Serv-U konfigurering

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Skepp och hoj!

Jo så här är det, jag skulle behöva lite hjälp med ftp programmet Serv-U.

Jag har satt upp min ftp och den funkar att "connecta" till med olika användare och så men nu skulle jag vilja att en specifik anv. ska komma åt flera olika diskar.

Alltså om jag sätter hemkatalogen H:\FTP för anv. "kalle" men vill att han ska kunna komma åt även D:\ och F:\ diskarna (alt. valda mappar på dessa enheter).

Det finns något som heter "Virtuella sökvägar" och jag har googlat fram info om det på nätet men jag får det inte att funka.

Så...finns det någon hjälpsam som kan ge mig en "dummy" guide på hur jag går till väga....väldigt detaljerat är nog att föredra ha ha :3freak

Kalle har hemkatalogen "H:\FTP", right?

För att han ska kunna få möjlighet att komma åt D:\ och F:\ så måste dessa finnas med i den listan.

Alltså. Rödmarkerad "H:\FTP" och svartmarkerade "D:\" och "F:\" med rätt behörighetsinställningar.

I det här läget ser han innehållet i H:\FTP när han loggar in, då måste vi göra så att han kan se D:\ och F:\ också. Där kommer de virituella sökvägarna in.

Om jag minns rätt, så kryssar man i _att_ den ska använda virituella sökvägar, och sen ska man ange en adress till en fil, med dessa sökvägar.

Skapa en txt-fil med detta innehåll.
Code:
Home | H:\FTP
D-kolon | D:\
F-kolon | F:\

Länka till den filen i rutan där det står "Add links from this file", eller hur det nu står.. ngt liknande.

Jag har för mig att det ska fungera..

John skrev:
Kalle har hemkatalogen "H:\FTP", right?

För att han ska kunna få möjlighet att komma åt D:\ och F:\ så måste dessa finnas med i den listan.

Alltså. Rödmarkerad "H:\FTP" och svartmarkerade "D:\" och "F:\" med rätt behörighetsinställningar.

I det här läget ser han innehållet i H:\FTP när han loggar in, då måste vi göra så att han kan se D:\ och F:\ också. Där kommer de virituella sökvägarna in.

Om jag minns rätt, så kryssar man i _att_ den ska använda virituella sökvägar, och sen ska man ange en adress till en fil, med dessa sökvägar.

Skapa en txt-fil med detta innehåll.
Code:
Home | H:\FTP
D-kolon | D:\
F-kolon | F:\

Länka till den filen i rutan där det står "Add links from this file", eller hur det nu står.. ngt liknande.

Jag har för mig att det ska fungera..
Tack för tipset...jag får prova när jag kommer hem ikväll. (Inte helt säker på att jag hängde med, men vi får se)

Vet ju att de ska funka, men jag blev så fundersam när jag läste guiden jag hittade på nätet (fick det inte att stämma riktigt).
Hittaden den från jobbet oxå; http://www.rhinosoft.com/newsletter/NewsL2005-06-08.asp?prod=rs

För när jag anger vart en användare ska ha sin hemkatalog (de kan ju vara precis överallt) så kommer han dit först, men sen finns det möjlighet att "adda" fler sökvägar. Men här går jag bet. Får det inte att stämma (mest troligt för att jag inte hajar hur jag ska läsa guiden)

Pissig på den här biten, men de har väl märkts redan :)

Så här översatte jag guiden (rätt kort och väldigt snabbt) :)

Steg 1: Ange den sökvägen som den riktiga mappen har på datorn. Tex. D:\Filmer

Steg 2: Här ska man ange vilken virtuell sökväg mappen ska ha. Det vanligaste är att ange %HOME% (vet inte om man skriver %HOME% eller om man skriver ut hela verliga sökvägen till anv. hemkatalog) får då placeras virtuella sökvägen under anv. hemkatalog.

Steg 3: Nu ska man ge den virtuella sökvägen ett namn, detta namn är vad "mappen" kommer att heta på FTP:n + det som anv. ser. Här kan man ange vad man vill men tanken är att man lätt ska förstå vad som finns i mappen, tex Photos för biler och Movies för filmer.

Anmärkning/Frågor:

* Undra om man kan ta och länka fler HDD till samma virtuella mapp, alltså att tex. man tar D:/Film och E:/Film och får den under en och samma "mapp" på servern?

PÅmin Serv U så gick det inte att dela ut flera hårddiskar om man så säger, utan man var tvungen att skapa genvägar till diskarn oc klistra in dom på den hårddisk du delar ut

R1 Uffe skrev:
PÅmin Serv U så gick det inte att dela ut flera hårddiskar om man så säger, utan man var tvungen att skapa genvägar till diskarn oc klistra in dom på den hårddisk du delar ut
Har provat, men de syns inte sen i "hemkatalogen" när man loggar in på ftp:n.

Jag har ver.5.0 på Serv-U.

überpedagogiska hjälpbilder :gnissla

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    60.8 KB · Visningar: 66
  • 2.JPG
    2.JPG
    57 KB · Visningar: 71
  • 3.JPG
    3.JPG
    66.3 KB · Visningar: 66
Tias skrev:
Super tack....nu har jag fått bukt med det problemet! :tummenupp
Uberpedagogiska hjälpbilder is tha shit!

Men som vanligt så slutar de inte där :(
Nu står jag inför nästa problem, nämligen hur man gör för att enbart ge vissa användare tillgång.

Eftersom när man lägger upp virtuella sökvägarna så väljer man %HOME% och så får alla tillgång till de mapparna om man under anv. väljer nån mapp under den.

Ex.
Väljer man vituell D: och på anv. väljer att han ska ha tillgång till D:\Kalle så får han även tillgång till D:\. Eller rättare sagt han se D:\ mappen, men kan inte öppna den. De är visserligen bra eftersom han inte ska ha tillgång, men de är ju dumt att han får sen den överhuvudtaget tycker jag.

Last edited:
newstead skrev:
Sätt "home directory" på kalle till "D:\kalle" då
Vet inte, jag kanske förklarar som en åsna :)

Om vi säger att jag har två anv. på ftp:

Virtuella sökvägar:
D:\
E:\Filmer

Kalle:
"Home" katalog = D:\Kalle
Har tillgång till D:\Kalle och E:\Filmer
Men han får även en mapp som heter D:\ (även om han inte får se innehållet)

Anka:
"Home" katalog = D:\Anka
Har tillgång till D:\Anka men kan se både D:\ och E:\Filmer (ingen behörighet)

Jag har provat att "låsa" dom till hemkatalogen men de gör ingen skillnad.
Läste något om att man kunde styra de virtuella sökvägaran till en speciell anv. redan när man skapar som, förstod inte riktigt. Man skulle byta ut %HOME% mot %USER% (det funkade inte att välja %KALLE% här :()

Tias skrev:
Hur ordnar jag det med fler användare?

Som jag hajar det så blir de virtuella sökvägarna inte kopplade till någon specifik användare och för mig så väljer jag att anv.1 ska ha tillgång till en virtuell disk (D:\Filmer) så får han automatiskt även D:\ (förutsatt jag har den upplagd som virtuell sökväg) :confused:

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...