Seriöst, hur svårt ska det vara??

Att grejerna i stort sett aldrig finns kan man ju förstå men den obefintliga serviceviljan är oftast ännu mer irriterande. Hur kan det ta en svensk firma dagar att besvara ett mail och veckor att få hem en del som om man beställer från uk eller us etc. kommer på 4-5 arbetsdagar? Även om man bortser från att det ofta är 60-80% billigare, vad sitter det i ? Service.

Efter att ha fått priset 7500 för en kylare till mc'n av div. handlare här hemma blev jag lätt desperat och beställde en från kina för 957 spänn med frakt till dörren, 4 dagar tog det, ett fäste släppte på den vid montering och jag fick en ny utan att behöva returnera den trasiga, den frakten tog också 4 dagar, nu har jag fått ebayfeber och dhl ränner här mest jämt.

Sent from Iphone 4 via Tapatalk.

Helt seriöst, hade du förväntat dig att en ÅF skulle ha dessa delar till en 13år gammal hoj liggande på lager? :va

Liknelse:
Om du går till en dataaffär, tror du att denna affär har delar till en Commodore 64 hemma på lager?

Dålig liknelse :)

C64 såldes som sista modell 1987 dvs sista modell, började säljas 1983.
Sista modellen såldes 1987 = 24 år sedan inte 13 och inte något som
fortfarande säljs med samma namn.

Låsringar och muttrar till saker som byts ska man väl ändå ha på hyllan?

Men det finns företag som tror att dom är serviceminded och sen finns
det företag som är serviceminded, svenska hojföretag verkar höra till
den första skaran tyvärr.

Finns undantag, beställde ett tillbehör till hojen och företaget
mailade samma dag och bad om ursäkt att dom inte hunnit lämna
det till posten innan posten stängde och att jag därför skulle få det EN
dag senare. DET är servicetänkande.

Last edited:
Alla reservdelar förutom oljefilter ligger väl i centrallagret i Holland/Belgien nuförtiden, kostar väl för mycket att hålla eget lager.

Att grejerna i stort sett aldrig finns kan man ju förstå men den obefintliga serviceviljan är oftast ännu mer irriterande. Hur kan det ta en svensk firma dagar att besvara ett mail och veckor att få hem en del som om man beställer från uk eller us etc. kommer på 4-5 arbetsdagar? Även om man bortser från att det ofta är 60-80% billigare, vad sitter det i ? Service.

Efter att ha fått priset 7500 för en kylare till mc'n av div. handlare här hemma blev jag lätt desperat och beställde en från kina för 957 spänn med frakt till dörren, 4 dagar tog det, ett fäste släppte på den vid montering och jag fick en ny utan att behöva returnera den trasiga, den frakten tog också 4 dagar, nu har jag fått ebayfeber och dhl ränner här mest jämt.

Tror jag har en del i ditt svar. Den svenske återförsäljaren vet att hans leverantör antagligen kommer resta det han beställde till dig. Förutom restorder som drar ut på tiden kommer det en frakt på 200 spänn för den där sketna brickan och muttern du beställt.
För att inte gå back som helvete på en kund väntar man tills man har fler ordrar till samma leverantör och då tar det lång tid...

Och innan du kunde ta betalt alldeles för lite mot vad du faktiskt behövde, då du vet att ebay existerar, så måste du betala ut lön, sociala avgifter och skatt tills du storknar... Medans massa kunder skrek på dig för att du inte hade det de behövde hemma NU!

Det här bäddar "vi" för själva.

Varför skall handlarna ligga på lager med delar som "vi" bara handlar när det är ren panik.

Om du haft tid så hade du aldrig ens letat bland dom lokala handlarna utan googlat fram delarna billigare från någon som inte behöver lägga pengar på butikshyra.

Lagerlagt kostar multum och "vi" tänker bara kronor och ören.

