här på sh o blocket.

Vad menar du, har du inte en fullstämplad servicebok sedan?
Den kommer aaaaaaldrig gå att sälja.

Vad menar du, har du inte en fullstämplad servicebok sedan?
Den kommer aaaaaaldrig gå att sälja.

Va jag mena är att hojen rullat 1200 mil nu o de e service efter s-boken nu. Kör ingen mera trafik me hojen. Kommer bara köra bana. O då byter man ju vid varge körning eller efter 2:a. Sen om jag säljer hojen så lär ju de bli som en banhoj. Jag lär ju inte ta bort allt o sen sätta på all orginal för o sälja. Frågan va då vad de va för mening o serva egter boken för att få en stämpel? Vi som kör hoj vet ju att man byter väldigt tätt mellan körningarna.. O gör man inte de så lär ju motorn inte hålla nån vidare heller.

Ska du byta mellan varje bandag? Man får ihop Max 20 mil per dag om man kör alla pass. Normal bytes intervall 600 mil på våra maskiner. Jag byter olja efter 300 och filter varannan gång.

Så 15 dagar på bana ger 1 byte typ.

va fan ska man byta olja efter en eller två bandagar för? det låter ju helt efterblivet! eller hur totalt jävla cpmycket spöar ni motorerna på en bandag egentligen?

En standardmotor behöver knappast bytas olja på varannan bandag. Finns ingen anledning, oljan kommer se ut som ny när du tappar ur den.

Bytte på tjejens R6a i våras. Den hade då rullat 4 bandagar och 50 mil landsväg av mig året innan och oljan var lika klar som den dag den lämnade förpackningen.

Det är inte dags att kolla ventilspel osv? Då kan det ju vara värt att kolla på de!

Alltid lika kul att läsa en sån här tråd när någon upptäckt ett "fel" ts gjort. (i det här fallet olja/filter) och halva SH.com vill vara med på ett hörn och säga emot. :rolleyes:

Som i princip alla redan skrivit. Har du garanti kvar så serva den hos verkstad för den sakens skull. Annars, gör själv.

Tänk på att det ingår annat än bara olja i service:arna.. Typ bromsvätska, luftfilter.. stift och ventiler kommer senare skulle jag tro. (Gissar att du redan har koll på dom bitarna,, men just in case så..)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park