Sam's funkar ju bra när det gäller service men annars kommer jag inte på några andra ljuspunkter för tillfället, när spinnin' wheel svarade på mail angående kylare efter nån vecka eller två så hade jag redan beställt en ny.

Tror jag har en del i ditt svar. Den svenske återförsäljaren vet att hans leverantör antagligen kommer resta det han beställde till dig. Förutom restorder som drar ut på tiden kommer det en frakt på 200 spänn för den där sketna brickan och muttern du beställt.
För att inte gå back som helvete på en kund väntar man tills man har fler ordrar till samma leverantör och då tar det lång tid...

Och innan du kunde ta betalt alldeles för lite mot vad du faktiskt behövde, då du vet att ebay existerar, så måste du betala ut lön, sociala avgifter och skatt tills du storknar... Medans massa kunder skrek på dig för att du inte hade det de behövde hemma NU!

Ja det är ju tyvärr så men jag betalar gärna för service och att få ha kontakt med säljaren och få veta hur det går. Betalade just 150 spänn i frakt för ett blinkersglas som kostade 40 men fort gick det och sms både efter beställning, när det skickades och kom fram, lätt värt pengen. Uppsala bildemontering tror jag det var.

Det här bäddar "vi" för själva.

Varför skall handlarna ligga på lager med delar som "vi" bara handlar när det är ren panik.

Om du haft tid så hade du aldrig ens letat bland dom lokala handlarna utan googlat fram delarna billigare från någon som inte behöver lägga pengar på butikshyra.

Lagerlagt kostar multum och "vi" tänker bara kronor och ören.

Det jag vill påpeka.

Ja det är ju tyvärr så men jag betalar gärna för service och att få ha kontakt med säljaren och få veta hur det går. Betalade just 150 spänn i frakt för ett blinkersglas som kostade 40 men fort gick det och sms både efter beställning, när det skickades och kom fram, lätt värt pengen. Uppsala bildemontering tror jag det var.

Service är trevligt och jag värdesätter det också. Själv handlar jag ofta av min lokale handlare för då handlar han av mig med. Det är ett tankesätt som jag följer som företagare. När han inte finns längre så har jag ingen jag kan fråga om råd...

Fan vad jobbigt lika avatarbiler ni hade då! :D

Det jag vill påpeka.

Service är trevligt och jag värdesätter det också. Själv handlar jag ofta av min lokale handlare för då handlar han av mig med. Det är ett tankesätt som jag följer som företagare. När han inte finns längre så har jag ingen jag kan fråga om råd...

Fan vad jobbigt lika avatarbiler ni hade då! :D

Ja det var fan vad avatarerna hittade varandra:D

Fast det spelar ju ingen roll vilken del det är, i stort sett INGEN del finns ju på lager...

De svenska handlarna gräver ju sin egen grav..
Jag tror att väldigt många av oss gärna betalar lite mer om det finns hemma hos lokala handlarn på hyllan..

Jodå, massa delar. Lita på att handlaren har det mest gångbara. Bara för att en person väldigt gärna vill att någonting ska ligga på hyllan betyder inte att det är värst gångbart för det.

Jag förstår ju givetvis att alla ÅF kanske inte har just dom delarna hemma. Men om man ringer 3 ÅF bådei värmland och 3 ÅF i Sthlm och ingen har dom börjar man ju undra?!
QUOTE]

Det är ju samma för ÅF. Varför ska en om ingen annan. Sådant samarbete finns ju knappast mellan olika ÅF.

Bästa jag råkat ut för när det gäller MC-handlare och fin service var nog när jag skulle renovera GPZ:an.

Ringde upp en Kawasaki-återförsäljare och talade om vad jag ville ha, fick till svar att det här kommer ju att kosta mellan 10.000-15.000kr.

Svarade att det vet jag, kan du räkna ihop vad det kommer att kosta total?.

Han svarade att dom nyss installerat nytt datorprogram som dom inte fått igång så dom skulle höra av sig senare under dagen ang priserna.

Tror ni jag hörde något från dom?

Tre dagar senare blev allt beställt från utlandet istället eftersom den handlare jag pratat med tydligen tyckte att en 10-15 tusen kronors affär inte var värt att lyfta på luren för.

Det är service det. :tummenupp

Bästa jag råkat ut för när det gäller MC-handlare och fin service var nog när jag skulle renovera GPZ:an.

Ringde upp en Kawasaki-återförsäljare och talade om vad jag ville ha, fick till svar att det här kommer ju att kosta mellan 10.000-15.000kr.

Svarade att det vet jag, kan du räkna ihop vad det kommer att kosta total?.

Han svarade att dom nyss installerat nytt datorprogram som dom inte fått igång så dom skulle höra av sig senare under dagen ang priserna.

Tror ni jag hörde något från dom?

Tre dagar senare blev allt beställt från utlandet istället eftersom den handlare jag pratat med tydligen tyckte att en 10-15 tusen kronors affär inte var värt att lyfta på luren för.

Det är service det. :tummenupp

Äpplen och päron.

Handlaren kanske hade så fullt upp så han inte hann ringa dig? Fick du monteringen på köpet i din utlandsbeställning?

Väntade på svar i tre dagar så jag tycker faktiskt dom borde haft tid att meddela någonting. Beställningen gällde bara delar, inget jobb.

Väntade på svar i tre dagar så jag tycker faktiskt dom borde haft tid att meddela någonting. Beställningen gällde bara delar, inget jobb.

Förlåt om jag är frågvis men ringde du? Få verkstäder kollar mail regelbundet.
Har du fått delarna du beställde utomlands än? Vad händer ifall det är fel delar?

Anledningen till att jag gnäller är att en svensk kund har extremt dåligt tålamod och endast gärna kommer och gnäller när deras kör är felaktigt på något sätt, och då kommer de till den svenska butiken runt hörnet med sin ebaypryl...
Som vanlig kund med anställning på Volvo/Cylinda ser man oftast inte problemen med att driva en firma i sverige. ;)

Jupp, använde en vanlig telefon.
Det här var 5 år sedan så ja, dom sitter i cykeln.
Fick fel ventilstyrningar så dom skickade en uppsättning till och jag behövde inte skicka tillbaka dom felande.

Visst förstår jag att det kan uppstå problem men i min lilla värld betyder "jag ringer dig senare i dag med priset" att någonting faktiskt ska hända.

Det är fan vad alla säger sig vara beredd att "betala lite extra" för att få grejorna i näven på dagen när dom behöver grejor i näven på dagen.

Annars beställs saker som drivpaket glatt på nätet för att "spara några kronor"

Det leder till att handlarna i Sverige inte lägger på sig lager, vilket leder till att folk beställer utomlands, vilket leder till att handlarna har ännu mindre i lager....

Jag behövde en bromsljuskontakt till min hoj när jag fick ombesiktning på trasig kontakt, auktoriserad handlare hade ingen, så jag knallade in på verkstan och fick en begagnad.
Du hade säkert kunnat få drevmuttrar inne på verkstan också.

Annars är det väl en vanlig fingängad mutter, eller är den vänstergängad eller nåt?
Åk till någon som säljer skruvar och muttrar.

Jag håller med många här, servicen är inte alltid den bästa.
Förstår alla som skriver att man inte kan ha alla delar på hyllan givetvis, men ännu en gång så vill jag påpeka att det handlar inte om en reservdel som kostar flera tusen att ha på hyllan.

Jag har själv jobbat i butik en gång i tiden. Fick in en kund som råkade tappa bort en kåpa till ett slutsteg. Han skulle åka till en mässa samma dag för att ställa ut bilen. Istället för att tala om för kunden att näää tyvärr så har vi inte reservkåpor hemma till ditt slutsteg utan måste beställa från USA som tar 2-3 veckor så fick kunden köpa en kåpa från ett demosteg som satt uppe i vårat demoställ så fick jag beställa ett nytt till butiken.

Är det service?? JAA!

Liknande scenario finns säkert hos hojåterförsäljare, det kanske står en cykel som ska lagas, skrot från gamla hojjar etc?? men lägger man ner energi för att kolla ens?? Nää, vi har det inte på hyllan punkt slut.

Jaja, jag är lite bitter. Inte mer med att bara vänta och beställa dom små skitdelarna, men hoppas på att en skrot har dom idag. :tummenupp

Det är fan vad alla säger sig vara beredd att "betala lite extra" för att få grejorna i näven på dagen när dom behöver grejor i näven på dagen.

Annars beställs saker som drivpaket glatt på nätet för att "spara några kronor"

Det leder till att handlarna i Sverige inte lägger på sig lager, vilket leder till att folk beställer utomlands, vilket leder till att handlarna har ännu mindre i lager....

Jag behövde en bromsljuskontakt till min hoj när jag fick ombesiktning på trasig kontakt, auktoriserad handlare hade ingen, så jag knallade in på verkstan och fick en begagnad.
Du hade säkert kunnat få drevmuttrar inne på verkstan också.

Annars är det väl en vanlig fingängad mutter, eller är den vänstergängad eller nåt?
Åk till någon som säljer skruvar och muttrar.

Att "betala lite extra"för att få grejer på en vecka är ju inte att få grejerna i näven när man behöver dem, det är rimligt.

Att "betala MYCKET extra" och få vänta i veckor utan ett ljud från säljaren är ju att "betala lite extra" och inte få nåt för det är ju, ja, att betala mycket extra och och få vänta i ovisshet i veckor. Är det svårare för en svensk firma som inte verkar kunna sälja nåt pga sina snikna kunder att ta sig tid att svara på ett mail eller ge lite service än för en kines som säljer enorma mängder skräp dagligen att hinna med att inte bara svara på mail inom minuter och dessutom att orka vara trevlig samtidigt?

Senaste "svenska servicen" jag sett exempel på var just blinkersglaset, en vecka för att få veta att det var restat, 3 veckor för att få veta att det utgått helt, 4 dagar får att få det från uppsala bildemontering med en frakt på nästan 4ggr mer än vad glaset kostade, "betala lite extra" för att få service? Ja tack.

Ja det blir ju en ond cirkel av det hela men "får" man inte det man behöver på ett ställe vänder man sig ju till ett annat.

Jag håller med många här, servicen är inte alltid den bästa.
Förstår alla som skriver att man inte kan ha alla delar på hyllan givetvis, men ännu en gång så vill jag påpeka att det handlar inte om en reservdel som kostar flera tusen att ha på hyllan.

Jag har själv jobbat i butik en gång i tiden. Fick in en kund som råkade tappa bort en kåpa till ett slutsteg. Han skulle åka till en mässa samma dag för att ställa ut bilen. Istället för att tala om för kunden att näää tyvärr så har vi inte reservkåpor hemma till ditt slutsteg utan måste beställa från USA som tar 2-3 veckor så fick kunden köpa en kåpa från ett demosteg som satt uppe i vårat demoställ så fick jag beställa ett nytt till butiken.

Är det service?? JAA!

Liknande scenario finns säkert hos hojåterförsäljare, det kanske står en cykel som ska lagas, skrot från gamla hojjar etc?? men lägger man ner energi för att kolla ens?? Nää, vi har det inte på hyllan punkt slut.

Jaja, jag är lite bitter. Inte mer med att bara vänta och beställa dom små skitdelarna, men hoppas på att en skrot har dom idag. :tummenupp

Har du kollat på en järnhandel eller är muttern vänstergängad?

Låsningen går väl fixa till för lugn körning med en plåtbit som du borrar
lite mindre än axeln och pressar på och sen viker upp flärp?

/Per

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...